انتشار این مقاله


دی آمیدو فسفات: ترکیب احتمالی آغازگر حیات

منشا پیدایش حیات هنوز یک معما است.

منشا پیدایش حیات هنوز یک معما است. تعداد زیادی نظریه و فرضیه در مورد این موضوع بیان‌ شده‌ است، اما هنوز هیچ یک از این ایده‌ها اثبات نشده‌اند. طریقه پیدایش زندگی اولیه در سطح کره زمین با وجود تحقیقات فراوان هنوز حل نشده باقی مانده است.


مقاله مرتبط: نظریه‌ تکامل داروین چیست؟


کشف جدیدی که توسط شیمی‌دانان موسسه تحقیقاتی The Scripps Research انجام شده است می‌تواند به برخی سوالات در مورد طریقه پیدایش حیات روی کره زمین پاسخ بدهد: ترکیب شیمیایی که حیات با آن آغاز شد چه بود؟

قبل از این کشف، دانشمندان بیان کرده بودند که نوعی واکنش شیمیایی به نام “فسفریلاسیون” یکی از واکنش‌های اصلی پیدایش حیات بوده‌ است. پس این ماده شیمیایی باید شامل سه ترکیب حیاتی باشد: رشته‌های کوتاه نوکلئوتیدی، برای ذخیره اطلاعات ژنتیکی، زنجیره‌های کوتاه آمینواسیدی برای انجام دادن بیشتر کارهای سلول، و لیپیدهایی که دیواره سلول را تشکیل دهند.

اما تاکنون ماده‌ای که بتواند در اثر واکنش‌های شیمیایی این سه ترکیب حیاتی را ایجاد کند یافت نشده‌ بود. دانشمندان موسسه اسکریپت ترکیبی به نام “دی‌آمیدوفسفات” یافته‌اند که پاسخ‌گوی تمام سوالات قبلی بوده و می‌تواند به عنوان اولین ماده‌ای که روی زمین ایجاد شده است معرفی شود.

دکتر رامارایان کریشنامورتی در یک گفتگوی خبری بازگو کرد:

ما واکنش فسفریلاسیونی را معرفی کرده‌ایم که قادر است به طور همزمان به هر سه ترکیب اولیگونوکلئوتید، اولیگوپپتید و یک ساختار سلول مانند که این دو را فرابگیرد، شکل بدهد. این ترکیبات به نوبه خود موجب ایجاد سایر ترکیبات شیمیایی پیچیده‌تر شده، که در نهایت به اولین سلول‌های سازنده حیات موجودیت می‌دهد.

نظریه‌های موجود     

این مطالعه به دانشمندان امید جدیدی می‌دهد تا در آینده‌ای نزدیک داستان چگونگی تشکیل سلول‌ها را از مواد شیمایی اولیه و نامنظم بفهمند.

فرآیندهای دیگری با احتمال فسفریله شدن این مولکول‌های اولیه نیز پیشنهاد شده‌ است، اما مشکل این است که خود این واکنش ها به عوامل دیگری نیاز دارند که با شرایط محیطی و آب هوایی آن دوران امکان پذیر نبوده‌ است.

با این وجود به نظر نمی‌رسد که حتی این تحقیق جدید هم آخرین نظریه در مورد پیدایش حیات اولیه باشد. هزاران نظریه از کارآمدترین نوع تا مضحک‌ترین نوع آن جهت اثبات طریقه پیدایش حیات بیان شده است؛ کشفیات روی مریخ، تئوری برخورد شهاب سنگ‌های حاوی مواد شیمیایی کلیدی حیات از پرطرافدارترین نظریه‌ها هستند در حالی که برخی از دانشمندان حتی نظریه حباب را هم قبول ندارند.


مقاله مرتبط: نتایج یک مطالعۀ جدید، نظریه تکامل را به چالش می‌کشد!


بااین حال به نظر می‌رسد “دی‌آمیدوفسفات” نقش کلیدی را در پیدایش بیوشیمی سلولی بازی کرده است. به علاوه این ماده به عنوان عامل موثر در فسفریله شدن قند‌های ساده که سرانجام موجب ایجاد کربوهیدرات های پیچیده شده‌اند نیز معرفی شده‌ است. به همین دلیل به نظر می‌رسد که نقش اصلی و کلیدی در پیدایش حیات را بازی کرده باشد. پروفسور کریشنامورتی می‌گوید:

این فرآیند مرا یاد فرشته جادویی در کارتون سیندرلا می‌اندازد! که سه بار چوب جادویی خود را تکان داد و بوم!بوم!بوم! همه مواد تازه به مواد پیچیده‌تر تبدیل شدند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید