انتشار این مقاله


محققان ارتباط مستقیم بین کلسیم و کلسترول را کشف کردند

وقتی به مقدار کافی کلسترول در سلول وجود نداشته باشد، مکانیسمی که درون آن وجود دارد این شرایط را احساس کرده و سیستم را روشن می کند تا کلسترول بیشتری تولید کند. چیزی که ما پیدا کردیم این است که فقدان کلسیم می‌تواند کلسترول را از این سیستم محو کند. واضح و مبرهن است که […]

وقتی به مقدار کافی کلسترول در سلول وجود نداشته باشد، مکانیسمی که درون آن وجود دارد این شرایط را احساس کرده و سیستم را روشن می کند تا کلسترول بیشتری تولید کند. چیزی که ما پیدا کردیم این است که فقدان کلسیم می‌تواند کلسترول را از این سیستم محو کند.

واضح و مبرهن است که کلسیم برای مقاوت و سختی استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است ولی تحقیق جدید نشان داده که کلسیم نقش مهمی در متعادل کردن یکی دیگر از جوانب مهم سلامتی که کلسترول است، دارد.

دانشمندان دانشگاه آلبرتا و مک گیلی، ارتباط مستقیم بین کلسیم و کلسترول را کشف کرده‌اند، کشفی که راه را برای درمان کلسترول بالا هموار نمود.

محققان کار را بعد از اینکه کنجکاویشان حین مطالعه نقش پروتئین متصل شونده به کلسیم، تحریک شد، شروع کردند. آن‌ها متوجه افزایش بشدت زیاد اجتماع کلسترول خون در موش‌ها در عدم حضور پروتئین شدند. برای پیگیری و بررسی این مشاهدات، مارک میچالاک (Marek Michalak) به همراه دانشجوی فارغ التحصیل ون آن وانگ (Wen-An Wang) از دانشگاه آلبرتا و لوئیس آگلون (Luis Agellon) از دانشگاه مک گیلی با جوهنگ آهن (Joohong Ahnn) ژنتیک‌شناس از دانشگاه هنیانگ کره یک تیم تشکیل دادند و دریافتند که ارتباط فیزیولوژیکی بین کلسیم و کلسترول در کرم‌ها نیز به‌جا مانده‌است.

میچالاک، پروفسور برجسته دپارتمان بیوشیمی دانشگاه آلبرتا، می‌گوید:

وقتی به مقدار کافی کلسترول در سلول وجود نداشته باشد، مکانیسمی که درون آن وجود دارد این شرایط را احساس کرده و سیستم را روشن می کند تا کلسترول بیشتری تولید کند. چیزی که ما پیدا کردیم این است که فقدان کلسیم می‌تواند کلسترول را از این سیستم محو کند. اگر کلسیم از دست دهید، سیستم سینتتیک فکر می‌کند کلسترولی وجود ندارد و شروع به ساختن مقدار بیشتری کلسترول می‌کند حتی اگه به میزان کافی وجود داشته باشد.

کنترل متابولیسم کلسترول

مقدار بالای کلسترول خون به عنوان ریسک فاکتوری برای پیشرفت بیماری قلبی است. آگلون، پروفسور مدرسه تغذیه انسان در مک گیلی می‌گوید:

فاکتور‌هایی که اجتماع کلسترول خون را تحت تاثیر قرار می‌دهند برای مدت زمانی طولانی مورد مطالعه قرار گرفتند. باور عمومی این بود که کلسترول سنتز خود را در داخل سلول کنترل می‌کند. و سپس ما در آزمایشگاهمان یافتیم که کلسیم هم می‌تواند این عملکرد را کنترل کند. حقیقتا یافتن این ارتباط راه‌های جدیدی را برای کنترل متابولیسم کلسترول در اختیار قرار می‌دهد.

محققان یافته‌هایشان را قدمی رو به جلو در توسعه راه‌های مختلف برای درمان بیماران در آینده، در نظر می‌گیرند، ولی کار‌های بیشتری نیاز است که صورت گیرد. آن‌ها هم اکنون در حال جستجو برای یافتن فاکتوری رایج هستند که اجازه دهد کلسیم و کلسترول در سلول با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و گارانتی ۴ ساله ای به ارزش ۴۵۶۰۰۰ دلار برای ادامه کار از موسسات کانادایی تحقیقات سلامت دریافت کرده‌اند.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید