انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته

از تغییر باکتری‌های روده در فصول مختلف تا ساخت اندام‌های مینیاتوری


۱۸ – ۲۵ آگوست ۲۰۱۷


لوح باستانی بابلی حاوی قدیمی‌ترین شواهد از مثلثات

Daniel Mansfield لوح ۳,۷۰۰ ساله‌ی بابلی را که برای کارش استفاده کرده است در دست دارد. (UNSW/Andrew Kelly)

مثلثات، علمی در ریاضیات که به مطالعه‌ی زوایا و طول اضلاع مثلث می‌پردازد و حتی افرادی با بالاترین درجه‌ی تحصیلات را هم وادار می‌کند برای محاسبه‌ی زوایا، سینوس و کسینوس بh گوشی‌های خود ور بروند.

این نوشته‌ها به خط میخی روی Plimpton 322 پیشنهاد می‌کند که بابلی‌ها به جای زوایای آشنا، سینوس و کسینوس از نوعی مثلثات برپایه‌ی نسبت اضلاع مثلث استفاده کرده‌اند. (UNSW/Andrew Kelly)

نگاهی تازه به لوحی از خاک رُس با قدمت ۳,۷۰۰ سال پیشنهاد می‌کند که ریاضیدانان بابلی، نه‌تنها اولین جدول مثلثاتی را، ۱,۰۰۰ سال قبل از یونانی‌ها طراحی کرده، بلکه کلاً روش جدیدی را هم در این زمینه ابداع نموده‌اند. با این حال متخصصان دیگری که روی این لوح کار کرده‌اند، در بهترین شرایط حدس می‌زنند این کار احتمالی بیش نباشد.

میکروآنتن‌ها برای تقویت ارتباطات مغز و رایانه


مهندسان توانسته‌اند دریابند که چگونه می‌توان آنتن‌هایی برای ارتباطات بدون‌سیم ساخت که ۱۰۰ برابر از نمونه‌های امروزی کوچک‌تر باشند. پیشرفتی که می‌تواند به ساخت ایمپلنت‌های ریز مغزی، دستگاه‌های میکرو در پزشکی یا گوشی‌هایی در نوک ناخن بیانجامد. برای ساخت ایمپلنت‌های مغزی، به طور ویژه‌ای زمان نیاز است ولی دانشمندان تلاش برای به واقعیت رساندن این ایده را از هم اکنون شروع کرده‌اند.


مقاله‌ی مرتبط: ادغام مغز انسان با کامپیوتر؛ آینده بشریت


گورخرماهی کاشته‌شده با تومور سرطانی بیمار می‌تواند درمان سرطان را هدایت نماید

سلول‌های تومور انسانی (قرمز) درون بدن رویان گورخرماهی به پزشکان اجازه می‌دهد درمان مناسب را برای سرطان انتخاب کنند. (Rita Fior/CCU)

برای اولین بار، دانشمندان رشد دادن سلول‌های تومور انسانی را در لاروهای گورخرماهی شروع کردند. کاربرد این ماهی به عنوان “آواتار” سرطان می‌باشد؛ در واقع مدلی کوچک برای سرطان یک بیمار است و تست‌های درمان روی آن انجام می‌شود. کارهای مشابهی روی موش‌ها قبلاً انجام شده ولی انجام این کار با ماهی شاید ارزان‌تر و سریع‌تر باشد که آن را برای بیماران دردسترس قرار می‌دهد.

باکتری‌های روده‌ی انسان‌های اولیه با تغییر فصل عوض می‌شوند

میکروب‌های روده‌ی انسان‌های شکارچی-گردآورنده‌ی Hadza در تانزانیا با خوردن غذاهای مختلف در فصل‌های متفاوت تغییر می‌کند.

دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانند غذای مصرفی ما شاید روی میکروبیوم روده‌مان تأثیر داشته باشد. با این حال مطالعه‌ای جدید نشان داده است که این ساکنین روده‌ها در یکی از معدود گروه‌های شکارچی-گردآورنده انسانی در جهان در ارتباط با خشک و مرطوب بودن فصول سال تغییر می‌کنند. این یافته‌ها شاید به محققان کمک کند تا بفهمند میکروبیوم اجداد ما، قبل از روی آوردن‌شان به کشاورزی چگونه بوده است.


مقاله‌ی مرتبط: از دیابت گرفته تا پوسیدگی دندان؛ بدن‌های ما برای این زندگی ساخته نشده‌اند!


این دانشمندان روده، کبد و ریه‌هایی مینیاتوری می‌سازد که شاید روزی جان شما را نجات دهند

هنس کلورس (Hans Clevers)، سرپرست آزمایشگاه Hubrecht در Utrecht هلند در ساخت ارگانوئیدها (نسخه‌های مینیاتوری از اندام‌های بدن انسان که در حال انتقال دانش و پزشکی اند) پیش‌قدم شده است. کلورس و دانشمندان دیگر مدل‌هایی کوچک از اندام‌های بدن انسان را ساخته‌اند که می‌توان از آن‌ها برای مطالعه‌ی بیماری‌ها و تست داروها استفاده کرد. همچنین محققان ارگانوئیدهایی از تومورها برای تقلید کار سرطان‌ها ساخته‌اند که با القای جهش در آن‌ها می‌توان نحوه‌ی پیدایش سرطان را مطالعه کرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید