انتشار این مقاله


دانشمندان برای اولین بار از ویرایش ژنی برای مطالعه‌ی تکوین انسان استفاده کردند

برای اولین بار، دانشمندان به منظور تحقیق درمورد تکوین رویان‌های انسانی از تکنیک‌های ویرایش ژن استفاده کردند.

برای اولین بار، دانشمندان به منظور تحقیق درمورد تکوین رویان‌های انسانی از تکنیک‌های ویرایش ژن استفاده کردند. این کار پیشنهاد می‌کند که پروتئینی به نام OCT4 نقش‌های اضافی در رویان‌های انسان در مقایسه با پروتئین مشابه در موش‌ها دارد ولی زیست‌شناسان می‌گویند قبول کارایی این روش از همه چیز مهم‌تر است. تحقیق قبلی روی ویرایش رویان انسانی بر تصحیح ژن‌های معیوب متمرکز شده بود.


مقاله‌ی مرتبط: دستاوردی شگفت‌انگیز؛ دانشمندان جهشی خطرناک را در ژن‌ رویان‌های انسان ویرایش کردند


این آزمایش جدید که در ژورنال Nature منتشر شده است، اولین تست طراحی شده در انگلستان می‌باشد که نیازمند تأیید مراجع این کشور بود. دکتر کتی نیاکان، زیست‌شناسی تکوینی در مؤسسه‌ی فرانسیس کریک لندن، در سال ۲۰۱۵ برای استفاده از تکنیک ویرایش CRISPR روی رویان‌های انسانی به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی ژن‌های فعال در تکوین اولیه درخواست داده بود. محققان در آغاز کار روی OCT4 که به عنوان نشانگر سلول‌های بنیادی چندتوانه تلقی می‌شوند تمرکز کرده‌اند؛ این سلول‌ها به تمام سلول‌های بدن می‌توانند تبدیل شوند.

دکتر کتی نیاکان، تنها چهره‌ی ایرانی‌تبار جزو ۱۰۰ شخصیت تأثیرگذار جهان در سال ۲۰۱۵ به انتخاب مجله‌ی تایمز

نیاکان و همکارانش برای غیرفعال کردن ژن کدکننده‌ی OCT4 در ۳۷ رویان تک‌سلولی انسان که پس از درمان ناباروری در شرایط آزمایشگاهی (IVF) رها شده بودند، از CRISPR استفاده کردند. رویان‌های موش بدون این پروتئین بیشتر سلول‌های جفتی خود را می‌سازند ولی سلول‌هایی که قرار است به جنین تبدیل شوند، شکل‌ نمی‌گیرند. ولی در رویان انسان، حذف پروتئین OCT4 هم سلول‌های جفتی و هم سلول‌های کیسه‌ی زرده را از رشد بازمی‌دارد. این یافته‌ها پیشنهاد می‌کند که OCT4 در انسان، در تشکیل هر سه نوع سلول پایه‌ای شرکت دارد. محققان به تلاش‌های خود برای پیدا کردن ژن‌های تحت تأثیر OCT4 ادامه خواهند داد.

محققان اغلب از مدل‌های موشی برای فهم تکوین اولیه‌ی پستانداران استفاده می‌کنند ولی برای درک تکوین انسان و به خطا رفتن آن، مدل واقعی بسیار بهتر خواهد بود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید