انتشار این مقاله


دارو‌ی ضد‌مالاریا، موثر در درمان ویروس زیکا

کلروکین، دارو‌ی ضد‌مالاریا، عفونت ویروس زیکا را کاهش می‌دهد.

پژوهشگران مرکز تحقیقات پزشکی در دانشگاه SBP) Sanford Burnham Prebys) و UC San Diego با همکاری هم مطالعه‌ای انجام دادند و دریافتند دارو‌هایی که برای پیش‌گیری و درمان مالاریا استفاده می‌شود، برای ویروس زیکا نیز موثرند. این دارو کلروکین است که برای مصرف در دوره‌ی حاملگی مناسب بوده و خطری برای سلامت جنین ندارد. از نظر قیمت نیز نسبتا ارزان است.

ویروس زیکا از مهم‌ترین خطر‌های بهداشت جهانی است. در اکثر بزرگسالان، مبتلایان به زیکا علایم خفیف آنفولانزا را نشان می‌دهند. اما ابتلا به این ویروس در زنان بار‌دار موجب تولد نوزادان ناقص می‌شود؛ از جمله میکرو‌‌سفالی که وضعیت عصبی است که نوزادان به طور غیر‌معمول سر کوچک‌تر دارند. هیچ درمانی برای میکروسفالی وجود ندارد.


مقاله مرتبط: ویروس Zika


Alexey Terskikh استاد دانشگاه SBP می‌گوید:

تحقیقات اخیر ما نشان می‌دهد داروی ضد‌مالاریا، کلروکین، انتخاب موثری برای پیش‌گیری و درمان عفونت‌های زیکاست.

دکتر Terskikh، نویسنده‌ی اصلی این پروژه‌ی تحقیقاتی است. در این پروژه، تاثیر مصرف کلروکین در مغز انسان و موش‌های باردار مبتلا به زیکا بررسی شد. محققان دریافتند با مصرف این دارو، مقدار ویروس به میزان قابل‌توجهی در خون مادر و سلول‌های بنیادی مغز جنین کم شد. موش‌های باردار کلروکین را از طریق آب آشامیدنی در دوزهای معادل با میزان استفاده شده در انسان دریافت کردند.

Alysson R. Muotri استاد و مدیر مرکز سلول‌های بنیادی UC San Diego می‌گوید:

ما برای اولین بار عفونت ویروس زیکا در موش‌ها را مطالعه کردیم. این موش‌ها ویروس را مشابه انسان منتقل می‌کنند. ما بر روی نژاد خاصی از موش مطالعه کردیم که کمبود اینترفرون داشتند، اینتر‌فرون یک پروتئین سیگنالی است که موجب تقویت دفاع ضد‌ویروسی می‌شود. مردن موش‌ها بر اثر عفونت زیکا ویروس، مطالعه‌ی نحوه‌ی انتقال عفونت از پدر و مادر به جنین را دشوار می‌سازد.

محققان عقیده دارند مدل موش چگونگی انتقال عفونت در را بهتر نشان می‌دهد. اگر‌چه کلروکین عفونت زیکا را به طور کامل از موش‌ها پاک نکرده اما بار ویروسی را کم کرده است. این دارو می‌تواند آسیب‌های عصبی را در نوزادان آلوده به ویروس محدود کند.


مقاله مرتبط: نوبل ۲۰۱۵ پزشکی برای درمان مالاریا


در دهه ۱۹۵۰، سازمان‌های بهداشتی برزیل کلروکین را به نمک پخت‌و‌پز افزودند و نمک‌ها را در جمعیت‌های اندمیک توزیع کردند. این استراتژی به روش Pinotti معروف است. کلروکین یک انتخاب ارزان برای پیش‌گیری از مالاریاست و سابقه‌ای طولانی در درمان مالاریا دارد. تا‌کنون گزارشی مبنی بر نقص جنینی در اثر مصرف آن ارائه نشده است. برای تعیین دقیق کارکرد کلروکین، مطالعات بیش‌تری نیاز است. اگر‌چه این دارو قیمت پایینی دارد، به راحتی در دسترس است و برای سلامت بیمار خطری ندارد، نیاز است در یک مطالعه‌ی کارآزمایی اثر‌بخشی آن در بیماران مبتلا به ویروس زیکا بررسی گردد.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید