انتشار این مقاله


چرا نمی‌توانید برای مطابقت دادن تصویر چهره‌‌های افراد غریبه، به خود اعتماد کنید؟

مطابقت دادن عکس‌های چهره‌های افراد غریبه به طرز شگفت آوری دشوار است.

مطابقت دادن عکس های چهره های افراد غریبه به طرز شگفت آوری دشوار است و به طور متوسط افراد در تمییز دادن مدل موی مشابه، مشکل دارند.

این دو یافته اصلی مطالعه‌ای است که اخیراً در ژورنال Exprimental Psychology: Applied انتشار یافته است. نتایج حاصل از این مطالعه، با تلاش‌های صورت گرفته در هفتۀ گذشته جهت لو دادن هویت افراد حاضر در جنبش “Unite the Right”، قوت بیشتری گرفته است. حدود دو هفته قبل، در گردهمایی مردمی شارلوتس‌ویل (Charlottesville)، یک ملی‌گرای سفیدپوست در جلیقۀ ضدگلوله ظاهر شد و به سوی سیاه‌پوستان تیراندازی نمود.


مقاله‌ی مرتبط: آگاهی بیشتر نیز قادر به اصلاح عقاید نادرست نمی‌باشد


یکی از همین هویت‌هایی که به اشتباه لو رفته است، متعلق به یک استاد مکانیک از آرکانزاس می‌باشد، که اشتباهاً به عنوان یکی از مشعل‌داران این گردهمایی معرفی شده بود؛ که نمونۀ بارزی از تطابق اشتباه است.

برخلاف آنچه چشمان‌تان می‌گوید؛ تصاویر بالا متعلق به یک فرد نمی‌باشد.

تصور کنید، عکسی از فردی در اختیارتان قرار داده و از شما می‌خواهند تعیین کنید که آیا تصویر مذکور متعلق به فردی است که پیش‌تر در جایی دیده‌اید. شاید ساده به نظر برسد، ولی این کار دشوارتر از آن چیزی است که بتوان تصور نمود.


مقاله‌ی مرتبط: پرده از رازِ چگونگی تشخیص چهره‌ توسط مغز برداشته شد!


مطالعات متعدد نشان داده است که ۱۰ ال ۳۰ درصد از افرادی که با چنین سوالی مواجه می‌شوند، پاسخ اشتباه خواهند داد. ولی بررسی تأثیر “تجربۀ حرفه‌ای” مقوله‌ای است که بیشتر مد نظر محققین بود.

محققان از همین رو، مطالعه‌ای با شرکت ۹۶ نفر پلیس فدرال آمریکا – که وظیفۀ چک کردن تصویر پاس‌پورت‌ها را بر عهده دارند – و تعدادی دانش‌آموز بدون تجربۀ حرفه‌ای، ترتیب دادند. مطالعۀ فوق، از معدود مطالعاتی است که با هدف ارتقاء کیفیت تشخیص پاس‌پورت‌های جعلی انجام شده است.

پلیس‌های زبده‌، برخلاف دانش‌آموزان، معمولاً فریب مدل موی مشابه را نمی‌خورند. ولی مسئله این‌جاست که حتی سال‌ها فعالیت حرفه‌ای در این عرصه نیز، چنین مسئولیتی را آسان‌تر نمی‌کند. چنان‌که، ۲۵ درصد از مامورین متخصص نتوانستد جعلی بودن پاس‌پورت فوق (تصویر بالا) را تشخیص دهند، که با آمار ۲۶ درصدی دانش‌آموزان تفاوت چندانی ندارد. بنا به دلایل نامعلوم، ماموران تازه‌کار در تشخیص اصل از جعل عملکرد بهتری داشتند، چنان‌که تنها موفق به تشخیص ۲۰ درصد از موارد جعلی نشدند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، صرف نظر از تجربۀ حرفه‌ای، شناسایی چهرۀ افراد کار بسیار دشواری است.

کیمیا مظهری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید