انتشار این مقاله


چه می‌شود اگر با تفنگ در فضا شلیک کنیم؟

چرا همیشه در فیلم‌های فضایی با تفنگ لیزری شلیک می‌شود؟ مگر تفنگ معمولی چه مشکلی دارد؟ واقعا به نظراتان جالب نیست؟! خوب شاید از آن‌جایی که صدا در فضا وجود ندارد، شلیک با تفنگ معمولی خیلی جذاب نباشد ولی به نظرتان عجیب نیست که چرا در هیچ‌یک از فیلم‌هایی که در مورد فضا و جنگ […]

چرا همیشه در فیلم‌های فضایی با تفنگ لیزری شلیک می‌شود؟ مگر تفنگ معمولی چه مشکلی دارد؟

واقعا به نظراتان جالب نیست؟! خوب شاید از آن‌جایی که صدا در فضا وجود ندارد، شلیک با تفنگ معمولی خیلی جذاب نباشد ولی به نظرتان عجیب نیست که چرا در هیچ‌یک از فیلم‌هایی که در مورد فضا و جنگ در فضا ساخته می‌شود از تفنگ‌های رایج بر روی زمین استفاده نمی‌شود و تنها چیزی که می‌بینیم تفنگ‌های لیزری است. این فیلم‌ها در این باره بر اساس واقعیت هستند، چرا که شلیک با تفنگ‌های معمولی در فضا شیوه کاملا متفاوتی با حالت روی زمین دارد.

علاوه بر این که در فضا صدایی وجود ندارد، اکسیژن و یا هیچ گاز دیگری وجود ندارد، که برای ایجاد جرقه یا اشتعال به اکسیژن نیاز داریم. در تفنگ‌های امروزی، این وسایل مخزن اکسیژن داخلی دارند که دیگر نیازی به اکسیژن محیط اطرافشان ندارند. این پروسه داخلی سازی اکسیژن به ما این امکان را می‌دهد که بدون توجه به محیطی که در آن هستیم، شلیک کنیم!

نکته جالب که ارزش ساخت فیلم در مورد آن را دارد این است که بر اساس قانون سوم نیوتن که احتمالا در مورد آن شنیده‌اید، هر عملی متعاقبا عکس‌العملی را بدنبال دارد. و این بدین معنی است که با کشیدن ماشه در فضا، لگدی که تفنگ به شما می‌زند، شما را به عقب هل می‌دهد. روی سطح زمین این مسئله خیلی اهمیتی ندارد، چرا که در نهایت جاذبه به شما کمک می‌کند که این نیرو را خنثی کنید. ولی در فضا به علت نبود جاذبه شما در جهت عکس شلیک گلوله به عقب می‌روید، نکته جالب این است که شما این شروع حرکت را احساس هم نخواهید کرد. تنها زمانی متوجه این قضیه می‌شوید، که می‌بینید دارید از محل درگیری دور می‌شوید.

همین؟!

نکته جالب‌تر در مورد خود گلوله است. گلوله‌ای که شما شلیک کرده‌اید ممکن است خیلی سریع‌تر از گلوله شلیک شده روی سطح زمین حرکت نکند ولی نکته حتمی این است که مسافت طولانی‌تری را می‌پیماید. روی زمین، جاذبه در نهایت بر گلوله چیره می‌شود و آن را به سمت خودش می‌کشد، البته اگر زودتر به چیزی برخورد نکند. ولی در فضا به علت نبود جاذبه، گلوله مسیر روبروی‌ش را برای همیشه خواهد پیمود، مگر این که به سیاره یا ستاره‌ای برخورد بکند.

البته اگر شما خیلی خوب شلیک کنید و اگر واقعا بدشانس هم باشید، ممکن است در نهایت گلوله شلیک شده به خودتان برخورد بکند. چگونه؟ به این شکل که اگر شما داخل یک مدار اطراف یک سیاره باشید، یعنی در میدان جاذبه ضعیف قرار داشته باشید، و مستقیما داخل مدار شلیک کنید، گلوله در مدار باقی خواهد ماند و بعد از دور زدن سیاره به پشت شما برخورد می‌کند.

البته این شیوه تیر خوردن، خیلی آبرومندانه نخواهد بود، ولی نکته‌ای که مشخص است فیلم جالبی ممکن است از این قضیه بیرون بیاید.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید