انتشار این مقاله


درمان مؤفقیت‌آمیز شوک کاردیوژنیک با ابزار کمکی زیرجلدی

درمان کم‌تهاجمی نارسایی حاد قلبی با استفاده از Impella

اخیراً گروه جراحی قلب دانشگاه Osaka، با استفاده از Impella مؤفق به درمان نارسایی قلبی متعاقب شوک کاردیوژنیک با کم‌ترین تهاجم شده‌اند. Impella نوعی قلب مصنوعی کمکی است که به صورت زیرجلدی کار گذاشته می‌شود. این وسیله برای اولین بار در ژاپن مورداستفاده قرار گرفت. انتظار می‌رود این روش به‌عنوان درمانی جدید در زمینه‌ی درمان نوعی از نارسایی حاد قلبی که در پی شوک کاردیوژنیک مقاوم به درمان بروز می‌کند، به کار گرفته شود.


مقاله‌ی مرتبط: مکانیسم جدیدی برای داروی نارسایی قلبی کشف شده‌است


Impella، گزینه‌ای کم‌تهاجمی است که به جراحی قلب باز نیاز ندارد. این وسیله شامل یک پمپ خون چرخشی است که به صورت سوار بر یک کاتتر به صورت زیرجلدی از طریق یکی از شریان‌ها وارد بدن می‌شود. از این طریق کاتتر پمپی در بطن چپ تعبیه می‌گردد. در واقع با چرخش impeller نوک کاتتر با سرعت بالا، خون به داخل وسیله مکیده شده و از راه خروجی آن در آئورت صعودی پمپ می‌شود. با این روند، حمایت لازم برای جریان رو به جلو در گردش خون عمومی بدن تأمین می‌گردد.

Impella در درمان نارسایی قلبی

شوک کاردیوژنیکِ مقاوم به درمان‌های موجود، شرایط دشواری است که اغلب به حمایت مکانیکی از گردش خون نیاز دارد. ابزارهای حمایتی قدیمی در این ارتباط هم‌چون پمپ بالونی داخل‌آئورتی (IABP) و دستگاه‌های حمایت‌کننده‌ی قلبی-ریوی زیرجلدی (PCPS)، قادر به بهبود کامل همودینامیکی و کاهش بار وارده بر میوکارد بطن چپ نیستند. علت این امر، پایداری فشار خون و جریان خون عقب‌گرد حین پروسه است. در این روش‌ها، پایش جریان خون باید به طور مداوم صورت گیرد. جریان خون عقب‌گرد نیز باعث افزایش پس‌بار وارده بر بطن چپ می‌شود. با این حال ابزارهای کمکی بطن چپ چه در نوع موقتی و چه در نوع دائمی آن، حمایت لازم را برای جریان خون رو به جلو و گردش خون عمومی بدن تأمین می‌کنند؛ اما برای استفاده از آن‌ها، تکنیک‌های جراحی تهاجمی ‌موردنیاز بوده و بیماران مبتلا به شوک کاردیوژنیک، در مرحله‌ی حاد این عارضه توان تحمل استرس جراحی مذکور را ندارند.


مقاله‌ی مرتبط: مسکن‌ها؛ خطر نارسایی قلبی!


استفاده از Impella در درمان نارسایی قلبی

گروهی از محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Osaka، تحت نظر پروفسور SAWA Yoshik، با استفاده از Impella مؤفق به درمان بیمار مبتلا به نارسایی قلبی شده‌اند. این شرایط در بیمار به دنبال شوک کاردیوژنیک مقاوم به درمان‌های موجود رخ داده بود. روش مورداستفاده، کم‌تهاجمی بوده و می‌تواند حمایت لازم برای گردش خون عمومی و جریان رو به جلوی خون را فراهم کند. هم‌چنین بهبود شاخص وضعیت همودینامیکی بیمار از مزایای استفاده از Impella است. این پروسه می‌تواند به عنوان روش درمانی جدیدی برای نارسایی قلبی مطرح گردد.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید