انتشار این مقاله


زغال سنگ فوری؛ سوخت آینده جهان

در حال حاضر جهان در حال تغییر منابع انرژی خود از سوخت‌های فسیلی به انرژی­‌های تجدیدپذیر است.

در حال حاضر جهان در حال تغییر منابع انرژی خود از سوخت‌های فسیلی به انرژی­‌های تجدیدپذیر است. گروهی از دانشمندان ماده‌ی جدیدی ساخته‌اند که به عنوان جایگزینی تجدیدپذیر برای زغال­ سنگ در نظر گرفته می‌شود.

این زغال­ سنگ فوری سوختی زیستی است که از مواد گیاهی و حیوانی ساخته می­‌شود و می‌تواند انرژی زیادی تولید کند. اما اثرات آسیب ­زای زغال سنگ را ندارد؛ مثلا به حفاری های عمیق در معدن برای استخراج آن نیازی نیست، دراثر سوزاندن آن آلودگی ایجاد نمی­‌شود و ناخالصی ندارد. علاوه ­بر آن برای تولید این ماده میلیون‌ها سال زمان لازم نیست تا در زیر زمین و تحت شرایط ویژه ایجاد شود. در­عوض این ماده از پسماند­های کشاورزی (شامل چوب و گیاهان) ساخته می­‌شود. به عبارتی دیگر به طور بالقوه یک منبع تمام نشدنی از ماده را در اختیار داریم.

این ماده توسط تیمی در موسسه تحقیقاتی Natural Resources Research Institute) NRRI) که بخشی در دانشگاه مینه‌سوتا در دولوث (Duluth) می‌باشد، تولید شده ­است. Tim Hagen ،یکی از اعضای این تیم می‌گوید:

می‌دانیم که طبیعت، زغال­ سنگ فسیلی را طی مراحلی می‌سازد و برای انجام این فرآیند­ها به “زمان ، فشار و گرما” نیاز دارد. ما همان فرایندی که در طبیعت برای ساخت زغال سنگ طبیعی انجام می­‌شود را انجام می‌­دهیم اما به جای میلیون­‌ها سال فقط چند ساعت زمان لازم است و چون مواد معدنی با هم مخلوط نمی‌­شوند، آلودگی‌های بالقوه در این ماده دیده نمی‌شود.

BTU) British Thermal Unit) واحدی است که انرژی ذخیره شده را نشان می‌­دهد. هر پوند (۴۵۴ گرم) زغال­ سنگ معادل ۱۲۵۰۰ BUT انرژی ذخیره دارد. اما در این سوخت زیستی جدید در هر پوند ۸۰۰۰ الی ۹۵۰۰ BUT انرژی بالقوه وجود دارد. نوع دیگری از سوخت‌های زیستی که “energy mud” نامیده می‌شود حتی می‌تواند به مقادیر بیشتری از انرژی دست یابد.

بریکت یا خشته‌هایی از این سوخت‌های زیستی طی فرآیندی مشابه برشته سازی قهوه تولید می شود. ابتدا مواد اولیه خشک شده و سپس به صورت بی هوازی (یا در فضایی کم اکسیژن) تا ۲۴۹°c گرم می‌شوند. این فرایند تا قبل از فشرده سازی آن‌ها ادامه دارد و از لحاظ تکنیکی torrefaction یا برشته سازی نامیده می‌شود.

Don Fosnacht یکی از اعضای تیم تحقیقاتی NRRI می‌گوید:

قهوه برشته شده روشن دوست دارید یا تیره؟ البته این موضوع مورد بحث ما نیست اما فرایند تولید زغال سنگ‌های فوری مشابه تبدیل نوع روشن آن به نوع تیره است. دانه‌­های قهوه به مدت طولانی­‌تری در برشته کردن تیره، متحمل حرارت می‌­شوند.

“energy mud” طی فرآیندی مشابه آنچه در بخارپزی با فشار بالا رخ می‌دهد ساخته می‌شود. این فرایند hydrothermal carbonisation نام دارد. که یک تکنولوژی “مرطوب” (wet) برای تغییر زیست‌توده‌ها می‌باشد. با استفاده از این روش‌ها آزمایشگاه انرژهای تجدیدپذیر می تواند بین ۴ تا ۶ تن سوخت های زیستی تولید کند.

زغال سنگ فوری

البته زمان زیادی طول می‌کشد تا این زغال سنگ‌های فوری به طور گسترده وارد بازار شوند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید