انتشار این مقاله


گرگرفتگی‌های شدید با خطر آپنه خواب بیشتری همراه است

بسیاری از زنان یائسه از خواب ضعیف شکایت دارند. آیا این مشکل فقط ناشی از یائسگی است؟

بسیاری از زنان یائسه از خواب ضعیف شکایت دارند. آیا این مشکل فقط در اثر یائسگی یا اختلال خواب اساسی مانند آپنه انسدادی خواب (OSA) می‌باشد؟ چه چیزی، اگر وجود دارد، ارتباط بین گرگرفتگی‌هاست، که همچنین می‌تواند منجر به خطر قلبی عروقی و OSA شود؟ نتایج تحقیقات جدید که در منوپوز، روزنامه جامعه یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) چاپ شده‌اند، این رابطه را بررسی می‌کنند.


مقاله مرتبط: عوارض سرطان: اختلالات خواب


تا ۸۰ درصد از زنان میانسال احساس خفگی یا عرق شبانه می‌کنند. اگر چه ارتباط معنی داری بین گرگرفتگی و اختلالات خواب در زنان میانسال وجود دارد، اما مشخص شده است که تمیز دادن اختلالات خواب که به طور مستقیم در ارتباط با یائسگی به علت OSA بوجود می‌آید و سایر اختلالات خواب دشوار است. آپنه انسدادی خواب، که در مردان نسبت به زنان شایع‌تر است، بیشتر به خاطر سن، وزن، و وضعیت پری مونوپوز و بعد از یائسگی دیده می‌شود. نمونه برداری از زنان قبل یائسگی و بعد از یائسگی که در معرض اختلال خواب بودند، نشان داد که ۵۳ درصد مبتلا به اختلال خواب مانند OSA، سندرم پاهای بیقرار یا هر دو بودند.
تشخیص OSA در زنان می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد زیرا علائم آن‌ها متفاوت‌‍‌تر از موارد واضح‌تری است که مردان تجربه می‌کنند، مانند خروپف با صدای بلند. علائم بیشتر زنان عبارتند از بی‌خوابی، سردرد، خستگی، افسردگی و اضطراب. علیرغم این چالش‌ها، شناسایی OSA بسیار مهم است زیرا با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی، افسردگی و مرگ مرتبط است.


مقاله مرتبط: محرومیت از خواب به صورت كنترل‌شده ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند


براساس گزارش ” انجمن علائم وازوموتور و ریسک آپنه خواب در زنان میانسال “، ۱۶۹۱ زن از کلینیک مایو پرسشنامه را تکمیل کردند. از این زنان، ۲۴/۹ درصد در گروه‌های متوسط و پر خطر برای OSA طبقه‌بندی شدند. این زنان احتمالا سالمند بوده و دارای شاخص توده بدنی بالاتر و میزان بروز پرفشاری خون در بین سایر یافته‌ها هستند. بیشترین مورد مربوط به نتایج این مطالعه این واقعیت است که زنانی که گرگرفتگی‌های شدیدی در میانسالی گزارش می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای OSA هستند؛۱/۸۷ برابر بیشتر از زنان با گرگرفتگی خفیف یا بدون گرگرفتگی.

دکتر JoAnn Pinkerton مدیر اجرایی NAMS می‌گوید:

اختلال خواب یكی از شكایت‌های معمول در یائسگی است. مهم است كهتعداد زیادی از اختلالات خواب ناشناخته را تشخیص دهیم، از جمله OSA . سردرد صبح زود یا خواب آلودگی بیش از حد در طول روز باید نگرانی را برای OSA افزایش دهد و نیاز احتمالی به آزمایش آپنه خواب را نشان دهد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید