انتشار این مقاله


اکتشافات جدید به دانشمندان این امکان را می‌دهند که راهی برای نابود کردن سلول‌های سرطانی پیدا کنند

ترکیب جدید شناخته شده توسط شرکت‌های داروسازی بین المللی، پتانسیل جلوگیری از تعدادی سرطان را دارد.

سلول‌هایی که از مرگ جلوگیری می‌کنند

ترکیب جدید شناخته شده توسط شرکت‌های داروسازی بین المللی Servier و Vernalis، پتانسیل جلوگیری از تعدادی سرطان که انسان‌ها را می‌رنجانند، دارند.

این تحقیق، منتشر شده در Nature، اشاره می‌کند که سرطان‌ها با رشد غیرطبیعی و مضر سلول‌های بدن، آشکار می‌شوند. سلول‌های سرطانی بطور مشخص بهبود‌پذیر هستند زیرا مانع از ایجاد آپوپتوز (مکانیسمی سلولی که میزان تقسیمات سلولی را تنظیم کرده و در آن توده‌های سلولی که دیگر موردنیاز نیستند شروع به خودکشی می‌نمایند) می‌شوند. سلول‌های سرطانی با تولید پروتئینی به نام MCL1 مانع از ایجاد آپوپتوز می‌شوند.

Lessene یکی از شرکای صنعتی این تحقیق، از موسسه Walter and Eliza Hall می‌گوید:

 MCL1 برای سرطان‌های بیشماری مهم است زیرا پروتئینی pro-survival است که به سلول‌های سرطانی اجازه می‌دهد تا از فرآیند مرگ برنامه ریزی شده سلول که بطور طبیعی سلول‌های سرطانی را از بدن بیرون می‌کنند، بگریزند.

محققان پیشنهاد کردند که برای رفع کردن این موضوع از ترکیبی بنام S63845، مولکولی که توسط Servier سنتز شده، استفاده کنند.

Lessene می‌گوید:

مطالعات وسیعی در مدل‌های سرطانی مختلف صورت گرفته که نشان داده‌اند S63845 برای زنده ماندن، نیرومندانه سلول‌های سرطانی وابسته به MCL1 را هدف قرار می‎‌دهند.

در اصل، از این روش برای بلاک کردن پروتئین و بالتبع جلوگیری از رشد سرطان استفاده می‌کنند.


مقاله مرتبط: دانشمندان روش کاملاً جدیدی برای کشتن و حمله به سلول‌های سرطانی پیدا کرده‌اند


فردا‌های بدون سرطان

گروه تحقیقاتی Lessene،به همراه هماتولوژیست‌هایی از بیمارستان Alfred و دانشمندان Servier، نشان داده‌اند که این ترکیب در برابر تعدادی از انواع سرطان مثل سرطان خون، لیمفوما و مالتیپل میلوما همانند سرطان‌های دیگر مثل ملانوما و سرطان‌های ریه و سینه، موثر است. آن‌ها همچنین گزارش کرده‌اند که S63845 می‌تواند برای بیماران با دوز‌هایی که برای سلول‌های طبیعی قابل تحمل است، مورد استفاده قرار بگیرد.

Lessene معتقد است که این مطالعه از تحقیقات قبلی مبنی بر چگونگی باقی ماندن سرطان و درمان آن، پیشی می‌گیرد. S63845 عضوی از دسته جدید دارو‎‌های ضد سرطان بنام BH3 mimetic ها هستند.

او می‌گوید:

BH3 mimetic ها، مانع گروهی از پروتئین‌ها با نام pro-survival BCL-2 می‌شوند. MCL1 جزو این خانواده از پروتئین‌ها است.

این مطالعه در مراحل اولیه است و احتمالا به این زودی روی مردم تست نمی‌شود، ولی قدمی رو به جلو برای داشتن آینده‌ای بهتر و امن‌تر دربرابر سرطان است.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید