انتشار این مقاله


احتمالا ریه‌های افراد پیر هم برای پیوند مناسب‌ اند!

ریه‌های اهداکننده‌های سالمند گزینه خوبی برای پیوند هستند و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

مطالعه‌ای که به تازگی توسط دانشگاه Louisville انجام شد نشان داد: نرخ بقای دریافت‌کنندگان پیوند ریه از اهداکنندگان بالای ۶۰ سال، مشابه افرادیست که از اهداکنندگان جوانتر پیوند دریافت کرده بودند.

محققان دانشگاه Louisville اطلاعات مربوط به ۱۴۰۰ عمل پیوند ریه در آمریکا، بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ را آنالیز کردند. ۲۶ درصد از دریافت کنندگان پیوند زیر ۵۰ سال بودند و ۲ درصدشان از اهداکنندگان بالای ۶۰ سال پیوند دریافت کرده بودند.

یافته‌ها نشان دادند که هم گیرندگانی که از اهداکنندگان بالای ۶۰ سال عضو دریافت کرده بودند و هم کسانیکه از افراد جوانتر عضو پیوندی خود را دریافت کرده بودند نرخ بقایشان بطور متوسط ۵ سال بود.

بررسی‌های بعدی نشان داد که دریافت‌کنندگان جوانی که دو ریه از اهداکنندگان سالمند دریافت کرده بودند نسبت به دریافت یک ریه شرایط بهتری داشتند.

نرخ بقای ۵ ساله بین افراد جوانی که یک ریه دریافت کرده بودند برای کسانیکه یک ریه از اهداکنندگان مسن دریافت نموده بودند، ۱۵ درصد بود و برای کسانیکه از افراد جوانتر یک ریه دریافت کرده بودند ۵۰ درصد بود. اما محققان تفاوت معناداری بین کسانی که دو ریه از اهداکنندگان مسن و کسانی که دو ریه از اهداکنندگان جوان دریافت کرده بودند، مشاهده نکردند.


مقاله مرتبط: هر آن‌چه از سرطان ریه باید بدانید


این مطالعه بصورت آنلاین در مجله The Annals of Thoracic Surgery منتشر شده است.

همه ساله افراد نیازمند پیوند ریه با مشکل کمبود عضو پیوندی دست و پنجه نرم میکنند و درحال حاضر نزدیک به ۱۴۰۰ نفر در آمریکا منتظر دریافت عضو برای انجام پیوند ریه‌اند.

بطور متوسط هر بیمار نیازمند پیوند ریه باید ۴ ماه برای رسیدن عضو پیوندی صبر کند.  همین تاخیر ۴ ماهه باعث می‌شود سالانه ۲۰۰ نفر در صف انتظار پیوند ریه جان خود را از دست بدهند.

ریه‌های اهداکننده‌های سالمند گزینه خوبی برای پیوند هستند و می‌توانند برای اهدای عضو به بیماران نیازمند مورد استفاده قرار بگیرند. تحقیقاتی مانند این تحقیق که تعداد اعضای قابل پیوند برای بیماران را افزایش می‌دهند فوق العاده با اهمیت‌ اند و باید بصورت جدی دنبال شوند.

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید