انتشار این مقاله


تجویز قطره‌ی چشمی ژنریک، می‌تواند میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی به‌دنبال بیاورد

شرایطی چون گلوکوم و خشکی چشم، نیاز‌مند مصرف روزانه قطره‌ی چشم در سالماندن است، اما هزینه‌ها چه می‌گویند؟

داروهای ژنریک به دسته داروهایی گفته‌می‌شود که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید‌‌‌ شده‌‌اند و دقیقاً تأثیری مشابه با داروهای اصلی بر بیماری و روند درمان دارند و هزینه‌ی آن‌ها برای بیمار ارزان‌تر تمام می‌شود. درحالی که داروی اصلی، که توسط شرکتی با برندی مشهور‌تر ساخته می‌شود، بسیار پر هزینه‌تر به دست بیمار می‌رسد.


محققان بیان می‌کنند، مرکز سلامت و بهداشت فدرال ایالات‌متحده، مدیکر، سالانه حدود یک میلیارد دلار را  فقط و فقط صرف درمان آب‌سیاه یا گلوکوم می‌کند.

شرایطی چون گلوکوما و خشکی چشم، نیاز‌مند مصرف روزانه قطره‌ی چشم در سالماندن است. محققان دانشگاه میشیگان گزارش‌دادند که دو سوم چشم‌پزشکان اهمیّت خاصی برای استفاده از برند و نام‌تجاری مشهورتر در درمان و داروهای تجویزی سالمندان قائل‌اند.

لیندزی دِ لوت، نویسنده ارشد مقاله از مرکز چشم کلوگ دانشگاه شیکاگو، بیان می‌کند: “قانون‌گذاران به دنبال پیدا کردن مسیرهایی برای کاستن هزینه‌های مراقبت و درمان هستند، و به لطف سیاست‌هایی چون بکار‌گیری مواد و درمان‌های ژنریک از تمام برند‌ها یا اجازه دادن به مدیکر برای مذاکره برای قیمت داروها، می‌تواند ما را به سمت این صرفه‌جویی ارزی پیش‌ببرد.”

او در ادامه با اشاره به سیاست‌های اعتباری مدیکر در پوشش‌دادن سالمندان، چنین می‌گوید: “استفاده از یک برند خاص دارو برای یک بیمار کار شاقی نیست! فقط مشکل اینجاست که پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور این خاص‌بودن‌ها، بر گردن همه‌ی ما سنگینی خواهد‌کرد.”

دِ لوت گفت: “علاوه‌ بر‌ این، هیچ مدرک و گواه‌ی دال‌بر تأثیرگذاری بیشتر داروهایی با برند خاص، نسبت به داروهایی که سه تا چهار برابر ارزان‌تر تهیه می‌شوند، وجود ندارد.”

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته، چشم‌پزشکان بیشتر از هر گروه درمانی دیگری از داروهای مارک‌دار و برند‌های گران‌قیمت در تجویز خود استفاده می‌کنند.


مقالات مرتبط: دلیل واقعی گرانی داروهایی که با جان افراد سروکار دارند

در سال ۲۰۱۳، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های چشمی (چشم‌پزشکان، بینایی‌سنجان و…)، در بند D مخارج پرداختی مدیکر برای تجویزات، قرار گرفته‌اند. این گروه سالانه ۲.۴ میلیارد دلار برای مدیکر هزینه به‌دنبال دارند. محققان این هزینه‌ها را بررسی‌کرده و نشان‌دادند، که جایگزینی با دارو‌های کم هزینه ژنریک، می‌تواند ۸۸۲ میلیون دلار، صرفه‌جویی ارزی به‌دنبال داشته‌باشد. هم‌چنین انجام دهندگان مطالعه افزودند: “گفتگو با شرکت‌های دارو‌سازی در راستای کاهش قیمت‌ها نیز، می‌تواند حدود ۱.۰۹ میلیارد دلار  صرفه‌جویی را به همراه داشته‌باشند.”

با توجه به شرایط چشمی ویژه، آن‌ها دریافتند که درمان‌های آب‌سیاه یا گلوکوم، نیمی از تجویزات دارویی مرتبط با چشم را تشکیل می‌دهند. چیزی در حدود ۱.۲ میلیارد دلار.

داروهای مربوط با خشکی چشم، دومین مرتبه را از نظر مخارج به خود اختصاص‌داده و همه‌ی آن، بیشتر بخاطر یک داروی خاص بود، سایکلوسپورین (رستازیس)، که هیچ‌گونه معادل ژنریکی برای آن وجود ندارد. این دارو یکی از پر‌مصرف‌ترین دارو‌های تحت‌پوشش مدیکر است و هزینه‌ای بالغ بر ۳۷۱ میلیون دلار را به خود اختصاص‌ داده‌است.

با توجه به این که امکان قطع دارو از طرف بیمار در اثر فشار هزینه‌ها، بهتر است که افراد از پزشک خوب بخواهند که اگر دارو معادل ارزان‌تری دارد، از آن در نوشتن نسخه‌ استفاده کند.


مقالات مرتبط با بیماری‌های چشم:

 

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید