انتشار این مقاله


نخوردن صبحانه با بیماری‌های عروقی مرتبط است!

اهمیت صبحانه در چیست؟ آخرین شواهد مبنی برای اهمیت بالای صبحانه. بعضی از ماها از صبحانه بدمان می‌اید، البته این به این معنی نیست که ما از غذا بدمان می‌آید، بلکه ما از این ایده بدمان می‌آید که صبح زود از خواب بیدار شویم و سریعا غذایی را بخوریم که معمولا سرد است؛ مثلا یک […]

اهمیت صبحانه در چیست؟ آخرین شواهد مبنی برای اهمیت بالای صبحانه.

بعضی از ماها از صبحانه بدمان می‌اید، البته این به این معنی نیست که ما از غذا بدمان می‌آید، بلکه ما از این ایده بدمان می‌آید که صبح زود از خواب بیدار شویم و سریعا غذایی را بخوریم که معمولا سرد است؛ مثلا یک لیوان شیر یا پنیر و مربا! تازه  برای برخی از افراد مسئله حتی بدتر می‌شود؛ زمانی که تخم‌مرغ می‌خورند. ولی نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد این است که صبحانه مهمترین وعده غذایی روزانه است؛ البته این مسئله بر اساس بیان بیشتر مادرهاست! اما همچنان به نظر می‌رسد که نخوردن صبحانه می‌تواند مضراتی به دنبال داشته باشد.


مقاله مرتبط: آیا صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است؟


علم نشان داده است که برای داشتن بدنی سالم باید صبحانه سالم بخوریم و مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است و این حقیقت را تحکیم می‌کنند.
برای مثال؛ مطالعه جدید که اخیرا چاپ شده است بیان می‌کند که علاوه بر نتایج بدست آمده قبلی که صبحانه می‌تواند موجب بهبود سلامتی قلب شود، همچنین می‌تواند سطح قند و کلسترول خون را نیز تنظیم کند؛ به عبارتی در کاهش وزن نیز موثر است. محققین دریافتند که نخوردن صبحانه می‌تواند مرتبط با حالتی به نام آترواسکروزیس باشد؛ حالتی که در آن پلاک‌های چربی در دیواره عروق بوجود می‌آید و موجب تنگی و سفت شدن عروق می‌شود.

خوردن صبحانه سالم خیلی مهم است. و مطالعات همچنان به تاکید بر این حقیقت می‌پردازند که شروع روز با یک وعده مغذی و سالم اهمیت ویژه‌ای برای سلامتی دارد.

به نظرتان عجیب است؟  که یک وعده ساده و کم حجم این‌چنین تاثیری دارد!؟
ولی محققین دریافته‌اند که کسانی که صبحانه نمی‌خورند در کل شیوه زندگی غیرسالمی دارند و اغلب در طول روز انتخاب‌های غذایی نامناسب و غیرسالمی را انتخاب می‌کنند، بیشتر سیگار می‌کشند و بیش از حد الکل مصرف می‌کنند. علاوه بر این افرادی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر محتمل به فشار خون هستند و اضافه وزن و چاقی در این افراد شایع‌تر است.

دکتر Valentin Fuster در این باره می‌گوید:

افرادی که به طور معمول صبحانه نمی‌خورند به صورت کلی شیوه زندگی ناسالمی دارند.  این مطالعه شواهدی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد که مردم با ترک این عادت بد می‌توانند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی خود را کاهش دهند.

محققین در این مطالعه ۴,۰۵۲ زن و مرد را مورد مطالعه قرار دادند؛ افرادی که بیماری قلبی و مشکلات کلیوی قبلی نداشتند. از طریق یک مصاحبه کامپیوتری،  آن‌ها از شرکت‌کننده‌ها در مورد عادات غذایی آن‌ها و میزان تخمینی مصرف کالری در صبح سوال پرسیدند. آن‌ها دریافتند که ۲.۹ درصد از افراد صبحانه نمی‌خورد، ۶۹.۴ درصد افراد صبحانه با کالری می‌خورند(کمتر از ۵ درصد کالری مصرفی روزانه‌شان) و ۲۷.۷ درصد کسانی بودند که صبحانه می‌خورند(بیش از ۲۰ درصد از کالری مصرفی‌شان را در صبح می‌خوردند.).  افرادی که صبحانه نمی‌خوردند یا کالری کمی در صبح مصرف می‌کردند در مقابل افرادی که صبحانه می‌خورند احتمال بیشتر برای ابتلا به آترواسکلروزیس دارند. و کسانی که صبحانه نمی‌خورد بیشترین دور کمر، BMI، فشار خون، سطح چربی خون و قند خون داشتند.

نویسنده این مطالعه، Jose L. Peñalvo بیان می‌کند:

جدا از این که ارتباط مستقیمی که با بیماری‌های قلبی دارد، نخوردن صبحانه را می‌توان به عنوان نشانگری برای سلامت کلی افراد و شیوه زندگی آن‌ها در نظر گرفت، چرا که  ارتباط مستقیمی با ایجاد و گسترش آترواسکلروزیس دارد. یافته‌های ما می‌تواند به متخصصین سلامت کمک کند و همچنین می‌تواند پیامی به اعم جامعه برساند که برای داشتن شیوه زندگی سالم و بدنی سالم باید تا حد امکان وعده صبحانه را جدی بگیریم.

جالب است که بدانید

برخی از داعیان مذهبی در گذشته بر این معتقد بودند که صبحانه وعده خوبی نیست. در کتاب‌های این افراد آمده است که صبحانه وعده‌ای شوم است و مسیحیان را به تن ندادن به این وعده شوم دعوت کرده است.


مقاله مرتبط: آیا نخوردن صبحانه باعث بیماری قلبی می‌شود؟


محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید