انتشار این مقاله


چرا نعناع به همه چیز مزه خنکی می‌دهد؟

مغز چگونه می‌فهمد بعد از خوردن نعناع، دمای بدن کاهش یافته است؟

حتما این تجربه را داشته‌اید که بعد از جویدن آدامس نعناعی آب می‌نوشید، آب طعم خنکی دارد! قطعا این یک نوع جادو نیست و دلایل علمی در پشت آن نهفته شده است.

در مرکز این دلایل پروتئین transient receptor potential cation channel subfamily M member 8 یا TRPM8 قرار گرفته است. یافته شده است که این پروتئین در سلول‌های عصبی مربوط به سرما مسئول انتقال یون ها در سراسر غشای سلولی است. با این حال، این پروتئین فقط در سرما فعال می‌شود و با عبور  یون های سدیم و کلسیم باعث ایجاد جریان عصبی می‌شود. این جریان عصبی به مغز هشدار می‌دهد که دمای هوا کاهش یافته است.

اما جالب اینجاست که تنها دمای هوا باعث فعال شدن این پروتئین نمی‌شود. منتول، یک ماده شیمیایی ارگانیک که در روغن‌های نعناع یافت می‌شود، هم‌چنین می‌تواند باعث فعال شدن TRPM8 شود.

menthol

درنتیجه هنگامی که چیزی را می‌خورید که حاوی عصاره نعناع و به طبع مانیتول است، TRPM8 فعال شده و باعث ورود یون‌های سدیم و کلسیم می‌شود. سپس سیگنال حاصله از ورود این یون ها به مغز رفته و به اشتباه مغز متوجه می‌شود که دما پایین آمده است. البته تنها مصرف خوراکی منتول باعث این پدیده نمی‌شود بلکه حتی تماس منتول با پوست مانند ژل‌ها یا شامپوها، باعث خنک شدن سطح پوست می‌شوند.

چیزی شبیه این مورد نیز در مواد تند وجود دارد. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا فلفل تند باعث می‌شود احساس گرما کنید؟ این به دلیل ترکیبات کپساسینوئیدها است که به گیرنده‌ها متصل می‌شوند که باغث می‌شود مغز بخاطر گرما به درد پاسخ دهد و باعث جاری شدن اشک و آبریزش بینی شود.


مقاله مرتبط: خیلی تند؛ خیلی سوراخ!


capsaicinoids

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید