انتشار این مقاله


آیا گوش با افزایش سن بزرگ می‌شود؟

بعد از گذشت سن رشد افراد، آیا رشد همه اعضا بدن متوقف می‌شود؟ این مسئله در مورد گوش و بینی چگونه است؟

بعد از گذشت سن رشد افراد، آیا رشد همه اعضا بدن متوقف می‌شود؟ این مسئله در مورد گوش و بینی چگونه است؟

پسر ۹ ساله‎ای انگلستانی زیر عمل جراحی رفت، تا مشکل گوشش حل شود. Kieran Sorkin بدون گوش به دنیا آمد، او مبتلا به بیماری‌ای بود که احتمال ابتلا به آن ۲ در ۲۰۰,۰۰۰ نوزاد است. و منجر شد که او قسمت خارجی گوش نداشته باشد. (منبع: Keating (Sorkin عمل جراحی‌ای داشت و قسمت‌هایی از غضروف ۶ دنده‌ی او جدا شدند و این غضروف‌ها در کنار هم به شکل لاله گوش قرار داده شدند و با یک عمل جراحی دیگر آن‌ها را در کنار سر او قرار دادند. قبل از این عمل برای بهبود شنوایی او از وسایل کمک شنوایی استفاده می‌شد.

بعد از گذشت سالیان، پزشکان ممکن است قادر به ساختن گوش از بافت زنده در آزمایشگاه باشند. دانشمندان آمریکایی با موفقیت توانسته‌اند از سلول‌های حیوانی گوش بسازند و آن را در سر یک جونده قرار دهند. (منبع: Keating) ولی سوال اصلی این است که آیا این گوش‌های به نوعی مصنوعی می‌توانند رشد کنند؟

احتمالا نه. انسان معمولا بعد از رسیدن به سن بلوغ دیگر رشد نمی‌کند؛ مثلا استخوان‌هایش دیگر طویل نمی‌شوند. ولی این مورد برای همه قسمت‌های بدن صحت ندارد و برخی از این موارد استثنا گوش و بینی هستند؛ چنانچه بینی به رشد و برآمدن خود ادامه می‌دهد. و همانند بینی، گوش‌ها نیز از غضروف ساخته شده‌اند و به رشد خود ادامه می‌دهند، آن هم در تمام طول عمر فرد. در مطالعه‌ای که در دسامبر ۱۹۹۵ در ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر شد، بیان شد که پهنا گوش افراد با گذر زمان زیاد نمی‌شود ولی طول آن افزایش می‌یابد. به میزان ۰.۲۲ میلی‌متر در سال. (منبع: Juan)

مورد دیگری که باید با افزایش سن منتظرش باشیم، بزرگ شدن گوش‌هایمان است. این اتفاق می‌تواند با بلند شدن موهای گوش بدتر هم بشود!

بعد از این مطالعه، بحث‌های زیادی صورت گرفت که در این بحث‌ها بیان می‌شد که تنها گوش مردان این رشد را خواهد داشت. و برخی باور داشتند که گوش زنان به همان شکل باقی خواهد ماند. با این حال در سال ۱۹۹۹ مطالعه‌ای که در دانشگاه میلان ایتالیا انجام شده به این نتیجه رسید که بین دو جنس تفاوتی در این موضوع وجود ندارد، البته نباید این موضوع را فراموش کنیم که گوش مردان در بدو تولد طویل‌تر است و به همین دلیل بیشتر مورد توجه بوده است. (منبع: Juan)

برخی از محققین دلیل این رشد مرتبط با سن گوش‌ها را مربوط به غضروفی بودن ساختار آن می‌دانند و بر این باور هستند که غضروف رشدش متوقف نمی‌شود. علاوه بر این عده‌ای معتقد هستند که این جاذبه است که نقش اصلی را ایفا می‌کند و کشیده شدن گوش موجب رشد آن می‌شود. به هر دلیلی این اتفاق می‌افتد، باب میل خیلی از جوانان نیست به همین دلیل جراحی پلاستیکی به نام اتوپلاستی (otoplasty) محبوب شده است.


مقاله‌ی مرتبط: با اتوپلاستی آشنا شوید


البته این مسئله بررسی نشده است که آیا افراد دوباره نیاز به عمل جراحی خواهند داشته یا نه، مثلا در ۷۰ سالگی. (منبع: Juan, American Society for Aesthetic Plastic Surgery)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید