انتشار این مقاله


کاهش آمار بیوپسی پروستات با کمک شاخص سلامت پروستات

شاخص سلامت پروستات به صورت عدد phi گزارش می‌شود. پایین بودن آن لزوم انجام بیوپسی را کاهش می‌دهد.

بیوپسی یکی از روش‌های تشخیصی سرطان پروستات محسوب می‌شود. اما تصمیم گیری برای انجام بیوپسی پروستات همیشه کار ساده‌ای نیست. یکی از موارد دشوار تصمیم گیری وقتی است که نتایج آزمایش خون بیمار نشان دهنده‌ی سطح بالایی از ماده‌ای به نام آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) است، درحالی که معاینه‌ی مقعد با انگشت (DRE) هیچ مشکلی را نشان نمی‌دهد.


مقاله مرتبط: شمشیر دو لبه؛ غربالگری سرطان پروستات


شاخص سلامت پروستات (phi) مقیاسی است که توسط اورولوژیست‌ها برای تشخیص سرطان پروستات استفاده می‌شود. این شاخص می‌تواند احتمال تشخیص‌های غیر واقعی این سرطان و نیاز به بیوپسی‌های غیر ضروری پروستات را کاهش دهد.بیوپسی پروستات، ممکن است خونریزی، درد و عفونت را در پی داشته باشد

بررسی‌ها نشان می‌دهد وقتی سطح PSA بیمار ۴ تا ۱۰ نانوگرم در میلی لیتر باشد؛ نتایج بیش از دو سوم بیوپسی‌های پروستات، منفی خواهد بود. اما این افراد ممکن است بعد از انجام بیوپسی پروستات خونریزی، درد و عفونت را تجربه کنند.


مقاله مرتبط: آزمایشی جدید در پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان پروستات


شاخص سلامت پروستات در سال ۲۰۱۲ برای کمک به تشخیص سرطان پروستات در افرادی که PSA بین ۴ تا ۱۰ نانوگرم در میلی لیتر و DRE طبیعی دارند، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به ثبت رسیده‌ است. این شاخص نتایج سه آزمایش total PSA ، free PSA  و p2PSA را با هم ترکیب می‌کند و نتیجه نهایی را به صورت عدد phi گزارش می‌کند. افزایش عدد phi به معنای افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات است.

اهمیت عدد phi برای پزشکان

دکتر Jay White با انجام پژوهشی به بررسی تاثیر عدد phi بر تصمیم‌گیری پزشکان برای انجام بیوپسی پروستات پرداختند. در مرحله‌ی بعدی مطالعه، انجام بیوپسی در ۵۰۶ بیماری با ۶۸۳ بیمار مشابه دیگر که روند انجام بیوپسی را قبل از انجام آن مشاهده کرده‌ بودند، مقایسه شد.

نتایج مطالعه نشان داد که عدد phi در ۷۳ درصد موارد بر تصمیم‌گیری پزشکان برای انجام بیوپسی موثر واقع شده‌ است. به علاوه این شاخص آمار بیوپسی را در افرادی که PSA بین ۴ تا ۱۰ نانوگرم در میلی‌لیتر و DRE طبیعی دارند، از ۶۰ درصد به ۳۶ درصد کاهش داده است.

دکتر White افزود:

این شاخص علاوه بر کمک به پزشک در تشخیص و مدیریت بیماری، می‌تواند پزشک را در برقراری ارتباط با بیمار نیز یاری کند و درنهایت به کاهش اضطراب بیمار در مواردی که عدد phi پایین است، منجر شود.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید