انتشار این مقاله


مغز چگونه به مسائل دشوار اخلاقی پاسخ می‌دهد؟

آیا شباهت‎های ژنتیکی می‌تواند اخلاقیات را تحت تاثیر قرار دهد؟

آیا شباهت‎های ژنتیکی می‌تواند اخلاقیات را تحت تاثیر قرار دهد؟ دانشمندان علم عصب‌شناسی اجتماعی برای بررسی اثرات شباهت نسخه‌ی ویرایش شده‌ی فیلم My Sister’s Keeper را به گروهی از داوطلبان نشان دادند. سپس از آن‌ها خواستند تا معضل اخلاقی مطرح شده را درحالی که عملکرد مغزشان توسط تصویر برداری مغناطیسی ثبت می‌شود؛ حل کنند.

تصویری شماتیک از عکس‌های مغز داوطلبان


مقاله مرتبط: آیا عوامل ژنتیکی در ارتکاب جرائم تاثیرگذار هستند؟


سی خانم داوطلب در این مطالعه شرکت کردند و نسخه‌ی خلاصه‌ی بیست و پنج دقیقه‌ای از این فیلم را مشاهده کردند. این فیلم درباره‌ی دختری است که از اهدای عضو به خواهر مبتلا به سرطانش خودداری می‌کند. محققان پیش از شروع فیلم به داوطلبان گفتند که این دو خواهر ممکن است خواهران ژنتیکی باشند یا حتی ممکن است خواهر کوچک‌تر فرزند خوانده‌ی خانواده باشد.

نتایج این مطالعه خبر از وجود اختلاف بین آنچه مردم در ظاهر درمورد این معضل اخلاقی می‌گویند و آنچه در واقع در ذهنشان اتفاق می‌افتد می‌دهد. ۹۰ درصد از افراد اظهار می‌کنند، وجود یا عدم وجود ارتباط ژنتیکی در این حالت اهمیتی ندارد اما تصاویر ثبت شده‌ی مغزی خبر از تفاوت‌های عمده‌ای در این دو حالت می‌دهد.


مقاله مرتبط: ۱۴ دلیل روانی که باعث می‌شود افراد خوب کارهای بد انجام دهند


اثرات مختلف ارتباطات ژنتیکی

هنگامی که بینندگان تصور می‌کردند خواهران به صورت ژنتیکی به هم مرتبط هستند، ارتباط قابل مشاهده‌ای بین فعالیت‌های مغزی در اینسولا، قشر سینگولیت، قشر پره فرونتال، ناحیه‌ی فوقانی قشرهای فرونتال و پریتال ایجاد می‌شد که نشان‌دهنده‌ی تاثیر احساسات بر تصمیم گیری بود.

بر اساس این نتایج می‌توان اثبات کرد که افراد از خواهرانی که نسبت ژنتیکی دارند، توقعات اخلاقی بالا‌تری خواهند داشت.

در مرحله‌ی بعد از همان گروه از داوطلبان خواسته‌شد تا تصمیم بگیرند که در شرایط بحرانی از بین خواهر، صمیمی‌ترین دوست، و افراد غریبه‌ی مختلف چه کسی را نجات خواهند داد. در ۹۰ درصد افراد انتخاب اول خواهرشان و انتخاب دوم صمیمی‌ترین دوستشان بود.

محققان معتقدند این مطالعه می‌تواند گامی مهم در زمینه‌ی عصب‌شناسی اجتماعی باشد.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید