انتشار این مقاله


چرا زنان، مردان بلندقامت را بیشتر می‌پسندند؟

مردان نسبت به زنان، حساسیت زیادی به اختلاف قد بین زن و مرد نشان نمی‌دهند ولی…

نه تنها ناپلئون، بلکه اکثر افراد بلند قد احتمال پیروزی بیشتری در رای‌گیری‌ها و انتخابات دارند. به طوری که قد بلند به مردان توانایی هدایت و کنترل اوضاع را می‌دهد و در کل، افراد قد بلند از اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی برخوردارند. در بحث انتخاب شریک زندگی، زنان بدشان نمی‌آید چند سانتی‌متر از همسر خود کوتاه‌تر باشند!

در پی تحقیقات کنجکاوگر، روان‌شناسان هلندی به نام های گرت استولپ۱ ، آبراهام بانک۲ و توماس پولت۳ مطالعات پیشین خود را در رابطه با علت جذب شدن زنان به مردان دراز و باریک ادامه دادند. علاوه بر این، آنان می‌خواستند بدانند که آیا افراد از قد خود راضی هستند یا نه. گویش تحولی۴ عقیده دارد که یکی از علت تمایل زنان به مردان بلند قد، این است که مرد قد بلند در برابر تهدید فیزیکی علیه خانواده، قدرتمند و با اقتدارتر می‌باشد؛ اما این عقیده برای انسان‌های اولیه و تمدن کهن عقلانی است! شاید در این مطلب، افراد قد بلند قوی، چابک و باهوش بنظر برسند، اما در اصل قد بلند چندان هم مزیت خاصی ندارد.


مقاله‌ی مرتبط: آیا می توان بوی جذابیت را حس کرد؟!


در قدم اول، چند مورد می تواند از علل این تمایل باشد؛ اول اینکه، با اقتدار بودن را به قد و وزن مرتبط می‌دانند. دوم اینکه وقتی به افراد قد بلند از پایین نگاه می‌کنند، حس برتر بودن ناخودآگاه به آنان دست می‌دهد و سوم اینکه، در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات تلویزیون، افراد قد بلند مزیت‌های ظاهری بیشتری دارند، هر چند از جنبه‌ی علمی، تجربه‌ی علت و معلول منطقی برای تایید این نظریه نداریم. مردان به دلیل تأثیرات هورمونی بلندتر از زنان هستند و در رسانه‌ها شاهد مردان و زنانی با ویژگی‌های فیزیکی خاص هستیم که این نگرانی و اضطراب را در ذهن برخی‌ها به وجود می آورد و لذا سعی می‌کنند خود را به شکل آنان در بیاورند. اندازه‌ی قد بیشتر تحت تأثیر ژن‌هاست تا محیط. با این وجود، اغلب والدین با دستان خودشان، داروهای هورمونی برای فرزندان کوتاه قد در سنین رشد تجویز می‌کنند تا در آینده از جهت یافتن شغل، پیدا کردن شریک زندگی و محبوبیت در بین هم سن و سالان، مشکلی برایشان پیش نیاید. این قرص‌ها ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری برای کودک داشته باشد و باروری او را به خطر بیاندازد. این داروها حتی اگر نتایج مورد نظر را نشان دهند، باز هم منطقی نیست که والدین از این راه به افزایش قد فرزندشان اقدام کنند.


مقاله‌ی مرتبط: علت جذب بیشتر به سمت افراد هم قد چه می‌تواند باشد؟!


دکتر استولپ و همکارانش برای اینکه بدانند آیا افراد از قد خود راضی هستند یا نه، مطالعه‌ای را انجام دادند. شرکت‌کننده‌ها ۶۵۰ نفر از دانشجویان روان شناسی جنس مخالف بودند که قد، ملیت (اغلب هلندی و آلمانی بودند) و میل به جنس مقابل را مطرح کردند. آنان موظف بودند به چند سوال ساده پاسخ دهند؛ مثل میزان صمیمت رابطه، قد طرف مقابل و میزان رضایت از قد خود و طرف مقابل را اعلام کنند. برای مردان کوتاه، میزان رضایت از قد پایین بود، زیرا زنان بیش‌تر از مردان دوست دارند که طرف مقابلشان از خود آن ها کمی بلندتر (حدود ۶ سانتی متر) باشند. به طور خلاصه، مردان دوست دارند که از طرف مقابلشان کمی بلندتر باشند، اما نسبت به زنان، حساسیت زیادی به اختلاف قد بین زن و مرد نشان نمی‌دهند. خانم‌های قد بلند بیش‌تر از زنان قد کوتاه از قد خود احساس رضایت دارند، این در حالی‌ است که آقایان، دوست دارند همسرشان از آنان کوتاه باشند. خانم‌های قد بلند در زمینه‌ی مدلینگ و دنیای هالیوود پسندیده‌تر هستند و لذا تصورات زنان را برای مورد قبول واقع شدن سوق می دهد.


مقاله‌ی مرتبط: آیا قد نشانگری از سلامتی و شادی ماست؟


متاسفانه، مردان کوتاه قد فکر می‌کنند که زنان از قد کوتاه آن‌ها رضایت ندارند. نتایج حاصل از مطالعات گذشته نشان می‌دهد که مردان قد بلند از اعتماد بنفس و شادی بیشتری برخوردارند. محققان فرضیه‌ای را مطرح کردند که در آن عدم اعتماد به نفس در مردان کوتاه قد، با عدم تمایل زنان به این گونه مردان مرتبط است. اگر این فرضیه درست باشد که احتمالش کم است، تبعیض بین افراد به دلیل قد متفاوت به وجود می آید که به یک ناهنجاری فردی_اجتماعی تبدیل می شود. دو دیدگاه بد بینانه از این مطالعات مطرح شد؛ اول اینکه هیچکس از ته دل از قد خود و طرف مقابلش رضایت ندارد. این دیدگاه در نظر مردم باید تغییر یابد و افراد یکدیگر را بخاطر شخصیت و یکدلی دوست بدارند نه بخاطر فیزیک بدنی و دوم  این که هم مردان و هم زنان کوتاه از قد خود ناراضی هستند. این نارضایتی بیشتر در نوجوانان دیده می‌شوند که با تغییر سیاست‌های تبلیغاتی و فرهنگ خانواده می‌تواند بهبود یابد. 

محققان با انجام این مطالعه نتیجه گرفتند که ترجیح قد مورد نظر و رضایت از آن، به طور نسبی می‌باشد. افراد با اعتماد بنفس، چه قد کوتاه چه قد بلند، خود به خود از قد خود راضی هستند. عدم رضایت از قد در جوامع غربی شایع‌تر است. هم‌چنین دخالت والدین در رشد قد فرزندان نیز فقط در بعضی ملل‌ها وجود دارد و معضل جهانی نیست. هیچ فرقی نمی‌کند اندازه ی قد شما چقدر است، مهم این است که در رابطه با طرف مقابلتان به چیز های فراتر از ظاهر انسان اهمیت دهید.


پی‌نوشت:

۱. Gert Stulp

۲. Abraham Buunk

۳. Thomas Pollet

۴. Evolutionary Speaking

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید