انتشار این مقاله


۵ نکته که باید درباره سرطان دهانه رحم بدانید

اندکی آگاهی، می‌تواند به مبارزه با سرطان دهانه رحم کمک کند.

اندکی آگاهی، می‌تواند به مبارزه با سرطان دهانه رحم کمک کند.

به گفتۀ متخصصین سرطان از City of Hope، مرکز تحقیقات و درمان سرطان، در کالیفرنیا، خانم‌ها هرچه بیشتر درباره این بیماری بدانند، شانس بزرگ‌تری برای جلوگیری از وقوع آن‌ دارند. متخصصان اشاره کردند، از آن‌جایی که خانم‌ها بیشتر درباره خطری که تهدیدشان می‌کند آموخته‌اند و تعداد روبه رشدی تست پاپ اسمیر را که به پزشکان امکان غربال‌گری می‌دهد، انجام داده‌اند، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم در ۴ دهه گذشته بیشتر از ۵۰ درصد کاهش داشته است. اما، چون اغلب، این سرطان بدون هیچ نشانه اولیه‌ای ظاهر می‌شود، City of Hope از خانم‌ها می‌خواهد که با آموختن این ۵ مورد درباره سرطان دهانه رحم، حافظ سلامتی خود باشند:

۱. معمول‌ترین علت، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است

تقریبا ۹۹ درصد سرطان‌های دهانه رحم توسط این عفونت مقاربتی ایجاد می‌شود. معمول‌ترین گونه های این ویروس (HPV16 و HPV18) مسئول تقریبا ۷۰ درصد علل وقوع این بیماری هستند. سالانه تقریبا ۱۴ میلیون عفونت HPV جدید شناسایی می‌شود. تعدادی از بین می‌روند ولی عفونت‌هایی که باقی می‌مانند می‌توانند موجب اختلالات جدی در سلامت فرد شوند.


مقاله مرتبط: تست HPV


۲. سرطان دهانه رحم اغلب قابل پیشگیری است

سازمان غذا و داروی ایالات متحده سه نوع واکسن HPV را تایید کرده است. اولی Gardasil، تایید شده در سال ۲۰۰۶، است که دربرابر HPV 16 و HPV 18 از بدن محافظت می‌کند. در سال ۲۰۰۹، Cervarix ،FDA را تایید کرد. واکسن سوم، Gardasil 9 می‌باشد که ۹۷ درصد در جلوگیری از سرطان دهانه رحم و دستگاه تناسلی موثر واقع شده است؛ محافظت در برابر دیگر گونه‌های پرخطر HPV در سال ۲۰۱۴، تایید شد. پیشنهاد می‌شود که خانم‌ها و آقایان جوان ۹ تا ۲۶ سال دربرابر HPV واکسینه شوند.


مقاله مرتبط: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که واکسن HPV از ۹۳ درصد سرطان‌های دهانه رحم جلوگیری می‌کند


۳. خانم‌های هم‌جنس‌گرا و دوجنسه، احتمال کم‌تری برای غربال شدن در برابر سرطان دهانه رحم دارند

City of Hope اشاره می‌کند که ممکن است این موضوع ناشی از ترس از تبعیض، تجارب بد از پزشکان در گذشته و اطلاعات غلط درباره سرطان دهانه رحم باشد.

۴. همه خانم‌های ۲۱ ساله و بزرگ‌تر باید تحت معاینه و غربالگری های پی در پی قرار بگیرند

این معاینه باید شامل بررسی لگنی سالیانه و تست دوره ای پاپ اسمیر که به عنوان یک غربالگری عادی برای سرطان دهانه رحم در نظر گرفته شده، باشد. برای تست پاپ اسمیر، سلول‌ها از دهانه رحم جمع آوری می‌شوند پس می‌توانند برای تشخیص هرگونه اختلالی آزمایش شوند. خانم‌های ۲۰ ساله باید هر ۳ سال یک بار تا زمانی که نتایج‌شان نرمال باشد این تست را انجام دهند و خانم‌های ۳۰ تا ۶۴ سال باید هر ۵ سال یک بار تا زمانی که نتایج‌شان طبیعی باشد، این تست را انجام بدهند.


مقاله مرتبط: پاپ اسمیر


۵. علائم هشداردهنده سرطان دهانه رحم ممکن است نادر باشند

سرطان دهانه رحم ممکن است موجب خونریزی شود، ولی تعداد زیادی از خانم‌ها قاعدگی‌های نامنظم را تجربه می‌کنند که این غیرمعمول به نظر نمی‌رسد. اغلب، این بیماری موجب درد یا دیگر علائم هشداردهنده آشکار، نمی‌شود، انجام غربالگری بسیار مهم است. خانم‌هایی که به مشکلی شک می‌کنند، نباید از علائم و ارزیابی پزشکی، چشم‌پوشی کنند.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید