انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۱۹)

نوزدهمین گزارش هفتگی دکتر مجازی: پنجمین آثار از امواج گرانشی، ناپدید شدن حشرات در آلمان و موزه‌ای برای اناجیل!


۱۳ – ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷


برخورد ستاره‌های نوترونی و ایجاد امواج گرانشی؛ رقص نور در آسمان

چهار بار در طول دو سال گذشته، فیزیکدان‌هایی که با شناساگرهای امواج گرانشی کار می‌کنند، انفجارهای عظیمی را در شب حس کرده‌اند که امواجی نامرئی را راهی فضا-زمان کرده است. هفته‌ی پیش، پنجمین مورد از این دست هم گزارش شد. اما این بار، دیگر برای دانشمندان نامرئی نبود؛ از پرتوهای گاما گرفته تا امواج رادیویی. درست همانطور که فیزیکدان‌ها پیش‌بینی کرده‌ بودند، نمای بی‌سابقه‌ی این واقعه‌ی بزرگ کیهانی (پیچ خوردن دو ستاره‌ی نوترونی ابرجرم) همراه با خودش دیدگاه‌های دیگر را هم مطرح کرده است. هر کدام از این دستاوردها، پیشرفت‌های مهم علمی محسوب می‌شوند.


مقاله‌ی مرتبط: برندگان جایزه‌ی نوبل فیزیک ۲۰۱۷؛ اکتشاف امواج گرانشی


سیاست تک فرزندی چین به پایان رسیده اما بحث و نظرات درباره‌ی آن، نه!

سیاست تک فرزندی در چین
بحث و جدال جدیدی درباره‌ی ارزیابی تعداد تولدهایی که با سیاست تک فرزندی چین اتفاق نیافتاده، شکل گرفته است.

تحقیقی جدید روی سیاست تک فرزندی چین با آشفته کردن جمعیت‌شناسی، صدای متخصصان را درآورده. طوری که می‌خواهند از ژورنال رهبر در این زمینه تقاضا کنند تا مقاله را به حالت تعلیق دربیاورد. این بحث و نظرها مباحثی را بین افراد آکادمیک به راه انداخته است. مقامات چینی از خیلی وقت‌ پیش‌ها ادعا دارند که سیاست تک فرزندی آن‌ها (که از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۶ برقرار بوده) جلوی اضافه شدن ۴۰۰ میلیون تولد را گرفته و به تلاش‌ها برای بهبود محیط جهانی کمک کرده است. محققان اعتقاد دارند که در آمار و ارقام نقصی وجود دارد ولی تحقیق جدید تلاش دارد بر ادعای مقامات چینی صحه بگذارد.

حشرات آلمان در حال ناپدید شدن هستند

ناپدید شدن حشرات در آلمان
Entomologischer Verein Krefeld

تنها در عرض سه دهه، جمعیت حشرات (هر چیزی از زنبورهای انگلی گرفته تا زنبورهای وحشی و سایر حشرات) در آلمان تا ۷۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. دلیل این کاهش معلوم نیست ولی الگو در باریکه‌ی غرب و شمال آلمان ثابت است. به نظر می‌آید اثرات این اتفاق روی گیاهان و جانورانی مثل پرندگان حشره‌خوار بسیار مهم باشد.

موزه‌ی انجیل، گناهان گذشته!

موزه‌ی انجیل در واشنگتن
محققان منتظرند ببیند تا موزه‌ی انجیل چگونه می‌خواهد از اشتباهات اولیه‌ی خود فاصله بگیرد.

ماه بعد، موزه‌ی باشکوه کتب مقدس در واشنگتن، درهای خود را به روی عموم باز خواهد کرد. سرمایه‌گذار جدید Greens است (خانواده‌ی میلیاردری که مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای هنرها و صنایع دستی Hobby Lobby است). این خانواده صدها مصنوعات خریداری شده در تجارت آنتیک خودش را وقف این موزه کرده است. با اینکه این موزه سعی دارد تا با استخدام موزه‌داران و مشاوران مجرب و محترم، خود را به عنوان تشکیلات آکادمیک مشروع معرفی کند، ولی محققان نگرانند که این موزه با استفاده از مصنوعاتش نمایی تاریخی و تغییرنیافته از انجیل را گسترش دهد. همچنین برای دانشمندان جالب است که بدانند چند عدد از این مصنوعات از سایت‌های باستان‌شناسی سرقت شده است!

چرا ما با بیگانگان ملاقات نکرده‌ایم؟ شاید مقصر، اقیانوس‌های یخی باشند!

فوران از سطح ماه یخی زحل شواهدی را برای وجود اقیانوس‌های یخی فراهم آورده است.
فوران از سطح ماه یخی زحل شواهدی را برای وجود اقیانوس‌های یخی فراهم آورده است.

شاید ایتی چون زیر خروارها یخ است نمی‌تواند با زمین تماس بگیرد؟! این دلیلی است که اخیراً یکی از دانشمندان زمین‌شناسی در این باره مطرح کرده. احتمالاً بیشتر موجودات فرازمینی چنان عمیق در سرزمین‌های زیر لایه‌ای از یخ خود زندگی می‌کنند، که ما با آن‌ها تماسی نداشته‌ایم. این فرضیه می‌تواند عدم وجود سیگنال از دیگر تمدن‌های پیشرفته‌ی تکنولوژیک را توجیه نماید؛ مخصوصاً که در چنین شرایطی آن‌ها هم فکر می‌کنند که بقیه نیز در حباب‌های یخی خود زندگی می‌کنند!


مقاله‌ی مرتبط: ۱۲ دلیل که چرا هنوز موفق به کشف موجودات فضایی نشده‌ایم


چرا کار گروهی گرگ‌ها از سگ‌ها بهتر است؟

ثابت شده است که گرگ‎‌های خاکستری در تست برای طلب غذا، همکاری بیشتری نسبت به سگ‌ها نشان می‌دهند.
ثابت شده است که گرگ‎‌های خاکستری در تست برای طلب غذا، همکاری بیشتری نسبت به سگ‌ها نشان می‌دهند.

سگ‌ها توانایی رفتارهای بسیار اجتماعی را دارند ولی وقتی موضوعِ کار گروهی در میان باشد، گرگ‌ها حرف اول را می‌زنند. شاید دلیل این باشد: گرگ‌ها برخلاف سگان برای اجتناب از درگیری تکامل نیافته‌اند. به جای آن، مطابق با نتایج تحقیقی جدید، اعضای یک گروه، هنگامی که دنبال غذا هستند، به فکر حل مشکلات می‌افتند. این تحقیق، فرضیه‌ی قبلی را، مبنی بر این که اهلی کردن باعث می‌شود همکاری افراد تقویت گردد، زیر سؤال می‌برد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید