انتشار این مقاله


سه راهکار برای پیروزی در زندگی

به راستی نشانه‌ی موفقیت در زندگی چیست؟!

هیچ رتبه‌بندی واقعی برای زندگی وجود ندارد! ما نمی‌توانیم بر همه چیز اشراف کامل داشته باشیم. ممکن است شما خود را مدام با دیگران مقایسه کنید؛ با وجود این، مطالعات نشان داده‌اند که این مقایسه‌های اجتماعی ممکن است در افراد احساسات منفی ایجاد کند، مخصوصا رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در ایجاد علائم افسردگی نقش داشته باشند؛ چراکه زمینه‌ی مقایسه‌ی دستاوردهای شخصی را با دیگران فراهم می‌کنند.

در واقع، بیشترین شاخصی که اکثر مردم آن را معیار مقایسه می‌دانند، موفقیت مالی است. لحظه‌ای به این موضوع فکر کنید! نشانه‌های موفقیت در کتاب، فیلم یا قراردادهای ورزشی در چیست؟! کتاب‌ها براساس تعداد نسخه‌های فروخته شده، یک فیلم با درآمد بیشتر، و برای یک قرارداد ورزشی این موفقیت با حقوق بیشتر تعیین می‌شود. این موضوع در زندگی روزمره نیز صدق می‌کند. ما اغلب فرصت‌هایمان را براساس پاداش مالی ارزیابی می‌کنیم و توانایی‌های خود را در کسب درآمد و صرف این پول بر روی چیزهای مادی می‌سنجیم. به نقل از فیلم Jerry Maguire، ما موفقیت را فقط با درخواست این جمله از جهان تعریف می‌کنیم: « پول را به من نشان بده! »

آیا پول یا موفقیت مالی به ما کمک می‌کند تا احساس موفقیت و خوشبختی بکنیم؟! مسلما که  نه!

در تحقیقی که توسط Daniel Kahneman و Angus Deaton انجام شده، شاخص‌های روانشناسی در بین نیم میلیون شهروند آمریکایی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند جست و جو شد. همانطوری که انتظار می‌رفت این نتایج نشان داد، هنگامی که نیازهای اولیه‌ی ما برآورده می‌شوند، میزان رضایتمندی و حس خوشبخت بودن ما کاسته می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: ۶ راه برای شاد بودن


ما بیشتر دوست داریم تا موفقیت را با پول تعریف کنیم، با وجود اینکه می‌دانیم پول نمی‌تواند معادل شادی باشد. به نظر می‌رسد ما زندگی خود را در مسیری هدایت کرده‌ایم که در آن نمی‌دانیم موفقیت همان داشتن پول است یا خوشحالی! به نظر من وقت آن رسیده که مسیر زندگیمان را عوض کنیم و به دنبال راه زندگی خودمان باشیم.

اگر سه تمرین مهم زیر را در طول برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید و آن‌ها را انجام دهید، به احتمال زیاد در زندگیتان موفق خواهید شد. این سه تمرین عبارتند از:

۱. قدردانی

قدردانی چیزی فراتر از سپاسگزاری‌ می‌باشد که بعد از کمک کردن کسی از آن‌ها می‌کنیم. تحقیقات نشان داده‌ است که این قدردانی به شدت به وضعیت روانی فرد وابسته است. با انجام این تمرین رفته رفته بر چیزهای مثبت در جهان متمرکز خواهید شد، از طرفی هنگامی که تصمیم می‌گیرید تا این کار را انجام دهید، احساس حسادت و غبطه خوردن به دیگران در وجود شما کمتر می‌شود.

همانطور که Zen Shin در رابطه با تفکر می‌گوید:

یک گل هرگز خودش را با شکوفه‌های کناری‌اش مقایسه نمی‌کند!

۲. روابط

کیفیت روابط ما نه تنها بر زندگی روزمره ما تاثیر می‌گذارد، بلکه در سلامتی درازمدت ما نیز تاثیرگذار است. دکتر Robert Waldinger، مدیر مطالعات رشد بزرگسالان دانشگاه هاروارد، مطالعه‌ای را در سال ۱۹۳۸ با کمک ۲۶۸ دانشجو آغاز کرد. این گروه توانست اطلاعات بیش از ۱۳۰۰ شرکت‌کننده را جمع آوری کند. هدف عمده و مهم این مطالعه، بررسی چگونگی نقش روابط در سلامت عمومی افراد بود. افرادی که در ۵۰ سالگی در روابط خود موفق‌تر بودند، در سن ۸۰ سالگی افراد سالمی بودند. علاوه براین، دکتر Waldinger  اشاره کرد که تنهایی، عاملی کشنده است و اثرش از سیگار و الکل نیز بدتر است!


مقالات مرتبط:


۳. کسب رضایت دیگران

مجله‌ی روانشناسی Positive اخیرا نتایج دو بررسی را منتشر کرده است که در آن ۴۰۰ آمریکایی به دو گروه تقسیم شدند: افرادی که احساس خوشبختی زیادی می‌کردند و افرادی که کمتر شاد بودند. خصوصیات افرادی که در گروه افراد شاد بودند این بود که این افراد بیشتر وقت خود را در کمک به دیگران گذرانده و بر روی خانواده و روابطشان متمرکز بودند. این مطالعه نشان داد افرادی که دارای چنین ویژگی‌هایی هستند، علاوه بر زندگی خود، زندگی دیگر افراد پیرامونشان نیز برایشان مهم و ارزشمند است. داشتن چنین هدفی در افراد، می‌تواند سطح رضایت عمومی را بالا برد.


مقاله‌ی مرتبط: ۳ قدم تا خوشحالی


بنابراین هنگامی که شما در جستجوی امتیازی در زندگی خود هستید، به حقوق و دستمزد، اندازه‌ی خانه و یا نام تجاری ماشین خود نگاه نکنید؛ بجای آن به توانایی خود در لذت بردن از روابط و فعالیت‌‎های خود نگاهی بیندازید؛ به این ترتیب، همیشه در زندگی برنده خواهید بود.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید