انتشار این مقاله


دانشمندان روش ترمیم بافت قلبی آسیب دیده را کشف کردند

دانشمندان دریافتند که سلول‌های بافت‌های آسیب دیده می‌توانند به عضلات قلبی سالم تبدیل شوند.

دانشمندان دریافتند که سلول‌های بافت‌های آسیب دیده می‌توانند به عضلات قلبی سالم تبدیل شوند و راه را برای برنامه‌ریزی دقیق سلول و اختصاصی کردن داروها آماده کنند. این روش جراحی‌های قلبی را دگرگون خواهد کرد.

پنج سال پیش، محققان دانشگاه کارولینای شمالی مطالعه‌ای منتشر کردند که امکان‌پذیر بودن این موضوع را نشان میداد، اما نتوانستند هر مرحلۀ این فرایند را توضیح دهند. اکنون آن‌ها به چگونگی این اتفاق پی بردند. محققان یک گام به توانایی تبدیل سلول‌های پوستی به عضله و هدف قرار دادن سلول‌های ناسالم برای برنامه‌ریزی دوباره نزدیک شدند.

براساس مطالعۀ نویسندگان، کشف چگونگی عمل این فرایند به‌زودی به آن‌ها امکان تبدیل سلول‌های پوستی به سلول‌های سایر ارگان‌ها برای آزمایش داروهای اختصاصی را می‌دهد.

بافت قلبی
در مطالعه‌ای جدید فرایندی را که در آن با برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های آسیب دیده بافت (قسمت‌های آبی رنگ) را به سلول‌های عضله‌ای قلبی سالم (قسمت‌های قرمز رنگ) تبدیل می‌کند، کشف شده است.

هنگامی‌که قلب آسیب می‌بیند، بافت آسیب دیده فرایند ترمیم را آغاز می‌کند؛ همانند بسیاری از عضلات دیگر بدن. این می‌تواند در پاسخ به بیماری یا حملات قلبی رخ دهد.
بافت آسیب دیده مانند وزنی مرده عمل می‌کند و مانند سایر قسمت‌های قلب کار نمی‌کند، بنابراین به‌عنوان باری برای عضلات در حال کار است. اگر سراسر قلب را بافت‌های آسیب دیده تشکیل دهد، باعث ضعیفی بسیار قلب می‌شود، بنابراین قلب نمی‌تواند مدت طولانی پمپاژ کند و منجر به نارسایی قلبی احتقانی می‌شود.


مقالۀ مرتبط: پایین بودن کلسیم سرم می‌تواند خطر ابتلا به ایست قلبی را افزایش دهد


دکتر Dr Li Qian و همکارانش نشان دادند که می‌توان برخی از آسیب‌ها را خنثی کرد. او می‌گوید بعد از کشف اینکه سلول‌های بنیادی قابل برنامه‌ریزی هستند، دانشمندان فهمیدند که بسیاری از سلول‌ها تغییرپذیر‌تر از آنچه فکر می‌کنید، هستند.

او و همکارانش متدی را ایجاد کردند که از ویروس‌ها برای اعمال ژن درمانی به سلول‌های آسیب دیدۀ بافت قلب –به‌نام کاردیوفیبروبلاست- برای تبدیل آن‌ها به سلول‌های عضلانی سالم قلب استفاده می‌شود.

درحال حاضر، برای بدست آوردن دیدگاه بهتر و بالاتر از چگونگی عمل این فرایند از الگوریتم‌های ریاضی همراه فرایندهای اصلاحی و تغییری شیمیایی و ژنتیکی خود استفاده می‌کنند.

دکتر Qian می‌گوید:

شبیه‌سازی ما نشان می‌دهد که سلول‌های مختلف پاسخ‌های متفاوتی به برنامه‌ریزی مجدد می‌دهند. ما با استفاده از این تکنولوژی، توانایی کشف سلول‎‌های آسیب دیده و تبدیل آن‌ها به سلول‌های سالم را بدست آوردیم.

این امر دانشمندان را قادر ساخت تا سلول‌های قوی‌تری را هدف قرار دهند و به آن‌ها اجازه دهد بر مسیر آسان و سرراست تمرکز و دنبال کنند.


مقالۀ مرتبط: افزایش بیش از یک سوم درصد بیماری‌های قلبی عروقی، با قطع مصرف درمانی آسپرین


اگرچه این تیم محققان از سلول‌های قلبی در آزمایش خود استفاده کردند، اما دکتر Qian می‌گوید زمانی‌که روند برنامه‌ریزی مجدد به‌طور کامل درک شد، می‌توان برای سلول‌های سایر بافت‌ها نیز استفاده کرد.

تبدیل سلول‌ها برای آزمایشات و توسعۀ داروهای اختصاصی نیز مستلزم است. برای مثال، نمونۀ سلول‌های پوستی که جمع‌آوری‌شان راحت است، می‌توانند به سلول‌های عضلانی سخت مانند سلول‌های قلبی تبدیل شوند.
این سلول‌ها نمایۀ ژنتیکی منحصر به فردی دارند، بنابراین می‌توان برای آزمایش چگونگی پاسخ فرد به داروها و درمان‌های مختلف بدون خطر عوارض جانبی منفی استفاده کرد.

برای برنامه‌ریزی مجدد بافت آسیب دیده قلب، کشف مراحل فرایند تبدیل به افزایش سودمندی و کارایی آن کمک می‌کند.


مقالۀ مرتبط: بهبود وضعیت قلب با ترکیب یوگا و ورزش‌های هوازی


دکتر Qian می‌خواست مطمئن شود که این روش درمانی فقط بر سلول‌های آسیب دیدۀ بافت اثر می‌گذارد و تاثیری بر سلول‌های سالم عضلات قلبی ندارد. وی افزود:

اگر ما پرکاری بالای کافی داشته باشیم، بنابراین اکثر بافت‌های آسیب دیده می‌توانند به بافت‌های سالم تبدیل شوند. سپس ما می‌توانیم روی چیزهای دیگر از جمله چیزهای لجستیکی (استدلالی) مانند چگونگی انتقال ژن‌های برنامه‌ریزی شده تمرکز کنیم.

در نهایت، دانشمندان در پی مکانیسم انتقال دیگری به‌جای استفاده از ویروس‌ها هستند.
تنها زمانی‌که چگونگی انجام هر مرحله را بدانیم، می‌توانیم سدهای موجود در مسیر را از بین برده و فرایند را راحت‌تر کرده و تسریع بخشیم.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید