انتشار این مقاله


به نظر می‌رسد داروهای سوزش معده با ناراحتی‌های کلیوی در ارتباط هستند

داروهای سوزش معده جزو رایج‌ترین داروهای جهان هستند ولی مصرف بیش از اندازه آن‌ها با مشکلات کلیوی همراه است.

اگر شما هم یکی از میلیون‌ها نفری هستید که از یکی از کلاس‌های دارویی ضدرفلاکس مانند Nexium ،Prilosec و Prevacid استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید: این داروها با احتمال بیشتری از مشکلات کلیه در ارتباط هستند.

این مطالعه نمی‌تواند رابطه‌ی علت و معلولی را اثبات کند؛ ممکن است افرادی که به این داروهای سوزش معده نیاز دارند به دلایل دیگری بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کلیوی باشند. اما بررسی داده‌ها یک ارتباط را نشان داده است.


مقاله مرتبط: خطر افزایش بیماری‌های کبدی با مصرف داروهای اسید معده


داروهای مورد نظر “مهار کننده‌های پمپ پروتون” (PPI) نامیده می‌شوند. آن‌ها تولید اسید معده را کاهش می‌دهند و در میان رایج‌ترین داروهای جهان قرار دارند.

بر اساس یک نظرسنجی که توسط دکتر Charat Thongprayoon از مرکز پزشکی باست انجام شد، تحقیقات اخیر از افزایش خطر ابتلا به مشکلات کلیوی برای افرادی که دارو مصرف می کنند، خبر می‌دهد اما این یافته‌ها متناقض هستند.

در کاوشی عمیق‌تر، محققان داده‌هایی از پنج مطالعه را که مجموعاً شامل حدود ۵۳۷ هزار نفر بود، مرور کردند. آن‌ها دریافتند افرادی که PPI مصرف کردند، نسبت به کسانی که دارو مصرف نکرده بودند، یک سوم احتمال بیشتری برای بیماری مزمن کلیه یا نارسایی کلیوی داشتند. یافته‌ها در نشست سالیانه انجمن نفرولوژی آمریکا (ASN) در نیواورلان ارائه شد.


مقاله مرتبط: ۱۰ توصیه برای زمانی که دارو موجب سوزش معده می‌شود


Thongprayoon در یک نشریه ASN گفت:

این مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط قابل توجهی بین استفاده از PPIها و افزایش خطر بیماری مزمن کلیوی و نارسایی کلیه وجود دارد.

او تأکید کرد که رابطه‌ی علت و معلولی تأیید نشده است. با این حال، Thongprayoon معتقد است که پزشکان باید در نظر داشته باشند که آیا PPI درمانی برای بیماران ضروری است یا نه.

دو متخصص کلیه اعلام نمودند که پژوهش جدید ارزش بسیاری دارد. دکتر ارنستو مولمنتی گفت:

بسیار مهم است که همیشه عوارض جانبی بالقوه – نه تنها داروها بلکه درمان ها و روش ها را نیز به طور کلی ارزیابی کنیم. او پیوند کلیه کودکان و بزرگسالان را در Northwell Health هدایت می‌کند.

دکتر ماریا دویتو خاطرنشان کرد که PPI ها – که بعضی از آن‌ها در سال‌های اخیر به طور غیرمستقیم به دست آمده‌اند یکی از داروهای رایج در سراسر جهان هستند. PPIها در اصل برای مدت زمان محدودی استفاده می‌شود، اما امروزه ممکن است مردم سال‌ها از آن‌ها استفاده کنند. در حالی که ثابت شده است که این داروها باعث ناراحتی کلیه می‌شوند، ما باید در استفاده طولانی مدت و مرتب از PPIها تجدید نظر کنیم تا مطمئن شویم که مزایای آن‌ها بر خطرات‌شان می‌چربد.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که یافته‌های ارائه شده در جلسات پزشکی ابتدایی در نظر گرفته می‌شوند تا زمانی که در یک مجله کارشناسی منتشر شوند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید