انتشار این مقاله


آسیب به سر رفتارهای مصرفی را در الکلی‌ها بدتر نمی‌کند

برخلاف باورهای قبلی، آسیب به سر رفتار مصرفی را در الکلی‌های حرفه‌ای بدتر نمی‌کند.

با توجه به یک مطالعه جدید منتشر شده در Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging، آسیب به سر که باعث صدمه دیدن مناطقی از مغز می‌شود که در افراد الکلی هم این مناطق آسیب می‌بینند، رفتار مصرفی را در الکلی‌های حرفه‌ای بدتر نمی‌کند. این مطالعه که توسط دکتر اندرو مایر از شبکه تحقیقات ذهن و دانشگاه New Mexico در آلبوکرک، نیومکزیکو، رهبری شده است، همچنین به این مطلب دست یافت که ترکیب آسیب سر با مصرف الکل بالا باعث تغییر بیشتر ساختار یا عملکرد مغز نمی‌شود. دکتر مایر گفت:

افرادی که الکل بیش از حد مصرف می‌کنند، به عنوان نتیجه این مستی، مستعد تجربه حوادث بیشتری هستند.


مقاله مرتبط: حتى يك بار مصرف الكل در دوران باردارى به جنين آسيب مى‌رساند


وی افزود، مصرف سنگین الکل و آسیب مغزی ترماتیک (TBI) بر روی مناطق مشابه مغز تاثیر می‌گذارند. این امر باعث شده است محققان فکر کنند ترکیب متداول آسیب سر و مصرف بالای الکل ممکن است بر آسیب مغزی که در اثر قرار گرفتن مزمن در معرض الکل ایجاد می‌شود، اثر سوء بگذارد.
این مطالعه افراد با سابقه نزدیک مصرف الکل بالا و افراد مبتلا به TBI را با گروه کنترل در طول تاریخ سابقه مصرف الکل مقایسه کرد. مایر و همکارانش بر خلاف آنچه که انتظار می‌رفت متوجه شدند – افراد مصرف کننده الکل بالا با سابقه TBI، در مقایسه با مصرف کنندگان الکل بدون TBI رفتار مصرفی بدتری از قبیل میزان مصرف و دفعات نوشیدن نداشتند.


مقاله مرتبط: مصرف منظم الكل ممكن است ريسك ابتلاء به ديابت را كاهش دهد


محققان همچنین از تکنیک‌های تصویربرداری برای اندازه‌گیری ساختار مغز و فعالیت آن در هنگام چشیدن شرکت کنندگان از نوشیدنی مورد علاقه خود استفاده کردند. دکتر مایر در حالیکه اظهار می‌کرد که TBI در مصرف‌کنندگان الکل بالا به مدار مغزی آسیب نمی‌رساند ،گفت:

به طور متوسط، مغز دو گروه از لحاظ مقدار بافت از دست رفته، و نیز چگونگی واکنش مغز هر شخص به نوشیدنی مورد علاقه خود، مشابه بود.

دکتر کامرون کارتر، سردبیر Biological Psychiatry نیز گفت:

مشاهدۀ این که شرکت کنندگان با TBI اختلال عملکرد عصبی را بیشتر از افرادی که دارای TBI نیستند تجربه می‌کنند می‌تواند خوشبینی درمانی برای درمان افراد با ترکیبی از TBI و سابقه مصرف نوشیدنی‌های سنگین، ایجاد کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید