انتشار این مقاله


خمیازه: سرایت آن چه اهمیتی دارد؟ علت چیست؟

همه­‌ی افراد حتی اگر خسته هم نباشند، با دیدن خمیازه­‌ی دیگری آن را تکرار می‌کنند، اما علت این کار چیست؟

آیا احساس خستگی می­‌کنید؟ همه­‌ی افراد حتی اگر خسته هم نباشند، با دیدن خمیازه­‌ی دیگری آن را تکرار می‌کنند. اما علت این کار چیست؟ محققان معتقدند که این رخداد به علت رفلکس­های قشر حرکتی اولیه­‌ی مغز روی می­‌دهد. مطالعه­ی آن­ها مرحله­‌ی جدیدی برای فهم مکانیسم روان­شناختی و عصبی بیماری­‌ها و ایجاد متدهای درمانی تازه ایجاد کرده­‌است.


مقاله مرتبط: چرا خمیازه می کشیم؟


این مقاله در ژورنال Current biology منتشر شده­‌است و نشان می­‌دهد که توانایی افراد برای خمیازه­ کشیدن بلافاصله بعد از دیگران، محدود است و درواقع تمایل بدن برای خمیازه­‌کشیدن به هنگام تلاش برای سرکوب آن بیشتر می­شود. مسری ­بودن خمیازه در بین افراد مختلف انواع متفاوتی دارد. Stephen Jackson، پروفسور علوم عصبی شناختی از مدرسه‌ی روان‌شناسی رهبری این مطالعه را بر عهده داشته است.

یافته­‌های این مطالعه، برای فهم ارتباط بین تحریک­‌پذیری حرکتی و وقوع echophenomena در محدوده وسیعی از بیماری­‌های مرتبط با افزایش تحریک قشری یا کاهش مهار فیزیولوژیکی مانند سرع، دمنتیا، اوتیسم و سندم تورت قابل اهمیت اند.

– Stephen Jackson

Echophenomena فقط یک ویژگی انسانی نیست

خمیازه­‌ی مسری هنگام مشاهده­‌ی خمیازه­ دیگران به صورت غیرارادی تحریک می­‌شود؛ این واقعه حالتی از Echophenomena را شامل می­‌شود: تلقید اتوماتیک حرف (echolalia) یا رفتار (echopraxia) دیگران. این حالت در شامپانزه­‌ها و سگ­‌ها نیز و  همچنین در طیف عظیمی از شرایط بالینی مانند صرع و اوتیسم نیز رخ می­‌دهد.

اساس عصبی خمیازه­ی مسری

پایه­‌ی عصبی اکوفنامنا هنوز نامشخص است. برای آزمایش ارتباط بین تحریک­‌پذیری حرکتی و خمیازه­‌ی سرایت­‌پذیر تیم تحقیقاتی Nottingham از تحریک بین­ کرانیال مغناطیسی (TMS) برروی ۳۶ داوطلب بزرگسال استفاده کردند. این افراد به تماشای فیلم‌هایی از افرادی که در حال خمیازه­ کشیدن بودند می­پرداختند و به آن­ها دستور داده می­‌شد که یا در مقابل خمیازه مقاومت کرده و یا اجازه­ خمیازه­ کشیدن را به خود بدهند.

در این حال از شرکت­‌کنندهها فیلم گرفته­ می‌­شد و تعداد خمیازه‌­های موفق و فرونشانده‌­شده‌­ی آن­ها را حساب می‌کردند. علاوه بر این  شدت تمایل هر فرد برای خمیازه نیز محاسبه می‌شد و با استفاده از تحریک الکتریکی آن‌ها قادر بودند تمایل و خواسته‌ی خود را افزایش دهند.

Georgina Jackson، پروفسور روان­شناسی عصبی از انستیتو سلامت روانی در این‌باره می‌گوید:

این مطالعه نشان داد که تمایل برای خمیازه با تلاش برای متوقف­ کردن خود افزایش می­یابد. تحریک الکتریکی قادر به افزایش تحریک­پذیری قشر و درنتیجه ازدیاد گرایش به خمیازه­ی مسری بود. در سندم Tourettes نیز درصورت موفقیت برای کاهش تحریک­‌پذیری، دانشمندان قادر خواهند بود که تیک­‌های این بیماری­ را کاهش دهند. محققان هم­‌اکنون برروی این پروژه در حال تحقیق هستند.

تحقیق برای درمان­های شخصی­‌شده

همانطور که قبلاً اشاره شد TMS برای اندازه­گیری قدرت تحریک قشر حرکتی و مهار روان­شناختی شرکت‌کنندگان و نیز تخمین میزان گرایش به خمیازه‌ی مسری در کل شرکت‌کنندگان به کار می‌رفت.


مقاله مرتبط: دلیل خمیازه کشیدن‌های مداوم چیست؟


این اندازه‌گیری‌ها نشان داد که تمایل هر فرد برای خمیازه پس از مشاهده‌ی آن با تحریک‌پذیری قشر و مهار فیزیولوژیکی قشر حرکتی اولیه‌ی او تعیین می‌شود.

در صورت کشف چگونگی وقوع بیماری‌های عصبی به دنبال تغییرات رخ­داده در تحریک­‌پذیری قشری، دانشمندان خواهند توانست روند عکس آن را انجام دهند. در حال حاضر نیز محققان به دنبال درمان‌های شخصی و غیر دارویی مؤثر با استفاده از TMS هستند که قدرت تنظیم تعادل در شبکه‌های مغزی را داشته باشد.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید