انتشار این مقاله


نامه هشدار انيشتين درمورد هيتلر وارد مزايده می‌شود!

سه نامه نوشته شده توسط آلبرت انيشتين در ۲۴‎ام ماه آگوست امسال وارد مزایده شد.

سه نامه نوشته شده توسط آلبرت انيشتين از جمله نامه‌ای كه تمایل نخست‌وزير بريتانيا به نازی‌ها  قبل از جنگ جهانی دوم را آشكار می‌كند، در ۲۴‎ام ماه آگوست امسال وارد مزایده شد.


مقاله‌ی مرتبط: جملاتی از آلبرت انیشتین که ذهن یک نابغه‌ی واقعی را نشان می‌دهد!


مجموعه نامه‌ها توسط فيزيكدان نابغه به دوست عزيزش میشل بسو، مهندس سويسی-ايتاليايی كه در نوشتن نسخه اصلی تئوری نسبيت خاص انيشتين شركت داشته است، نوشته شده است. نامه‌ها در Nate D. Sanders Auctions در مزایده است.

نامه اول که در اکتبر سال ۱۹۳۸، کمتر از یک سال قبل از حمله آدولف هیتلر به لهستان و آغاز جنگ جهانی دوم، نوشته شده در پرینستون مهر زده شده است. انیشتین نامه را با اظهار ناامیدی از این که نمی‌تواند شهادت‌نامه‌های بیشتری را برای اجازه ورود یهودی‌ها به آمریکا صادر کند، شروع کرده است.

انیشتین در نامه‌اش درمورد چمبرلین، نخست‌وزیر بریتانیا، نوشت:

شما به بریتانیا و حتی چمبرلین اعتماد دارید؟ ساده‌اید..! امیدوارید که هیتلر با حمله به روسیه عطش‌اش خاموش شود درحالیکه او اروپای شرقی را قربانی خواهد کرد. اما بار دیگر خواهیم دید که اعمال شیطانی در دراز مدت پیروز نخواهد شد. در فرانسه او قدرت جناح چپ را کم کرد و به کسانیکه شعارشان «هیتلر بهتر از قرمزها» است قدرت داد.

اینشتین سپس به مکانیک کوانتومی اشاره می‌کند و می‌گوید توصیف قوانین طبیعت بوسیله احتمال، به رغم موفقیت‌هایش، یک “مسیر نادرست” است. (انیشتین به شدت درمورد برخی از اساس مکانیک کوانتوم شک داشت، برای مثال نظریه «کنش شبح‌وار از راه دور» که بوسیله درهم تنیدگی کوانتومی دلالت می‌شود که بر اساس آن به نظر می‌رسد ذرات زیر اتمی دائما در سرنوشت یکدیگر تاثیر گذارند.)


مقاله مرتبط: ایدۀ فیزیک کوانتومی که انیشتین همواره از آن نفرت داشت، به اثبات رسید!


این نامه دارای پیشنهاد اولیه ۲۵هزار دلار است. علاوه بر این نامه، نامه‌ای از انیشتین که در آن درمورد طلاقش از همسر اولش، میلوا ماریچ و پیش‌بینی‌های مالی‌اش پس برنده شدن جایزه نوبل فیزیک صحبت می‌کند، به مزایده گذاشته خواهد شد. پیشنهاد اولیه برای این‌ نامه از ۴۲۲۵۰ دلار آغاز می‌شود. نامه سوم که شامل جزئیاتی از مشکلات پسرش که مبتلا به اسکیزوفرنی است، دارای پیشنهاد اولیه ۲۵ هزار دلار است.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید