انتشار این مقاله


آسیب حاد کلیه با نارسایی قلب مرتبط است

بر اساس مطالعات انجام یافته، آسیب حاد کلیه با نارسایی قلبی مرتبط است.

تحقیقی که بر روی ارتشی‌های بازنشستۀ ایالات متحده انجام شده است نشان می‌دهد که ارتباط قابل توجهی بین آسیب‌های شدید کلیه و افزایش خطر نارسایی قلبی وجود دارد.

در ایالات متحده‌ی آمریکا، آسیب شدید کلیه (AKI) که قبلا نارسایی حاد کلیه نامیده می‌شد، در حال افزایش است. گرچه هنوز دلایل دقیقی در این زمینه مشخص نشده است اما این موضوع جای نگرانی دارد. آسیب حاد کلیه، پیامد نسبتاً ضعیف در درازمدت دارد و در بعضی موارد حتی می‌تواند مرگ‌بار نیز باشد!

بر اساس مطالعات انجام یافته، آسیب حاد کلیه با نارسایی قلبی مرتبط است

به طور معمول، AKI به بیماری مزمن کلیه (CKD) پیشرفت می‌کند که در مقایسه با افراد بدون CKD، سه برابر خطر بیشتری برای ابتلا به نارسایی‌های قلبی در پی دارد. این که آیا این خطر بیماری قلبی عروقی به پیشرفت AKI می‌انجامد یا خیر هنوز شناخته شده نیست.


مقاله‌ی مرتبط: کمبود خواب باعث تسریع پیشرفت بیماری مزمن کلیوی می‌شود


درک خطر بالقوه‌ی این بیماری برای سلامتی قلب در افراد مبتلا به AKI بسیار مهم می‌باشد زیرا به درمان و پیگیری افرادی که در معرض خطر قرار دارند کمک می‌کند.

مطالعه‌ی جدیدی که در ژورنال  American of Kidney Diseases منتشر شده است، به بررسی دقیق‌تر این سوال می‌پردازد. آیا محققان می‌توانند بین AKI و نارسایی قلب ارتباطی پیدا کنند؟ این تحقیق، توسط دکتر Nisha Bansal از موسسه‌ی تحقیقات کلیه در دانشگاه واشنگتن رهبری شد.

رابطه‌ی بین آسیب حاد کلیه و نارسایی قلبی بررسی شده است

تحقیقات آن‌ها شامل ۳۰۰ هزار و ۸۶۸ سرباز آمریکایی از ۱۱۶ بیمارستان مخصوص ارتش از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ بود. شرکت‌کنندگان که به طور متوسط ۶۲ سال سن داشتند هیچ سابقه‌ی نارسایی قلبی نداشتند.

در این داده‌ها، بیمارانی که به AKI مبتلا بودند با کسانی که این بیماری را نداشتند، مقایسه کردند. محققان از طیف متغیرهایی از جمله سن، سال پذیرش، جمعیت شناسی، داروها و شرایط پیش از آن استفاده می‌کردند تا اطمینان حاصل کنند که نتایج درستی بدست خواهد آمد.

در طول ۲ سال بعد، اطلاعات مربوط به نارسایی قلبی را جمع آوری کردند. آن‌ها بیماری قلبی را به عنوان حداقل یک یا دو بار بستری در بیمارستان با تشخیص نارسایی قلبی تعریف کردند.

پژوهشگران دریافتند افرادی که مبتلا آسیب حاد کلیه یا AKI بودند، احتمال بیشتری داشت که:

  • دارای سن بالاتری باشند.
  • آمریکایی-آفریقایی باشند.
  • از دیورتیک استفاده کنند. (دیورتیک، داروهای افزاینده ادرار)
  • دیابت و فشار خون بالا داشته باشند.
  • بیماری سپسیس (Sepsis) داشته باشند.

به طورکلی، میزان بروز نارسایی قلبی ۲۷/۸ در هزار نفر بود. در گروه افراد مبتلا به AKI، در حدود ۳۰/۸ بود و در گروهی که به AKI مبتلا نبودند حدود ۲۴/۹ تخمین زده شد؛ این به معنی افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی در افراد مبتلا به AKI در طی یک پیگیری ۲ ساله است.

افراد مبتلا به نارسایی قلبی که به AKI نیز مبتلا بودند، احتمال زیادی دارد که دارای شرایط زیر باشند:

  • سفیدپوست
  • مسن‌
  • فشارخون بالا
  • دیابت
  • پروتئینوری یا پروتئین بیش از حد در ادرار

تخمین زده شده که تقریبا ۲ میلیون مورد بستری در سال رخ می‌دهد. براساس تفاوت‌های مشاهده شده در این مطالعه، تقریبا ۱۶هزار مورد از موارد نارسایی قلبی در این افراد اتفاق می‌افتد. محققان همچنین یک زیرمجموعه‌ی سالم از بیماران را بررسی کردند: افراد بدون دیابت، دارای فشار خون بالا، بیماری عروق یا انجام جراحی قلب. به طور شگفت‌انگیزی، این بیماران ۳۸٪ افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی را در ۲ سال بعد داشتند.

به عبارت دیگر، بیماران مبتلا به شرایط ذکر شده بیشتر احتمال دارد که مشکلات قلبی عروقی را نسبت به افراد دارای AKI که تحت مراقبت پزشکی هستند، داشته باشند. اما روشن نیست که چرا این اتفاق رخ می‌دهد.

آسیب حاد کلیه چگونه بر سلامتی قلب تاثیر می‌گذارد؟

این که دقیقا چطور AKI بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد مشخص نشده است اما مکانیسمهای متعددی وجود دارد؛ به عنوان مثال، AKI با تغییر در تحمل نمک توسط کلیه‌ها، منجر به فشار خون بالا (عامل خطر شناخته شده در بیماری‌های قلبی) می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد سطح التهاب را در سایر قسمت‌های بدن از جمله قلب، افزایش بدهد.

AKI می‌تواند استرس اکسیداتیو ایجاد کند که در مسیر رنین-آنژیوتانسین دخالت می‌کند. رنین-آنژیوتانسین، یک سیستم هورمونی است که به تنظیم تعادل مایع و فشارخون کمک می‌کند. این اختلالات شناخته شده‌ای است که باعث افزایش فیبروز کلیه‌ها و عضلات قلب می‌شود.

محققان محدودیت‌های خاصی را در مورد این مطالعه مورد بحث قرار می‌دهند. به عنوان مثال، جمعیت افراد بیمارستان ارتش در کل دارای میزان بالای نارسایی قلبی نسبت به جمعیت عمومی افراد می‌باشد. با این حال، تجزیه و تحلیل بر روی گروه بزرگی از بیماران انجام گرفت و دانشمندان دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد وضعیت سلامتی شرکت‌کنندگان را قبل از بستری شدن بررسی کردند و اثبات شد که یافته‌های تحقیق بر روی یک مجموعه‌ی آماری بزرگ‌تر، نتایجی مشابه با تحقیق قبلی داشت.


مقاله‌ی مرتبط: مختصری درمورد نارسایی قلبی


با این حال، تحقیقات بیشتری برای تثبیت نتیجه‌گیری‌ها و از بین بردن مکانیزم‌های پشت پرده وجود دارد. به طورکلی، محققان بر این باورند که توجه بیشتر به عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی، در بهبود افراد مبتلا به AKI می‌تواند کمک‌کننده باشد.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید