انتشار این مقاله


نبرد حیوانات (۱): خرس آبی در برابر بی‌فک‌ماهی

حیوانات خیلی خوبند! ولی کدام یک قهرمان بلامنازع است؟

راند اول: Tardigrade vs. Hagfish

در اولین قسمت از مجموعۀ نبرد حیوانات، نوعی ماهی مرده‌خوار چسب‌ناک را در برابر موجود کوچک خرس‌مانندی قرار داده‌ایم که اصلاً دوست ندارد بمیرد.

نبرد حیوانات چیست؟

حیوانات خیلی خوبند! ولی کدام یک قهرمان بلامنازع است؟ طی ۷ هفتۀ آتی، شگفت‌انگیزترین موجودات این عالم را در مقابل هم‌دیگر قرار خواهیم داد. هر هفته ۲ جانور، تن به تن، در نبردی نفس‌گیر. و شما برندۀ این مبارزه را انتخاب خواهید کرد.


توجه: این مطلب، اختصاصی WIRED بوده و ما صرفاً آن را برای‌تان فارسی کرده‌ایم! با این حال می‌توانید در بخش نظرات رأی خود را اعلام کنید. جهت شرکت در رأی‌گیری اصلی WIRED می‌توانید از این لینک استفاده کنید. فقط ۵ روز فرصت باقی‌ست.


خب، دروغ چرا؟ این مبارزه آن‌قدرها هم مبارزه نیست! آخر شما چگونه می‌توانید نتیجۀ نبرد تخیلی تاردی‌گرید (همان خرس آبی که بود …) و بی‌فک‌ماهی را تعیین کنید؟ ما فقط از شما می‌خواهیم به حیوانی که فکر می‌کنید شگفت‌انگیزترین، سرسخت‌ترین، جذاب‌ترین، زشت‌ترین، مرگ‌بارترین، عجیب‌ترین و … گزینۀ ممکن است، رأی دهید! این نبرد به مدت ۷ هفته ادامه خواهد داشت. و در پایان، شما قهرمان مسابقات را انتخاب خواهید نمود.

خرس آبی

نبرد حیوانات شگفت انگیز
امتیاز تصویر: Schokraie E, Warnken U, Hotz-Wagenblatt A, Grohme MA, Hengherr S, et al. 2012
  •  ویژگی اصلی: جان‌سخت‌ترین جانور در دنیا
  • توانایی منحصربه‌فرد: می‌تواند در بازۀ دمایی منفی ۲۷۲ تا مثبت ۱۵۰ درجۀ سانتی‌گراد به حیات خود ادامه دهد.
  • مکان زندگی: همه جا! حتی خلأ!

خرس آبی، خرس فضایی، خوکچۀ خزه‌ای و یا همان تاردی‌گرید عمدتاً در لابه‌لای خزه‌های مرطوب و گلسنگ‌ها گذران عمر می‌کند. این کوچولوی جان‌سخت طولی بالغ بر ۰/۰۵ تا ۱/۲ میلی‌متر داشته و کمی هم شبیه خوک و گاو دریایی است. از عمق ۳ هزار متری اقیانوس بگیرید تا قلۀ ۶ هزار متری، تاردی‌گرید همه جا می‌تواند یافت شود. در سال ۲۰۰۷، گروهی از تاردی‌گریدها توانستند ۱۰ روز در شرایط خلأ، خارج از یک شاتل فضایی، دوام بیاورند. خرس آبی تنها موجود شناخته‌شده‌ایست که می‌تواند از چنین شرایط سختی جان سالم به در ببرد. این موجود می‌تواند صدها سال در وضعیت “زیست تعویقی” به خواب رفته و دوباره به حیات بازگردد؛ که با توجه به وضع کنونی زمین، خیلی به کار میاد!


مقالۀ مرتبط: تاردی‌گرید؛ جان‌سخت‌ترین موجود دنیا


همۀ این‌ها تاردی‌گرید را به موجودی شدیداً خوش‌شانس تبدیل می‌کند که به هیچ طریق ممکنی نابود نمی‌شود! مثلا، شما نمی‌توانید آن را له کنید، چون قادر است فشاری بالغ بر ۶ هزار برابر فشار حاکم بر قعر درازگودال ماریانا (۱۱ کیلومتر) را تحمل کند. از سوی دیگر، تشعشع رادیواکتیو هم در مقابل این جانور نامیرا کارساز نیست؛ چون تاردی‌گرید تحت هر شرایطی DNA خود را ترمیم می‌کند. به علاوه، تا ۳۰ سال می‌تواند بدون آب و غذا دوام بیاورد. قدیمی‌ترین فسیلی که از تاردی‌گرید کشف شده متعلق به ۵۲۰ میلیون سال قبل می‌باشد. طی این نیم میلیارد سال هم تغییر محسوسی به خود ندیده، که کاملاً منطقی است. اصلاً مگر نیاز دارد با محیط سازگارتر شود؟

طی شبیه‌سازی‌های صورت گرفته در دانشگاه‌های هاروارد و آکسفورد، که در آن زمین را در معرض همه نوع شهاب‌سنگ ویران‌گر، ابرنواختر و تشعشعات گاما قرار دادند، تاردی‌گرید هم‌چنان جان سالم به در برد! این شبیه‌سازی نشان داد که خرس آبی، کم خرسی هم نیست! و می‌تواند تا ۱۰ میلیارد سال آینده به حیات خود ادامه دهد. به نظر می‌رسد تنها راه نابودسازی این خرس، افول خورشید باشد. در پایان کار زمین، خورشید به قدری بزرگ خواهد شد که خواهد توانست سیاره ما را ببلعد. و بالاخره تاردی‌گرید هم همراه با زمین [احتمالاً!] خداحافظی خواهد کرد.

بی‌فک‌ماهی

نبرد حیوانات شگفت انگیز
آهان این؟ این همون چیزیه که من باهاش شکارم رو خفه می‌کنم و بعدش میرم داخل بدنش و از تو می‌خورمش!
  • ویژگی اصلی: اجساد در حال فساد را از درون می‌خورد
  • توانایی منحصربه‌فرد: مقدار فراوانی خلط تولید کرده و از آن برای خفه نمودن طعمه و فرار سریع استفاده می‌کند.
  • مکان زندگی: کف اقیانوس در سراسر دنیا

بی‌فک‌ماهی، که به مارماهی چسبناک هم معروف است، نوعی کرم‌ماهی گوشت‌خوار چسبنده (!) است که در کف اقیانوس زندگی می‌کند. این ماهی تنها جانور بی‌مهره ولی جمجمه‌داری است که تا کنون زنده مانده است. ولی خب خیلی به رویش نیاورید که بی‌مهره است؛ چون عادت دارد طعمۀ خود را – عمدتاً ماهی‌ها – با مخاط بسیار غلیطی که ترشح می‌کند، خفه نماید. یک بار کامیونی که اتفاقاً بارش همین بی‌فک‌ماهی بود، در یکی از بزرگ‌راه‌های اورگون تصادف کرد و بارش روی زمین تخلیه شد. این ماهی‌ها در مدت زمانی کوتاه تمام سطح بزرگ‌راه را با ترشحات عجیب‌غریب خود کاملاً خیس و لزج کرده بودند.

این ماهی عادات غذایی ناخوشایندی هم دارد! برای مثال، عادت دارد از طریق مقعد طعمۀ خود – به خصوص کوسه – وارد بدنش شده و جسد را از درون بخورد. زوائد دندان‌مانند تیزی هم برای این کار دارد. ولی خب، بی‌فک‌ماهی ابداً سنگ‌دل نیست. در حقیقت خیلی هم دل‌دار است، چرا که یک قلب اصلی و سه اندام کمکی دیگر برای پمپ کردن خون دارد. این دستگاه گردش خون ابتدایی ناشی از عدم تکامل جانور طی ۳۰۰ میلیون سال اخیر می‌باشد (می‌دانید که هر چه تعداد اندام‌های پمپ خون بیشتر باید، دستگاه گردش خون ابتدایی‌تر است). فسیل‌هایی که از اجداد بی‌فک‌ماهی یافت شده با بی‌فک‌ماهی امروزی تفاوت چندانی ندارد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید