انتشار این مقاله


لیپوساکشن ممکن است موجب بهبودی تورم در بیماران سرطانی شود

لیپوساکشن ممکن است به بیماران مبتلا به ادم لنفی کمک کند.

لیپوساکشن ممکن است به بیماران مبتلا به ادم لنفی کمک کند. (تورمی دردناک و ناخوشایند در بازو، دست، ران و یا پا)

محققان دانشگاه هاروارد از تکنیک جراحی برای حذف چربی از زیر پوست در سه فرد مبتلا به چاقی استفاده کردند. دو‌ تن از این افراد ادم لنفی داشتند که از عوارض درمان سرطان بود. فرد سوم، غدد لنفی طبیعی داشت.

محققان بیان کردند که در هر ۳ فرد پس از لیپوساکشن، بهبودی در ادم لنفی مشاهده شده است. و این بهبودی موثرتر و پایدارتر از آن چیزی‌ست که انتظار می‌رفت. یکی از بیماران بیش از پنج سال پیگیری شده است.

نویسنده مطالعه، Dr.Arin Greene، مدیر برنامه ادم لنفی در بیمارستان کودکان بوستون این‌گونه شرح می‌دهد که:

لیپوساکشن در حذف چربی از زیر پوست بسیار موثر است، که بازو یا پا را کوچک‌تر می‌کند. اطلاعات جدید نشان می‌دهد که جراحی جریان خون لنفاوی را بهبود می‌بخشد و کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد. در واقع این عمل اجازه می‌دهد تا سیستم اصلی لنفی مایعات را به حرکت دربیاورند. در اصل این یک درمان نیست و فقط جریان لنفاوی را بهبود می‌بخشد. و همچنان افراد باید اقدامات محافظه‌کارانه را انجام دهند؛ از جمله پوشیدن لباس فشرده سازی.


مقاله مرتبط: لیپوساکشن


طبق گفته Greene سرطان در ۹۹ درصد موارد باعث ایجاد ادم لنفی می‌شود. و آن ۱ درصد باقی ناشی از مشکل توسعه‌ای می‌باشد.

علت آن که افراد بعد از درمان سرطان مبتلا به ادم لنفی می‌شوند این است که سرطان به گره‌های لنفی گسترش می‌یابد. و این گره‌ها باید حذف شوند. در این فرآیند، بخشی از عروق لنفاوی متصل به گره‌ها نیز حذف می‌شوند.

گره‌های لنفاوی و عروق بخشی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهد. طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا، هنگامی که این بخش‌ها حذف می‌شود، سیستم تخلیه طبیعی بدن برای مایع لنفاوی، متلاشی می‌گردد و مایع خارج می‌شود. در برخی موارد این ادم لنفی شدت زیادی دارد. رادیوتراپی نیز می‌تواند به گره‌ها و عروق آسیب برساند و یا باعث ایجاد زخم‌هایی شود که مانع از زهکشی مایع توسط لنف می‌شود.

انجمن سرطان آمریکا اعلام کرده است:

ادم لنفی می‌تواند خیلی ناراحت‌کننده باشد و باعث ایجاد حساسیت شدید شود. پوست ممکن است تنگ شود. زخم‌ها آهسته‌تر بهبود می‌یابند. و همچنین ادم لنفی باعث کاهش انعطاف‌پذیری می‌شود.

به گفته نویسندگان این تحقیق، حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان ادم‌لنفی دارند.


مقاله مرتبط: عوارض سرطان: ادم


این درمان معمولا شامل پوشیدن لباس‌های فشرده و بهره بردن از نوع خاصی ماساژ است که به تقویت تخلیه مایع کمک می‌کند.

بیماران این مطالعه فقط در یک اندام آسیب دیده خود لیپوساکشن را تجربه کردند. آن‌ها لیپوساکشن دست یا پا نداشتند. با این حال، دو بیمار که لیپوساکشن بر روی بازوی خود داشتند، بهبودی در دست خود نیز دیدند. و کسی که لیپوساکشن روی ران داشت، بهبودی در ادم‌لنفی بر پای او نیز تاثیر گذاشت. Greene می‌گوید این نتیجه دور از انتظار بود.

 او نظریه‌های متعددی دارد که چرا لیپوساکشن موثرتر از حد انتظار است. اما تاکید کرد که هیچ کدام هنوز اثبات نشده‌اند.

یک از نظریه‌هایش این است که با از بین بردن چربی، فشار از گره‌ها و عروق‌ باقی مانده لنفاوی برداشته شده و به آن اجازه می‌دهد تا بهتر عمل کنند. تئوری دیگر این است که چربی ممکن است باعث ایجاد مایع شود. بنابراین حذف آن ممکن است به معنای مایع کلی کمتری باشد.

دکتر Douglas Roth رئیس بخش جراحی پلاستیک و ترمیمی در بیمارستان Northern Westchester تحت تاثیر نتایج این مطالعه قرار گرفت. با این که او در این مطالعه نقشی نداشت ولی در باره این موضوع می‌گوید:

به عنوان یک جراح پلاستیک، من آموخته بودم که باید از مناطقی که ادم لنفی دارند دور بمانم. بافت در این عمل به خطر افتاده است. و نگرانی‌ها درمورد عوارض جانبی عمل مهم‌تر است. این مناطق باید بسیار بسیار دقیق درمان شوند. اما این قطعا یک پیشرفت در تفکر درمورد درمان این مشکل می‌باشد. و این روش جدیدی است که می‌تواند بسیار مفید باشد.

او افزود؛ هرچند این روش برای ادم لنفی در ایالات متحده استفاده نشده است، اما در حدود ۱۰ سال است که در اروپا و استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود Roth بدون در نظر گرفتن این مورد می‌خواهد کارآزمایی بزرگ‌تری را برای جمعیت ایالات متحده در نظر بگیرد.

Greene گفت:

هر سه رویه عمل تحت پوشش بیمه بوده است.

Roth افزود:

شرکت‌های بیمه به احتمال زیاد برای لیپوساکشن با دلایل پزشکی مانند ادم لنفی هزینه پرداخت کنند. هنگامی که لیپوساکشن به صورت عمل زیبایی انجام می‌شود، حدود ۷ تا ۹ هزار دلار برای هزینه جراح و زمان بستری بودن و اتاق عمل پرداخت می‌شود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید