انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته

ردپای اولین آمریکایی‌ها در آب، بحث قدیمی توهم و واقعیت و اینکه دانشمندان هم دعوا می‌کنند؛ سرفصل‌های برترین وقایع علمی هفته به انتخاب Science


۴ – ۱۱ آگوست ۲۰۱۷


اولین آمریکایی‌ها با قایق به این قاره آمده‌اند

Matthew Des Lauriers در حال تبدیل نوعی سنگ ساحل به ابزاری سنگی که توسط مردم جزایر Cedros تقریباً ۱۳,۰۰۰ سال پیش استفاده می‌شد. این انسان‌ها نزدیک چشمه‌های “آب تازه” زندگی می‌کردند ولی به دریا متکی بودند؛ قوت غالب آن‌ها ماهی، پستانداران و پرندگان دریا بود. (Lizzie Wade)

باستان‌شناسان طی دوره‌ای اینگونه می‌پنداشتند که شاید اولین مردم آمریکا با ایجاد خلأای در یخچال‌های عصر یخبندان که کانادا را پوشانده بود، به این قاره راه یافته‌اند. با این حال امروز محققان فرضیه‌ی جدیدی ارائه می‌دهند:

شواهد یافت شده از سکونتگاه‌های غرب آمریکا؛ سواحل اقیانوس آرام (Grullón/Science)

اولین ساکنان آمریکا، ۱۶۰۰۰ سال پیش، طی یک سفر دریایی با قایق بیرون از بیرینگیا (سرزمین باستانی که امروزه نسبتاً زیر آب‌های تنگه‌ی برینگ غرق شده است) به این سرزمین رسیده‌ و سریعاً به ساحل آرام نقل مکان نمودند. محققان هم اکنون در حال تلاش برای تکیمل این پازل هستند.

چگونه ذهن ما از خود در برابر توهّم محافظت می‌کند؟

بیش از ۳۰۰ سال پیش، فیلسوف معروف، رنه دکارت، سؤالی آزاردهنده را مطرح کرد: اگر حواس ما همیشه قابل‌اعتماد نیستند، پس چگونه می‌توانیم توهم را از واقعیت تشخیص دهیم؟ تحقیقی جدید پیشنهاد می‌کند که ما قادر به انجام این کار هستیم؛ چون مغز ما این کار را با پرسش مداوم انتظارات و عقاید گذشته‌مان انجام می‌دهد. توهم زمانی اتفاق می‌افتد که این “بررسی واقعیت” درونی از کار بیافتد. این یافته‌ها می‌تواند به یافتن درمان‌های بهتری برای اسکیزوفرنی و دیگر اختلالات روانی کمک کند.

توله‌های نازپرور، سگ‌های راهنمای خوبی نمی‌شوند!

همانطور که از دریایی آرام ملوانی ماهر بیرون نمی‌آید، سگ‌هایی هم که زیاد از آن‌ها محافظت می‌شود، راهنماهای خوبی نمی‌شوند. این نتیجه‌گیری اولین بررسی روی اثرات برخورد مادر با توله‌سگ بر موفقیت برنامه‌های آموزش سگ‌های راهنماست. سگ‌های مادری که بیشترین زمان را برای لیس زدن و تیمار کردن توله‌های خود می‌گذاشتند، بچه‌هایشان تقریباً ۳ برابر کمتر احتمال داشت در برنامه‌های آموزشی برای پرورش سگ راهنما موفق شوند.

نسبیت عام انیشتین به دنبال ستاره‌ای که به سمت سیاهچاله‌ می‌رود!

برداشت یک هنرمند از این که چگونه ۳ ستاره نزدیک سیاهچاله‌ی مرکزی کهکشان راه شیری (دایره‌ی سفید کوچک) در حال چرخش اند. S2 بالاترین مدار است. (ESO/M. Parsa/L. Calçada)

نظریه‌ی آلبریت انیشتین درباره‌ی نسبیت عام، تست‌های زیادی را در طول قرن گذشته پذیرا بوده است اما در هر حال فیزیکدان‌ها راضی نشده‌اند. بخاطر این که این نظریه هرگز به طور کامل در برابر میدان قوی گرانشی هماهنگ نشد، مثل وضعیتی که با سیاهچاله‌های فوق‌متراکم دارد. اکنون دانشمندان با پایش مستمر یک ستاره در راهش نزدیک مقابله با یک سیاهچاله‌ی عظیم در مرکز کهکشان راه شیری می‌گویند که این نظریه‌ی ۱۰۲ ساله باز هم احیا خواهد شد.

دعوا بر سر امتیاز ثبت اختراع CRISPR در اروپا


MilliporeSigma، تابعه‌ی شرکت بزرگ داروسازی مِرک آلمان، بازی ثبت اختراع تکنیک ویرایش ژنی نوظهور CRISPR را در اروپا به مرحله‌ی جدیدی وارد کرده و در واقع آن را پیچیده‌تر ساخته است. دفتر ثبت اختراعِ اروپا (EPO) ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد امتیاز این اکتشاف را به شرکتی بدهد که برای انجام تحقیقات CRISPR روی سلول‌های یوکاریوتی در ایالات متحده و کانادا تحقیقات انجام داده است؛ یعنی MilliporeSigma. این استراتژی ۱“knock-in“ اخیراً سرفصل‌هایی را در آزمایشی پربحث ایجاد نموده که طی آن ژن عامل نوعی بیماری قلبی از رویان انسان خارج شد.


مقاله‌ی مرتبط: دستاوردی شگفت‌انگیز؛ دانشمندان جهشی خطرناک را در ژن‌ رویان‌های انسان ویرایش کردند


این منازعه در آمریکا بین گروهی از دانشگاه کالیفرنیا (UC) و مؤسسه‌ی Broad کمبریج است. اختلاف نظر آن جاست که UC ادعای داشتن امتیاز این تکنولوژی در همه‌ی انواع سلول‌ها را دارد ولی Broad معتقد است که فقط مربوط به یوکاریوت‌ها می‌شود؛ البته تجارت بالقوه‌ای که می‌توان از رویان‌های انسانی بدین وسیله ایجاد کرد هم به همین مورد بستگی دارد. به جز MilliporeSigma، دانشگاه کالیفرنیا و مؤسسه‌ی Broad دیگر بازیگران این صحنه ToolGen، دانشگاه Vilnius و البته کالج هاروارد است.


پی‌نوشت:

  1. در کلون‌سازی مولکولی و بیولوژی، knock-in به نوعی مهندسی ژنتیک برمی‌گردد که شامل جایگزینی یک به یک در توالی اطلاعات DNA در یک لوکوس ژنی است. همچنین به قراردادن اطلاعاتی که در لوکوس یافت نمی‌شود هم knock-in می‌گویند.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید