انتشار این مقاله


قارچ سحرآمیز؛ درمانی جدید برای افسردگی!

تاثیرات دارو به مدت ۵ هفته در مغز بیماران پایدار می‌ماند.

در بیمارانی که از نوعی قارچ برای درمان افسردگی استفاده می‌شود، علائم بیماری پس از چند هفته مصرف کاهش یافته، به‌گونه‌ای که نوعی بازنشانی در فعالیت های مغزی این افراد رخ می‌دهد.

این یافته‌ها از یک تحقیق در لندن بدست آمده که از سیلوسایبین – نوعی ماده روانگردان و توهم زا که در قارچ های سحرآمیز یافت می‌شود – برای درمان گروه کوچکی از بیماران افسرده که به روش های مرسوم درمانی پاسخ نداده بودند استفاده می‌کرد.

 ساختار سیلیسوبین

در مقاله‌ای که اخیراً در ژورنال Scientific Reports انتشار یافته، بیان شده که تاثیرات دارو به مدت پنج هفته در مغز بیماران پایدار می‌ماند. همچنین محققان بر این باورند که این ماده روان‌گردان نقش بزرگی در فعالسازی دوباره مدارهای مغزی که در افسردگی نقش دارند، ایفا می‌کند.

با مقایسه تصاویر مغزی افراد قبل و بعد از مصرف دارو، تغییراتی در فعالیت قسمت‌های مشخصی از مغز مشاهده و همچنین کاهش پایدار علائم افسردگی نیز گزارش شد.

محققان معتقدند با این که نتایج اولیه بسیار هیجان‌انگیز است، اما به دلیل عدم وجود گروه شاهد برای مقایسه مستقیم نمی‌توانند قابل اعتماد باشند.

دکتر رابین کارهات سرپرست این تحقیق می گوید:

پس از مصرف سیلوسایبین ما برای اولین بار تغییرات اساسی در فعالیت‌های مغزی افراد افسرده مشاهده کردیم، در حالیکه این افراد به درمان‌های مرسوم هیچ واکنشی نداده بودند. بیشتر بیماران ما پس از مصرف دارو احساس تازگی و رها شدن را توصیف کردند. درحقیقت سیلوسایبین جرقه اولیه یا همان انرژی فعالسازی لازم برای “رهایی” از افسردگی را برای مغز ایجاد می‌کند. تغییرات ایجاد شده در مغز دقیقاٌ مانند حالتی هستند که از شوک درمانی برای فعالسازی دوباره مغز استفاده می‌شود.

تحقیقات عملی صورت گرفته

قارچدر دهه اخیر تعدادی آزمایش بالینی برای بررسی بی‌خطر و موثر بودن روانگردان‌ها جهت درمان بیماری‌هایی نظیر افسردگی و اعتیاد، انجام گرفته است.

یکی از این آزمایش‌ها برای بررسی تاثیر سیلوسایبین روی افسردگی بود. در این آزمایش ۲۰ نفر حضور داشتند که در هفته اول دوز های ۱۰ میلی‌گرمی و هفته دوم دوز ۲۵ میلی‌گرمی از سیلوسایبین به آنها داده شد.

با ادامه روند درمان با سیلوسایبین بیماران کاهش علائم افسردگی را بازگو کردند. بازتاب‌های این کاهش علائم، بهبود وضعیت روحی و تخلیه استرس بود.


مقاله مرتبط: ۵ راهکار کمک‌کننده به هنگام افسردگی


تصویرهای MRI نشان‌دهنده کاهش خون‌رسانی به قسمت‌هایی از مغز بود. که شامل آمیگدال، ناحیه کوچک و بادامی شکل در مغز که در پردازش احساساتی مانند استرس و ترس درگیر می‌باشد نیز می شود. همچنین پایداری و آرامش بیشتری در برخی قسمت‌های دیگر مغز نیز مشاهده شد.

آمیگدالا

دکتر کارهات می‌گوید:

با جمع‌آوری و بررسی این تصاویر توانستیم اطلاعات جدیدی در مورد عوارض جانبی مصرف سیلوسایبین در افسردگی‌های مزمن، جمع‌آوری کنیم. براساس دانسته‌های قبلی ما از تاثیرات روانگردان‌ها بر مغز و آن‌چه که بیماران پس از مصرف گزارش کردند نتیجه گرفتیم که روانگردان‌ها شبکه‌هایی از مغز را که در ارتباط با افسردگی هستند ریست و بازنشانی می‌کنند و داده‌های جدید به این قسمت‌ها می‌دهند و داده‌های قبلی که مرتبط با افسردگی هستند را از این قسمت ها خارج می‌کنند.


مقاله مرتبط: قارچ‌های جادویی برای کمک به بیماران سرطانی!


مصرف خودسرانه قارچ؟ هرگز!

محققان هشدار دادند با اینکه نتایج به دست آمده بسیار دلگرم‌کننده هستند اما فعلاٌ در مراحل اولیه تحقیق هستیم و افراد مبتلا به افسردگی نباید به فکر مصرف خودسرانه این قارچ‌ها بیفتند زیرا که در این صورت ممکن است سایر عوارض جانبی که هنوز در دست بررسی هستند تاثیر بدتری بر بیماری آن‌ها بگذارد. آن‌ها اضافه کردند تحقیقات آینده کامل‌تر خواهد بود و تحقیق بر روی امکان‌پذیر بودن تولید داروهای ضد افسردگی از سیلوسایبین به زودی شروع خواهد شد.

پروفسور دیوید نات خاطرنشان کرد:

تحقیقات بزرگتر و گسترده‌تری لازم است تا بدانیم که آیا بازخورد‌های مثبت در گروه‌های بزرگتری از بیماران مصرف‌کننده نیز مشاهده خواهد شد. با این حال نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده و جالب هستند و دری جدید به سمت دنیای تحقیقات باز‌کرده‌اند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید