انتشار این مقاله


مواد شیمیایی عامل سرطان: کادمیوم

کادمیوم از مواد شیمیایی عامل سرطان می‌باشد که در برخی باتری‌ها وجود دارد.

کادميوم چيست؟

كادميوم يك عنصر طبيعی است كه در مقادير كم در هوا، آب، خاک و غذا يافت می‌شود. تمامی خاک‌ها و سنگ‌ها نظیر زغال‌سنگ و کود معدنی حاوی مقداری كادميوم هستند. بيشتر كادميوم استفاده شده در ايالات متحده در طول پردازش ساير فلزات مثل روی، سرب و مس استخراج می‌شود. كادميوم به آسانی دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود و در تولید باتری‌ها، رنگ‌ها، پوشش‌های فلزی و پلاستیک استفاده می‌شود.

افراد چگونه در معرض کادمیوم قرار می‌گیرند؟

مواجهه با كادميوم بيشتر در محيطهای شغلی كه محصولات كادميومی توليد می‌شوند انجام می‌گیرد. اصلی‌ترين راه مواجههٔ شغلی با کادمیوم، استنشاق گرد و غبار و فرو بردن ضمنی غبارها از دستان آلوده، سيگار يا غذا است.

جمعيت عمومی با تنفس دود سيگار يا خوردن غذاهای آلوده به كادميوم، كه منابع اصلی مواجهه با كادميوم  در جمعیت غیر سیگاری می‌باشند، در معرض آن قرار می‌گیرند.

مواجهه با کادمیوم با چه سرطان‌هایی ارتباط دارد؟

مواجهه شغلی با تركيبات متعدد كادميوم با ريسک افزايش‌يافته‌ی سرطان ريه در ارتباط است.

مواجهه چگونه كاهش می‌یابد؟

باتری‌های نيكل كادميومی را به طور مناسب دور بیاندازید و به کودكان اجازه ندهيد با اين باتری‌ها بازی كنند. از دود سيگار دوری كنيد. اگر با كادميوم كار می‌كنيد تمامی توصيه‌های ايمنی اقدامات احتیاطی را رعایت کنید تا از انتقال غبار آلوده به كادميوم از كار به خانه با لباس، پوست، مو يا ابزار پیشگیری شود.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید