انتشار این مقاله


غذاهای غنی از فیبر احتمال بهبود سرطان رودۀ بزرگ را افزایش می‌دهند

مصرف فیبر احتمال مرگ ناشی از سرطان روده ی بزرگ را کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که غذاهای غنی از فیبر احتمال مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند.

 دکتر اندرو چن – محقق این پروژه و استادیار دپارتمان پزشکی دانشگاه هاروارد – معتقد است، با اضافه کردن تنها ۵ گرم فیبر به رژیم غذایی بیمارانی که سرطان کولون (روده‌ی بزرگ) غیر متاستازی داشتند، احتمال مرگ آن‌ها را نزدیک ۲۵ درصد کاهش داد.

وی توضیح می‌دهد:

بعد از اینکه این بیماری در بدن شما تشخیص داده شد، غذایی که مصرف می‌کنید مهم است. احتمال آن وجود دارد که مصرف فیبر در رژیم غذایی‌تان باعث کاهش احتمال مرگ به دلیل سرطان کولون یا حتی مرگ به دلایل دیگر نیز می‌شود.

با این که این مطالعه ثابت نمی‌کند مصرف فیبر بیشتر، باعث افزایش احتمال بقای بیماران شده است، اما نشان می‌دهد که ممکن است ارتباطی بین آن دو باشد.

فیبر باعث تنطیم بهتر هورمون انسولین می‌شود و التهاب را کاهش می‌دهد. که هر دوی آن‌ها می‌توانند دلیلی برای افزایش عمر باشند. علاوه بر آن رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند از ابتلا به سرطان کولون پیشگیری کند.

بر اساس گزارشات، بهترین نتیجه از مصرف فیبر حاصل از حبوبات و همه‌ی غلات به دست آمده است. فیبر حاصل از سبزیجات باعث کاهش در میزان کلی مرگ (نه فقط مرگ ناشی از سرطان کولون) می‌شود. اما گزارشی حاکی از تاثیر فیبر حاصل از میوه ها در کاهش میزان مرگ (به هر دلیلی) به دست نیامده است.


مقالۀ مرتبط: مشکلات پیش روی درمان سرطان‌های متاستاتیک چیست؟


فیبر جذبی از غذاها نسبت به فیبر حاصل از مکمل‌ها آمار بهتری نشان داده است.

سامانتا هلر – متخصص تغذیه دانشگاه پزشکی نیویورک – می‌گوید:

مصرف فیبر برای هرشخصی و نه فقط برای بیماران مبتلا به سرطان کولون پرفایده است. آمریکایی‌ها مصرف فیبر پایینی دارند. به این ترتیب که میزان پیشنهادی برای مصرف فیبر روزانه ۲۵ الی ۳۸ گرم است در حالی که فقط ۳ درصد امریکایی ها در رژیم غذایی‌شان این مقدار فیبر را مصرف می‌کنند.

از دید وی، مصرف فیبر برای حفط سلامتی و پیشگیری از بیماری ها ضروری است.

فیبر جذبی از غذاها باعث حفط حرکات دستگاه گوارشی می‌شود، باعث ایجاد سیری می‌شود، با سرطان‌ها مبارزه می‌کند و میلیون‌ها میکروب مفیدی را که در روده ها و احشا زندگی می‌کنند، تغذیه می‌کند.

فیبر گیاهی غذای انتخابی این میکروب‌هاست و این مطالعه نشان می‌دهد زمانی که ما این میکروب‌ها را به خوبی تغذیه می‌کنیم، آن‌ها نیز باعث حفط سلامتی‌ما و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مثل سرطان، بیماری‌های قلبی و MS و دیورتیکولوز می‌شود. وحتی ممکن است باعث بهبود افسردگی و سایر بیماری های روانی گردد.


مقاله مرتبط: ریسک فاکتورهای سرطان را می‌شناسید؟ بسیاری از آمریکایی‌ها نمی‌شناسند!


فیبر خوراکی در غذاهای گیاهی مثل لوبیا، همه‌ی غلات، آجیل، سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شود. وقتی شما غذای گیاهی می‌خورید، در واقع فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان مصرف می‌کنید.

برای این که مصرف فیبر بیشتری در رژیم غذایی‌تان داشته باشید، هلر پیشنهاد می‌کند که ساندویچ کره‌ی بادام زمینی یا موز برای وعده‌ی نهارتان بخورید! در هر وعده‌ی شام سبزیجات مصرف کنید و بیسکوئیت های گندمی و گندم های خرد شده بخورید. همچنین مصرف جو، جوی دوسر، کینوا (‌گیاهی که دانه‌ی آن را میخورند) به جای برنج سفید و سیب زمینی سرخ کرده میتواند کمک کننده باشد.

برای این مطالعه، چن و همکارانش ۱۵۷۵ زن و مردی را که تحت درمان سرطان کولون یا رکتوم قرار گرفته بودند (که سرطان به جای دیگری از بدنشان پخش نشده بود)، مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه به طور اختصاصی کل مصرف فیبر این بیماران را از ماه ششم بعد از تشخیص سرطان در آن‌ها تا چهار سال بعد از آن مورد بررسی قرار داد. محققان همچنین مرگ ناشی از سرطان کولون یا هر دلیل دیگر را مورد بررسی قرار دادند. در یک دوره‌ی زمانی هشت ساله، ۷۷۳ نفر از بیماران جان خود را از دست دادند که مرگ ۱۷۴ نفرشان به علت سرطان کولورکتال (درگیر کننده کولون و رکتوم) بود.

نتایج این مطالعه محدود بوده و در واقع اثباتی برای این فرضیه نبود و تنها نشان‌دهنده‌ی ارتباط احتمالی بین مصرف فیبر و درمان سرطان کولون بود؛ زیرا میزان مصرف فیبر توسط بیماران و منبع فیبر مصرفی‌شان توسط خود بیماران گزارش شده بود. این به آن معنی است که ممکن است اطلاعاتی که بیماران گزارش می‌کنند دقیق نباشد؛ زیرا ممکن است اشتباه به یاد داشته باشند یا این که تمایل داشته باشند آن چیزی را بگویند که فکر می‌کنند محققان دوست دارند بشنوند نه واقعیت را.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید