انتشار این مقاله


آیا چای سبز می‌تواند موجب توهم بشود؟

بررسی شایعه توهم‌زا بودن چای سبز؛ از داستان‌ها تا بررسی‌های علمی مگر این که شما مرتاض باشید وگرنه حتما از مزایای زیاد چای سبز آگاهی دارید. نوشیدنی کم‌رنگی که میزان زیادی انتی‌اکسیدان دارد و می‌تواند در کاهش ریسک ابتلا به سکته نقش موثری داشته باشد و می‌تواند موجب ه تعویق افتادن برخی از انواع سرطان‌ها […]

بررسی شایعه توهم‌زا بودن چای سبز؛ از داستان‌ها تا بررسی‌های علمی

مگر این که شما مرتاض باشید وگرنه حتما از مزایای زیاد چای سبز آگاهی دارید. نوشیدنی کم‌رنگی که میزان زیادی انتی‌اکسیدان دارد و می‌تواند در کاهش ریسک ابتلا به سکته نقش موثری داشته باشد و می‌تواند موجب ه تعویق افتادن برخی از انواع سرطان‌ها نیز بشود. پس بهتر است مقداری از آن را بنوشیم! اما به یاد داشته باشید که نوشیدن بیش از حد چای سبز می‌تواند تاثیر معکوسی داشته باشد و شایذ موجب دیدن اجسام شبه‌مانندی در اطرافتان بشود، چیزهایی که واقعا آن‌جا وجود ندارند.


مقاله مرتبط: زیر ذره‌بین: چای سبز


شاید به نظرتان این مطلب خیلی غلط است و دور از واقعیت است ولی شایعه‌های زیادی در مورد توهم‌‌زا بودن چای سبز وجود دارد که بعضی‌هایشان تا حدودی محکم هستند. البته چای سبز شهرت زیادی را برای خودش به هم زده است که با نوشیدن آن ممکن است در اصل بودن کالای خریداری کرده‌تان شک کنید!

این ایده که چای سبز می‌تواند موجب توهم شود به دوران گدشته بر‌می‌گردد. در ژورنال پزشکی Lancet این مطلب چاپ شده است که چای سبز می‌تواند معایب داشته باشد؛ مانند مشکلات معدوی و روده‌ای و تپش قلب. همچنین یک مورد نیز گزارش شده است که یک زن اسکاتلندی بعد از خوردن چای سبز با شکم خالی خیلی احساساتی شده است.(از قضای پزشک معالج هم مسکن‌های افیونی برای او تجویز کرده است.)

از قضا یک نویسنده به نام Le Fanu در سال ۱۸۷۲ مجموعه از داستان‌ها را جمع‌آوری کرد که در آخر نام “چای سبز” را روی آن گذاشته که ایده کلی مجموعه داستان در مورد همین توهم‌زا بودن چای سبز بود و از قضا این کتاب مورد توجه عموم مردم قرار گرفت.

داستان “چای سبز” در زمانی در اوایل قرن ۱۸ میلادی رخ داد که در آن آقای Jennings که فردی مذهبی هم بود بعد از خوردن چای سبز روح شیطان که شبیه میمون هم بود را بیرون از پنجره دید و برای کمک نزد پزشک رفت. دکتر این فکر آقای جنینگز رو رد می‌کنه که چیز ماورای‌طبیعه‌ای رخ داده است و بعد از این که متوجه می‌شود که او چای سبز خورده است، تقصیرها را گردن چای سبز می‌اندازد. این پزشک ادعا می‌کند که در بدن بیمارشان جمع شده و تغییر ماهیت داده است و در نهایت روی سیستم عصبی مرکزی او تاثیر گذاشته است، که منجر به توهم او شده است.

در حالی که این توضیحی که این پزشک داده است خیلی دور از واقعیت است، ولی با این حال کاملا غلط نیست. چرا که مصرف بیش از حد هر ماده‌ای، مانند آب‌جو و الکل، می‌توند مشکلات موقتی یا دائمی در درک واقعیت ایجاد بکند.

و یکی از عواملی که نقش اساسی در این شایعه یا شاید واقعیت دارد این است که چون چای سبز محصولی معمولا وارداتی است و قیمت بالایی هم دارد. تاجران برای افزایش کیفیت! و طول عمر این ماده به آن چیزهایی اضافه می‌کردند، که این مواد گاها شامل آهن بودند و گاهی شاخه‌های درخت فندق یا زالزالک بودند. آن‌ها همچنین برای افزایش رنگ چای سبز به آن مقداری رنگ اضافه می‌کردند و در مواردی مواد طبیعی مانند پشگل گوسفند یا مواد شیمیایی مانند رنگ آبی پروس اضافه می‌کردند.

در واقع، چای سبز به حدی ناخالص در اختیار مردم قرار می‌گرفت که حتی اگر تاجری چای سبز خالصی می‌خواست بفروشد، مردم قبول نمی‌کردند که این چای، واقعا اصل است و از خرید آن سر باز می‌زدند.

اگر افزودنی‌ها عجیب را کنار بگذاریم، مصرف مقدار معمول چای سبز نمی‌تواند منجر به توهم بشود، مگر این که شما مقدار خیلی زیادی بخورید. یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، به بررسی این پرداخت که مصرف چه میزان کافئین می‌تواند منجر به توهم بینایی یا شنوایی شود. شرکت‌کنندگانی که ۹ فنجان چای سبز یا ۳ فنجان قهوه خورده بودند، ۳ برابر بیشتر از افراد عادی صداها یا اجسامی که آن‌جا نبودند را حس می‌کردند. خوب، حالا که مشخص شد که خوردن مقدار خیلی زیاد چای سبز می‌تواند تا حدودی توهم را منجر شود ولی باز هم نمی‌توان این ماده را توهم‌زا دانست؛ دو دلیل برای این امر وجود دارد، اول این که مقدار زیادی از نوشیدنی باید مصرف شود و دوم این که این نوشیدنی خاصیت تجمعی ندارد، یعنی باید هر ۹ فنجان را در یک زمان بخورید.

حال اگر میمون‌های پلید را کنار بگذاریم، چای سبز برای سلامتی شما خوب است، البته نباید فراموش کنیم که همیشه باید تعادل را حفظ کنیم.

جالب است بدانیم

چای سبز از برگ‌های گیاهی به نام Camellia sinensis  بدست می‌آید که تخمیر یا اکسیده نشده است، مواردی که برای تولید چای سیاه استفاده می‌شود. چای سبز در مقابل دیگر چای‌ها مقدار بیشتری آنتی‌اکسیدان دارد که به پلی‌فنول مشهور است.


مقاله مرتبط: اصلاح یک باور نادرست؛ چای سبز، خوب مطلق؟


محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید