انتشار این مقاله


افراد مبتلا به آسم و آلرژی با رعایت چه مواردی می‌توانند ورزش کنند؟

اگر شرایط و بیماری‌تان به‌خوبی مدیریت شده و احتیاط‌های اندکی انجام شود، قادر خواهید بود بدون نگرانی فعالیت کنید.

آلرژی و آسم می‌تواند ورزش را پرچالش‌تر کند! ولی اگر شرایط و بیماری‌تان به‌خوبی مدیریت شده و احتیاط‌های اندکی انجام شود، قادر خواهید بود بدون نگرانی فعالیت کنید.

عوامل آلرژی و آسم خود را بدانید و حول آن‌ها فعالیت کنید. به‌عنوان مثال، زمانی‌که شمار گرده‌ها زیاد است، در خانه درحالی‌که درها و پنجره‌ها بسته‌اند ورزش کنید. هنگامی‌که در محیط بیرون ورزش می‌کنید، از مکان‌های پر آلرژن مانند زمین‌های چمنی، پارک‌ها و جاده‌های پرترافیک دوری کنید.


مقالۀ مرتبط: چگونه با آلرژی‌های پاییزی مقابله کنیم؟


هوای خشک می‌تواند برای افراد مبتلا به آسم تحریک کننده باشد، درحالی‌که هوای مرطوب ورزش کردن را راحت‌تر می‌کند. این به معنای اجتناب از ورزش‌های میدانی و صحرایی و شنا کردن در استخرهای سرپوشیده به‌جای آن‌ها است. زمانی‌که در محیط بیرون ورزش می‌کنید، حدالامکان از طریق بینی تنفس کنید، نه دهان. راه هوایی بینی هوا را فیلتر کرده و آلرژن‌ها و تحریک کننده‌ها را به دام می‌اندازد.


مقالۀ مرتبط: آسم


دویدن مسافت‌های طولانی و بسکتبال از جمله ورزش‌هایی هستند که احتمال ایجاد آسم ناشی از ورزش را دارند که امروزه به آن (EIB) exercise-induced bronchoconstriction (تنگی برونکوس ناشی از ورزش) می‌گویند. اکثر مبتلایان آسم زمانی آن را تجربه می‌کنند که راه‌های هوایی از فشار تنگ شده باشند.


مقالۀ مرتبط: کنترل بیماری آسم از طریق اپلیکیشن های گوشی همراه


با پزشک خود در ارتباط با برونکودیلاتورها که به جلوگیری از EIB کمک می‌کنند و اجازه می‌دهد با ترس کم‌تری از داشتن حمله ورزش انجام دهید، مشورت کنید. همچنین ۱۵ دقیقه گرم کردن بدن قبل ورزش و ۱۵ دقیقه سرد کردن بعد آن می‌تواند از شدت آسم ناشی از ورزش جلوگیری و یا محدود کند.

هرگز خانه را بدون برداشتن دارو مانند راحت کننده‌های تنفس و یا در صورت داشتن آلرژی به نیش حشرات، اپی نفرین خود تزریق (auto-injector)، ترک نکنید. زمانی‌که علائم‌تان به خوبی کنترل نشده و یا بیمار هستید، ورزش را به تعویق بیاندازید.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید