انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۲۱)

نقره‌داغ شدن جراح ناکام، پرتوهای کیهانی شناساگر مقبره‌ فرعون و دیتابیس بزرگ ژنومی در پرجمعیت‌ترین کشور جهان


۲۷ اکتبر تا ۳ نوامبر ۲۰۱۷


پرتوهای کیهانی حفره‌ی ناشناخته‌ی هرم بزرگ جیزه را آشکار کردند

حفره‌ای که جدیداً در هرم بزرگ جیزه (ناحیه‌ی سفید) پیدا شده
حفره‌ای که جدیداً در هرم بزرگ جیزه (ناحیه‌ی سفید) پیدا شده (ScanPyramids mission)

چیزی در حدود ۴,۵۰۰ سال پیش، مصریان باستان هرم بزرگ جیزه را به عنوان مقبره‌ی فوعون خوفو بنا کردند تا او را در سفر بعد از مرگ مرکب باشد! اکنون و با استفاده از ذرت زیراتمی کیهانی، تیمی از فیزیکدانان، حفره‌ای را در مقبره‌ی خوفو پیدا کرده‌اند که تا قبل از این ناشناخته بود.خلأای در مرکز مقبره که نمی‌تواند تصادفی ایجاد شده باشد.

راز زمین‌لرزه‌های آهسته

LIQUID ROBOTICS, A BOEING COMPANY
LIQUID ROBOTICS, A BOEING COMPANY

محققان مدت‌ها از این ترس داشتند که با رسیدن استرس تکتونیک به سطوح بالا در سواحل ایالت Guerrero در مکزیک، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی هشت یا بیشتر رخ دهد. چنین زمین‌لرزه‌ای تا خود مکزیکوسیتی حس می‌شود. سپتامبر گذشته بود که زلزله‌ای به بزرگی ۷.۱ جان ۳۰۰ نفر را در این کشور گرفت. اما اخیراً فرضیه‌ی جدید مطرح شده است: شاید بیشترین میزان فشار گسل Guerrero با لغزش‌های معماگونه‌ی آهسته تخلیه شده باشد که در طی آن کمربند پوسته‌ی زمین به اندازه‌ی چند سانتی‌متر جابه‌جا شده باشد؛ اما نه در عرض چند ثانیه مثل زلزله‌های معمولی، بلکه در طول هفته‌ها و ماه‌ها.

ناکامی جراح معروف؛ رد شدن شش مقاله

پائولو ماکیارینی سال پیش از مؤسسه‌ی کارولینسکا اخراج شد.
پائولو ماکیارینی سال پیش از مؤسسه‌ی کارولینسکا اخراج شد.

برد اخلاق علمی ملی سوئد –گروه متخصص در تشخیص بدرفتاری علمی- به این نتیجه رسیده است که باید شش مقاله‌ی جراح رسواشده‌، پائولو ماکیارینی رد شود. این مقالات ادعای موفقیت بالینی تراشه‌های دارای سلول‌های بنیادی خود بیمار را داشتند. هر سه بیماری که در مقالات توصیف شده بودند، بر اثر عوارض مرتبط با ایمپلنت جان خود را از دست دادند.

گونه‌های جدید کَپی بزرگ از راه نرسیده در خطر انقراض اند!

Pongo tapanuliensis اولین کَپی بزرگ جدید است که از سال 1929 در بونوبو کشف شده است. (MAXIME ALIAGA)
Pongo tapanuliensis اولین کَپی بزرگ جدید است که از سال ۱۹۲۹ در بونوبو کشف شده است. (MAXIME ALIAGA)

محققان اولین گونه‌های جدید کَپی بزرگ را از سال ۱۹۲۹ شناسایی کرده‌اند: اورانگوتانی که در جنگل دورافتاده‌ی جزیره‌ی اندونزی (سوماترا) زندگی می‌کند. کمتر از ۸۰۰ عدد از این جانور باقی مانده است و همین امر آن را به یکی از کَپی‌های بزرگ در معرض خطر انقراض تبدیل می‌کند.

پایه‌گذاری دیتابیس بزرگ ژنومی در چین

تصویر غیرمرتبط

یکی از ایالت‌های چین در حال ساخت مرکز بزرگی برای توالی‌یابی است که دیتابیسی از اطلاعات ژنتیکی مربوط به مردم چین جمع خواهد کرد. پروژه‌ی ۹۰۵ میلیون دلاری مرکز ملی سلامت و پزشکی بیگ دیتا، در نانجینگ (مرکز ایالت جیانگسو) در حال ساخته شدن است. هدف این مرکز توالی‌یابی ۵۰۰,۰۰۰ نمونه در طول یک سال می‌باشد. این اطلاعات برای بررسی جهش‌های مرتبط با بیماری‌ها استفاده خواهد شد که مانند عوامل محیطی می‌توانند موجب تحریک بروز برخی بیماری‌ها شوند. محققان همچنین قصد دارند از این اطلاعات برای درمان بیماران بهره ببرند.


این مجموعه برگزیده‌ای از برترین وقایع علمی هفته‌ی نشریه‌های science و nature است.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید