انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته

جایی که شستن، کثیف‌تر می‌کند و شامپانزه‌ها آلزایمر می‌گیرند! به برترین وقایع علمی هفته به انتخاب نشریه‌ی Science خوش آمده‌‍اید.


۲۸ جولای – ۴ آگوست ۲۰۱۷


اسفنج آشپزخانه‌ی شما پناهگاه زیلیون‌ها میکروب است و تمیز کردن آن هم فقط اوضاع را بدتر می‌کند


بر اساس نتایج تحقیقی جدید، اسفنجی که روی سینک ظرف‌شوئی آرام و خیس قرار گرفته، لنگرگاه بی‌نهایت میکروب است؛ شامل خویشاوندان نزدیک باکتریایی که عامل ذات‌الریه و مننژیت می‌باشد. بسیار شگفت‌انگیز آن که جوشاندن و یا قرار دادن این اسفنج در میکروویو مشکلی را حل نمی‌کند. به‌جای آن، یافته‌های محققان حاکی از این است که اسفنج‌های بهداشتی و مرتب شسته‌شده نسبت به آن‌هایی که هرگز شسته‌ نشده‌اند، درصد بیشتری از باکتری‌های در ارتباط با پاتوژن‌ها را دارند.

یونانیان واقعاً خاستگاه‌های تقریباً اسطوره‌ای دارند، DNA باستانی می‌گوید

زن میسنی نشان‌داده‌شده روی نقاشی آبرنگ روی گچ در میسن در سرزمین اصلی یونان (© Yann Forget/Wikimedia Commons)

از زمان هومر، یونانی‌ها در اشعار حماسی و تراژدی‌های کلاسیک خود به “اجداد” میسنی‌شان صورت خیالی و شاعرانه می‌دادند که از قهرمانانی که مورد رحمت و غضب خدایان یونان قرار می‌گرفتند، تجلیل کرده‌اند. با این که این اجداد افسانه‌ای بودند ولی محققان بحث طویلی روی نسل امروز یونان داشتند که از میسنی‌های واقعی هستند و ۱۶۰۰ تا ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد بر سرزمین اصلی این کشور و دریای اژه غالب بودند. اکنون DNA باستانی پیشنهاد می‌کند که نسل آن‌ها واقعاً به میسنی‌های افسانه‌ای برمی‌گردد و فقط نسبت کوچکی از DNA آن‌ها از مهاجران بعدی یونان می‌باشد.

آیا دیابت می‌تواند مانند بیماری جنون گاوی منتقل شود؟

تنگل‌های پروتئین‌های پریونی مثل این‌ها موجب بیماری‌های کشنده‌ی مغزی می‌شوند. مطالعه‌ای جدید چنین امکانی را برای دیابت نوع ۲ نیز آزمایش کرده است. (Scott Camazine/Science Source)

پریون‌ها پروتئین‌های شروری هستند که مانند عوامل عفونی پخش شده و عوارض کشنده‌ای مثل بیماری جنون گاوی را به‌وجود می‌آورند. نوعی پروتئین که با دیابت پیوند خورده است، برخی مشابهت‌ها به این به این پریون‌های تبهکار نشان داده است. محققان تنها با تزریق این پروتئین از یک موش به موش دیگر توانستند دیابت را انتقال دهند. نتایج این تحقیق نشان نمی‌دهد که دیابت مثل سرماخوردگی مُسری است ولی انتقال خون و حتی غذا شاید به گسترش این بیماری کمک کند.


مقاله‌ی مرتبط: آیا دیابت می‌تواند مانند بیماری جنون گاوی منتقل شود؟


پس از تراژدی غمناک کارآزمایی فرانسه، اتحادیه‌ی اروپا قوانین جدیدی به‌منظور محافظت از داوطلبان وضع کرده است

در کارآزمایی شرکت Biotrial، سال گذشته در شهر رن فرانسه ۱ نفر جان خود را از دست داد و ۴ نفر هم دچار آسیب‌های مغزی شدید شدند. (David Vincent/ASSOCIATED PRESS)

آژانس پزشکی اروپا قوانین جدید و سفت‌وسخت‌تری برای مطالعاتی در نظر گرفته است که برای اولین بار روی انسان‌ها دارو امتحان می‌کنند. آن‌ها به‌دنبال محافظت بیشتر از کسانی هستند که اغلب بخاطر مسائل مالی در چنین مطالعاتی که برای اولین بار روی انسان انجام می‌گیرد، شرکت می‌کنند. این دستورالعمل از فوریه‌ی ۲۰۱۸ اجرایی خواهد شد و از تبعات تراژدی سال گذشته‌ی تحقیق دارویی در فرانسه حساب می‌شود. این تحقیق به مرگ ۱ فرد و آسیب‌های عصبی جدی در ۴ نفر دیگر انجامید. با این حال برخی بر این باورند که این تجدید نظر زیاد کارایی نخواهد داشت.

شامپانزه‌ها اولین حیواناتی هستند که آلزایمر نشان داده‌اند و امیدها برای مطالعه‌ی این بیماری زنده شده است

تحقیقی جدید از یافت شدن پلاک‌های بتا آمیلوئید و تنگل‌های نوروفیبریلاری، از مشخصه‌های آلزایمر در شامپانزه‌ها خیر می‌دهد. (siraanamwong/iStockphoto)

محققان علائم آلزایمر را در مغز ۲۰ شامپانزه‌ی مسن کشف کرده‌ و دوباره پس از یک دهه این بحث را که آیا انسان‌ها تنها گونه‌‍ای هستند که به آلزایمر مبتلا می‌شوند، زنده‌ نموده‌اند. این که آیا بالاخره این حیوانات در برابر آلزایمر زانو زده‌اند یا حتی با وجود داشتن موارد غیرعادی کلیدی در مغز هنوز هم از این بیماری ایمن اند، مشخص نیست. جواب هر چه باشد، محققان می‌توانند از این شامپانزه‌ها برای مقابله با این بیماری کمک بگیرند، البته به شرطی که بتوانند اجازه‌ی تحقیق روی این جانوران در معرض خطر را کسب کنند.

درس ما از جاسوسی‌های جنگ سرد؛ دزدی اطلاعات آنقدرها هم مفید نیست

مراکز رایانه‌ای IBM در آلمان غربی، درست مثل همین در اشتوتگارد، محل جاسوسی‌ها (© Leonard Freed/Magnum Photos)

از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۸۵، عضو حزب نازی سابق و فیزیکدان، Hans Rehder، هزاران فایل ارزشمند را از کارفرمایان صنعتی خود دزدیده و در ازای ماهیانه‌ای آن‌ها را به آلمان شرقی رسانده است. اقتصاددانان و تاریخ‌شناسان بحث و جدل زیادی روی این موضوع داشته‌اند که آیا جاسوسی صنعتی ارزش لازم را برای اجرا کردنش دارد یا نه. اکنون محققان با بررسی بیش از ۱۵۰,۰۰۰ سند طبقه‌بندی‌شده‌ی قدیمی از وزارت امنیت آلمان شرقی سابق به نتیجه‌گیری بسیار شگفت‌آوری نائل آمده‌اند: دزدیدن اطلاعات می‌تواند اقتصاد و بهره‌وری را در کوتاه‌مدت افزایش دهد اما سرمایه‌گذاری بلندمدت در تحقیق و توسعه را نابود می‌سازد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید