انتشار این مقاله


آیا چربی باعث افزایش عمر می‌شود؟

رژیم‌های غذایی با چربی بالا، باعث افزایش طول عمر و توان بدنی می‌شوند.

مطالعه‌ روی موش‌ها نشان داد رژیم غذایی با چربی بالا موجب افزایش طول عمر و توان بدنی می‌شود.

امروزه افراد بیشتری به سن ۹۰-۸۰ سالگی می‌رسند، از این رو تحقیقات بیش‌تری در زمینه‌ی سلامت و کیفیت زندگی در بزرگسالی انجام می‌شود. به تازگی در دانشکده دامپزشکی UC Davis مطالعه‌ای روی موش‌ها انجام شد که نشان داد رژیم غذایی با چربی بالا یا رژیم کتوژنیک (چربی زیاد، مقدار کافی پروتئین و قند اندک) نه تنها طول عمر بلکه قدرت بدنی را نیز افزایش می‌دهد.

Jon Ramsey متخصص تغذیه و نویسنده‌ی اول این مقاله بیان می‌‌کند:

نتایج تحقیق ما را شگفت‌زده کرد، ما انتظار داشتیم نتایج تحقیق تا حدی متفاوت باشد اما میزان تفاوت شگفت‌انگیز بود، عمر موش‌هایی که چربی بیش‌تری دریافت کرده بودند در مقایسه با آن‌ها که میزان کربوهیدرات دریافتی بالا‌تر بود ۱۳ درصد بیش‌تر بود. نکته‌ی مهم این بود که موش‌های گروه اول قدرت بدنی بیش‌تری در مقایسه با گروه دوم داشتند و سالم‌تر بودند.


مقاله مرتبط: پیش بینی احتمال ابتلا به سرطان با بررسی ذخیره چربی بدن، امکان پذیر است


Ramsey در ۲۰ سال گذشته درباره‌ی مکانیسم‌های پیری، عوامل بیماری‌‌زای انسان و جوندگان تحقیق کرد. مطالعات مختلف نشان داده بودند محدودیت کالری باعث کاهش روند پیری در بسیاری حیوانات می‌شود، حال آن‌که Ramsey دریافت مقدار چربی بالا در رژیم غذایی موجب کاهش پبری خواهد شد.

رژیم‌های کتوژنیک برای اهداف مختلف، میان مردم و متخصصان تغذیه محبوب هستند. اما هم‌چنان روند کتوزیس در انسان، برای دانشمندان معماست. وقتی مقدار کربوهیدرات دریافتی بدن خیلی کم باشد، بدن به جای گلوکز چربی می‌سوزاند و برای تولید انرژی، کتون تولید می‌کند.

موش‌های مطالعه به سه گروه تقسیم شدند: رژیم غذایی با کربوهیدرات زیاد ، کربوهیدرات کم/ چربی زیاد، رژیم کتوژنیک (۸۰ تا ۹۰ درصد کل کالری دریافتی) محققان معتقد بودند که رژیم غذایی با چربی بالا موجب افزایش وزن و کاهش طول عمر می‌شود. در این تحقیق میزان کالری هر رزیم با هم مقایسه شد. بر اساس نتایج این مطالعه، یک رژیم غذایی طراحی شد که ضمن توجه به متابولیسم، به کاهش وزن و کند‌تر شدن روند پیری نیز کمک می‌کند.


مقاله مرتبط: نداشتن فعالیت بدنی، سرعت در پیری بیولوژیکی!


در این مطالعه، علاوه بر افزایش معنا‌داری که در عمر متوسط موش‌ها مشاهده شد، محققان دریافتند رژیم کتوژنیک، حافظه و عملکرد حرکتی (قدرت و هماهنگی) را افزایش می‌دهد و از افزایش تومور مارکر‌های التهاب مرتبط با سن جلوگیری می‌کند، هم‌چنین بر بروز تومور‌های سرطانی نیز اثر می‌گذارد.

Ramsey عقیده دارد بسیاری از مواردی که در این مطالعه بر روی موش‌ها بررسی شد چندان با انسان متفاوت نیست، در سطح بنیادی، تغییرات در انسان‌ها یکسان است و با افزایش سن کاهش عملکرد کلی اندام‌ها را شاهد هستیم. این مطالعه نشان داد رژیم غذایی کتوژنیک بدون محدودیت مصرف و کاهش وزن زیاد، تاثیر به‌سزایی بر طول عمر و سلامت افراد می‌گذارد. در پی نتایج این تحقیق راه‌ جدیدی برای مداخلات غذایی و کاهش روند پیری پیش روی دانشمندان باز شد. در مطالعه‌ی دیگری از موسسه باک در زمینه‌ی تحقیقات پیری نشان داده شد رژیم کتوژنیک طول عمر را افزایش می دهد و حافظه را در موش‌های سالم بهبود می بخشد.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید