انتشار این مقاله


مکمل‌های کتونی: خوب یا بد؟

نمک‌های کتونی سوختن چربی‌ها را افزایش می‌دهند؛ ولی عملکرد بدنی را در ورزش‌های شدید دچار ایراد می‌کنند.

بسیاری از ورزشکاران به دنبال افزایش توان فیزیکی، به مصرف مکمل‌های آزمایش نشده روی می‌آورند. محققان در مورد یکی از انواع مکمل‌ها که اخیراً محبوب شده و در دسترس همگان قرار گرفته است -نمک‌های کتونی-  می‌گویند: نمک‌های کتونی ممکن است طی ورزش‌های شدید و سریع، توان فیزیکی را به جای افزایش، کاهش دهند.


مقاله‌ی مرتبط: بررسی میکروبیوم ورزشکاران راه را برای ساخت مکمل‌های پروبیوتیک باز کرد!


Jonathan Little، استاد‌یار دانشگاه  BRITISH COLUMBIA OKANAGAN CAMPUS و کمک‌نویسنده‌ی  این تحقیق، در این باره می‌گوید:

نمک ‌های کتونی نسبتاً جدید هستند و تحقیقات زیادی روی تأثیرات آن‌ها بر توان فیزیکی صورت نگرفته است. بنا بر تحقیقی که اخیراً صورت گرفته، مکمل‌های کتونی ممکن است توان استقامتی طولانی را بهبود بخشند؛ ولی ما می‌خواهیم بدانیم طی ورزش‌های کوتاه‌مدت و شدید مثل دوچرخه‌سواری کوهستانی چه اتفاقی می‌افتد. مشخص شده است که مکمل‌های کتونی در واقع عملکرد‌های ورزشی شدید را مختل می‌کنند.

نمک‌های کتونی به طور مصنوعی سطح کتون خون را افزایش می‌دهند. مشابه اتفاقی که در گرسنگی طولانی‌مدت می‌افتد و بدن وادار به استفاده از چربی‌ها به عنوان سوخت می‌شود. سوزاندن چربی در زمان طولانی‌تر، انرژی بیش‌تری تولید می‌کند؛ اما سوختن آن پیچیده‌تر از قند است. هم‌چنین چربی نمی‌تواند به سرعت گلوکز، انرژی را برای فعالیت‌های ماهیچه‌ای تأمین کند.

به نظر می‌رسد سطوح بالای کتون در خون، استفاده‌ی بدن از گلیکوژن – شکل ذخیره‌ای گلوکز – را محدود کرده و در عوض سوزاندن چربی‌ها را تسهیل می‌کند. این بدین معنی است که سوخت سریع بدن در طی فعالیت‌های شدید و کوتاه در دسترس نخواهد بود. در نتیجه توان ورزشی افت پیدا خواهد کرد.


مقاله‌ی مرتبط: مکمل‌های غذایی؛ حقیقت تا خیال!


دکتر لیتل در تحقیقش از ۱۰ مرد سالم و بالغ با توانایی‌های ورزشی مشابه استفاده کرد. از آن‌ها خواسته شد بعد از یک مدت ناشتایی، قرص‌هایی حاوی هیدروکسی‌بوتیرات کتون مصرف کنند. قرص‌ها دو دسته بودند؛ دسته‌ی اول واقعاً حاوی هیدروکسی‌بوتیرات کتون بود و دارو‌های دسته‌ی دوم دارونما‌هایی با مزه‌ی مشابه بودند. سپس از آن‌ها خواسته شد در آزمایش زمان پدال زدن شرکت کنند. توان خروجی در روزی که شرکت‌کنندگان نمک‌های کتونی مصرف کرده بودند نسبت به روزی که دارونما مصرف کرده‌ بودند، ۷ درصد کم‌تر بود.

این مکمل‌ها اغلب به عنوان وسیله‌ای برای افزایش توان ورزشی تبلیغ می‌شوند. ولی در این مورد، تحقیق توصیف بسیار متفاوتی داشت. علاوه بر آن اثرات درازمدت افزایش مصنوعی سطوح کتون خون – به خصوص فریب دادن بدن به این که فکر کند در گرسنگی شدید به سر می‌برد – کاملاً ناشناخته است. امیدوارم این تحقیق به ورزشکاران کمک کند تا در مورد مکمل‌ها بیش‌تر بدانند و فقط بر اساس تبلیغات، مکمل خود را انتخاب نکنند.


مقاله‌ی مرتبط: مکمل هایی که پزشکان معتقدند افراد نباید پول صرفشان کنند!


هومن ناطقیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید