انتشار این مقاله


کلسترول بالا خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد

مطالعه‌ای جدید نشان دهنده‌ی کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در افراد مبتلا به کلسترول بالاست.

سرطان پستان با شروع رشد سلول‌های غیر طبیعی در بافت پستان آغاز می‌شود، اگرچه این سرطان زنان را بیشتر درگیر می‌کند اما مردان نیز ممکن است به این سرطان مبتلا شوند. این سرطان شایع‌ترین سرطان در میان زنان است به طوری که در سال ۲۰۱۲ حدود یک میلیون و هفتصد مورد جدید از این سرطان تشخیص داده شد. امروزه این بیماری پنجمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بانوان سراسر جهان است.


مقاله مرتبط: سرطان پستان


تمام سلول‌های بدن جانوران برای عملکرد معمول خود به کلسترول نیاز دارند. کلسترول علاوه بر اینکه یکی از اجزای اصلی غشا محسوب می‌شود، پیش‌ساز ویتامین D و برخی هرومون‌ها نیز می‌باشد.


مقاله مرتبط: میزان کلسترول؛ اعداد چه معنایی دارند؟


رابطه کلسترول بالا و سرطان پستان

کلسترول در خون توسط لیپوپروتئین‌ها که قطرات چربی اشباع شده از پروتئین‌هستند، حمل می‌شود. برای عملکرد طبیعی بدن میزان کلسترول خون باید در یک محدوده‌ی خاص قرار داشته باشد به عنوان مثال افزایش بیش از حد کلسترول یک عامل خطرناک برای سیستم قلبی عروقی بوده و می‌تواند به حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود.

به گفته‌ی دکتر Rahul Potluri پیش از این مطالعات نشان دهنده‌ی وجود ارتباط بین کلسترول بالا و سرطان پستان بوده‌اند. برای بررسی دقیق‌تر این ارتباط Potluri و همکارانش طی یک مطالعه کوهورت ۱۴ ساله روی یک میلیون نفر دریافتند احتمال ابتلا به سرطان سینه در افرادی که کلسترول خون بالایی دارند، کمتر از سایرین است.

برای انجام این مطالعه اطلاعات مربوط به یک میلیون زن بالای ۴۰ سال از بیمارستان‌های شمال غرب انگلستان جمع آوری شد. در شروع مطالعه هیچ یک از افراد شرکت کننده به سرطان پستان مبتلا نبودند و میزان کلسترول خون در برخی از این افراد بالا و در برخی دیگر نرمال گزارش شد.

با تحت نظر گرفتن این فراد طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ مشخص شد نسبت افراد مبتلا به سرطان پستان در افراد مبتلا به کلسترول خون بالا، کمتر از افرادی است که کلسترول خون نرمال دارند.

در این مطالعه طول عمر داوطلبان نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد مرگ و میر افراد مبتلا به کلسترول بالا معادل ۱۳.۸  درصد و مرگ و میر افرادی که میزان نرمالی از کلسترول را داشتند حدود ۲۳.۷ درصد است. محققان پس از درنظر گرفتن سایر فاکتورهای موثر از جمله سن و قومیت اظهار کردند که کلسترول بالا خطر مرگ را به صورت قابل ملاحظه‌ای در این افراد کاهش داده است.

درنهایت می‌توان نتیجه گرفت که ظاهرا بالا بودن کلسترول می‌تواند به فرد برای مقابله با سرطان پستان کمک کند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید