انتشار این مقاله


سرطان کولون و حمل باکتری‌ها هنگام متاستاز

مطالعات نشان می‌دهد که سلول های سرطانی روده بزرگ در حین مهاجرت (متاستاز)، باکتری‌هایی را نیز حمل می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که سلول های سرطانی روده بزرگ در حین مهاجرت (متاستاز)، باکتری‌هایی را نیز حمل می‌کنند.

گروهی از محققین دانشگاه هاروارد شواهدی را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهند نوع خاصی از باکتری‌هایی که در تومورهای سرطانی کولون یافت می‌‍‌‌‌‎شوند، به همراه سلول‌های متاستازکننده، به سایر تومورها در سایر قسمت‌های بدن می‌روند. در مقاله‌ای که در ژورنال Science منتشر شده، این گروه مطالعات خود راجع به این نوع باکتری‌ و ارتباط احتمالی آن با علت سرطان کولون را توضیح می‌دهد.


مقاله مرتبط: شاید نوعی باکتری بتواند رشد سرطان کولون را تسریع کند


تحقیقات پیشین نشان داده است که باکتری‌ها در کنار سلول‌های تومورال در انواع مختلف سرطان‌ها وجود دارند، و باعث ایجاد بعضی از همین تومورها نیز می‌شوند. یکی از این نوع باکتری، Fusobacterium nucleatum، در کنار سلول‎های تومورال کولون وجود دارد.

در این تلاش جدید، محققان بررسی نمودند که آیا ممکن است باکتری‌هایی مشابه در کنار سلول‌های تومورال کولون و سلول‌هایی که به قسمت دیگری از بدن، به ویژه کبد، مهاجرت کرده اند، وجود داشته باشد.

برای فهم این موضوع، محققان نمونه‌های بافتی را از بیماران واقعی جمع آوری کردند. آن‌ها دریافتند که در بسیاری از موارد باکتری‌های مشابهی در تومورهای روده بزرگ و کبد در بیماران مبتلا به بدخیمی وجود دارد. آن‌ها همچنین دریافتند که در بیماران مبتلا به سرطان کولون، که هیچ شواهدی از حضور باکتری در تومورهای آن‌ها دیده نمی‌شود، در تومورهای کبدی نیز شواهدی از باکتری وجود ندارد.


مقاله مرتبط: سرطان کولون


با توجه به یافته‌های این مطالعه، پژوهشگران تومورها را از انسان به موش‌های سالم تزریق کردند. آن‌ها در ادامه متوجه شدند که آن دسته از تومورهایی که باکتری نیز داشته‌اند، حفظ شده و شروع به رشد کرده‌اند. از سوی دیگر، تومورهایی که باکتری نداشتند، موفق به حفظ خود نشدند.

این تیم بعد از درمان با آنتی‌بیوتیک رایج برای کشتن F. nucleatum احتمال سرطان روده بزرگ را در موش آزمایش کرد. آن‌ها متوجه شدند که این کار باعث کاهش سرعت رشد تومور شد.

محققان در نگاهی کلی به همه‌ی یافته‌هایشان، اظهار داشتند که باکتری‌ها با سلول‌های تومورال به یک مکان جدید سفر می‌کنند و همراه با تومورهای جدیدی که در این مکان‌ها وجود دارد، به بقای خود ادامه می‌دهند. آن‌ها اظهار کردند که احتمال دارد باکتری‌ها در مهاجرت به مکان جدید کمک کنند. مطمئناً تحقیق بیشتری انجام خواهد شد تا مشخص شود که آیا باکتری‌ها در رشد تومور نیز نقشی ایفا می‌کنند یا نه.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید