انتشار این مقاله


درمان جدید التهابات روده با پروتئین انگلی

کشف یک پروتئین جدید در نوعی انگل که کار یک سایتوکاین (TGF-β) را تقلید کرده و باعث اثر بر Tسل‌های تنظیمی می‌شود.

یک سبنگل پروتئین از یک انگل کرمی ممکن است روزی به عنوان شیوه درمانی جدیدی برای درمان بیماری‌های التهابی روده مانند کرون و کولیت اولسراتیو مطرح شود که از عوارض جانبی بالقوه موجود ناشی از داروهای سرکوب کننده‌ی ایمنی که در حال حاضر استفاده می‌شود جلوگیری می‌کند.

این مطالعه که ۲۴ نوامبر ۲۰۱۷ در Nature Communications منتشر شد، نشان دهنده کشف یک پروتئین جدید متفاوت در کرم است که کار یک سایتوکاین حاضر در بدن انسان به نام transforming growth factor-beta) TGF-β) را تقلید می‌کند. این پروتئین تازه کشف شده باعث از بین رفتن التهاب از طریق القا در سلول‌های T تنظیمی (عاملی در خود بدن که واکنش‌پذیری بیش از حد را تعدیل می‌کند) می‌شود.


مقاله مرتبط: کشف ژنی که با التهاب روده مقابله می‌کند


فرضیه‌ی بهداست (Hygiene Hypothesis) نشان می‌دهد بعضی از مشکلات و انگل‌ها ممکن است از شما در برابر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی که می‌تواند منجر به آلرژی و سایر اختلالات شود محافظت کند. بهره‌برداری از روش تنظیمی سیستم ایمنی به طور بالقوه بیشتر از داروهایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند بی‌خطر هستند.

نویسنده اول این مطالعه، دکتر Danielle Smyth (دستیار محقق انگل شناسی در انیستیتو عفونت، ایمنی و التهاب) گفت:

کشف یک پروتئین جدید که به طور بالقوه می‌تواند از سلول‌های انسانی، سلول‌های T تنظیمی (Tregs)، از نظر بیولوژیکی بالقوه برای عوارض التهابی، غیرمنتظره و بسیار هیجان انگیز است.

بیماری‌های التهابی روده دارای اختلافات و تغییرات بسیاری در افراد مختلف است و هر بیمار به شیوه خاصی برای درمان نیاز دارد. از جمله این شیوه‌های درمانی T سل تراپی است که در طی آن سلول‌های T بیمار گرفته می‌شود به سلول‌های T تنظیمی تبدیل شده و سپس دوباره به بدن بیمار بازگردانده می‌شود.

دکتر Smyth اضافه می‌کند: “ما امیدواریم با پیگیری این روش ببینیم که آیا مولکول‌‎های انگلی سلول‌های T تنظیمی ما را وادار به ارائه مزایای تنظیمی نسبت به درمان‌های فعلی می‌کند یا نه”.

Rick Maizels، استاد انگل شناسی در همان انستیتو، گفت: “افق بعدی برای این یافته‌های هیجان انگیز آزمایش این خواهد بود که آیا پروتئین جدید می‌تواند برای درمان بیماری‌های التهابی، بدست آوردن مزایای ‘فرضیه‌ی بهداشت’ و توزیع با خود انگل‌ها استفاده شود یا نه”.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (4)
  1. این بیماری هیچ وقت درمان قطعی ندارد، در کل بیماری های روماتیسی از جمله ام اس – روماتیسم ستون فقرات – کولیت به دلیل ارتباط با سیستم ایمنی بدن هیچ قت درمان نمی شود، فقط کنترل میشه که تاوان کنترل و عوارض کنترل از خود بیماری بیشتره

    1. سلام…ممنون از وقتی که اختصاص دادین
      چیزی که در مورد این درمان جدید مشخصه اینه که فعلا در مراحل بسیار ابتدایی به سر میبره و در نتیجه نمیشه در مورد تاثیر نهاییش بر روی سیستم ایمنی افراد اظهار نظر زیادی کرد، اما چیزی که در مورد تمامی علوم این چنینی صادقه اینه که هیچ قطعیت چه به صورت مثبت و چه منفی وجود نداره ولی خب بیماری هایی در گذشته بودن که هیچ راهی برای درمانشون نبوده و در حال حاضر به راحتی قابل پیشگیری یا درمان هستن.

    1. سلام
      اگه به طور خاص منظورتون استفاده از شیوه بالاست ممکنه تحقیقات نتایج مثبتی رو دربرداشته باشه و یا در فازهای مختلف شکست بخوره و چندین سال زمان لازمه تا در صورت مثبت بودن تمامی فازها این درمان ها وارد بالین بشن. اما به طور کل میتونیم امیدوار باشیم که تحقیقات چه از این راه و چه از راه های دیگه به درمان قطعیش برسن.

دیدگاهتان را بنویسید