انتشار این مقاله


آیا ایربگ می‌تواند موجب مرگ سرنشینان شود؟

بررسی حالاتی که ایربگ می‌تواند موجب آسیب بیشتر از نبود آن بشود تمامی داستان و ماجرا در مورد ایربگ یا همان کیسه هوا، به نظر خیلی خوب می‌آید. به جای این که شما در هنگام تصادف به فرمان ماشین، داشبورد یا در برخورد کنید، به یک کیسه پر از هوا برخورد می‌کنید که تا حد […]

بررسی حالاتی که ایربگ می‌تواند موجب آسیب بیشتر از نبود آن بشود

تمامی داستان و ماجرا در مورد ایربگ یا همان کیسه هوا، به نظر خیلی خوب می‌آید. به جای این که شما در هنگام تصادف به فرمان ماشین، داشبورد یا در برخورد کنید، به یک کیسه پر از هوا برخورد می‌کنید که تا حد زیادی از آسیب‌دیدگی شما جلوگیری می‌کند. البته آن‌ شکل هم که ممکن است فکر کنید این بالشتک هوا، خیلی نرم و دلپذیر نیست و افرادی که تجربه تصادف دارند می‌دانند که ایربگ خیلی دردناک و تجربه سختی محسوب می‌شود. از سال ۱۹۹۸ در آمریکا تمامی خودروها می‌بایست دارای ایربگ می‌بودند. و برآورد شده است که از زمان استفاده تا سال ۲۰۰۸ در حدود ۲۵,۰۰۰ زندگی را همین تکنولوژی به ظاهر ساده نجات داده است که واقعا یک موفقیت بزرگ برای یک تکنولوژی حفاظتی محسوب می‌شود.

امروزه خودروهایی موجود هستند که تا ۱۰ ایربگ دارند، حتی برخی از کمپانی‌های خودروسازی کمربند‌های ایمنی دارای ایربگ ساخته‌اند. ولی آیا این تکنولوژی به ظاهر کاملا مفید و موثر می‌تواند خطرناک باشد و موجب مرگ افرادی بشود که قرار نبوده است آسیبی ببینند؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد که تجربه برخورد با ایربگ تجربه به شدت خشن است. در واقع باید این گونه هم باشد، چرا که در زمان خیلی کوتاهی باید این کیسه‌ها با هوا پر شوند، تا قبل از برخورد فرد به فرمان یا جای دیگری ایربگ باد شده باشد و مانع از آسیب فرد بشود. جالب است که بدانید، که تکنولوژی استفاده شده در ایربگ‌ مشابه با تکنولوژی در بوستر موشک‌ها است.

ایربگ با قدرت زیادی باد می‌شود و به همین دلیل ممکن است به فردی آسیب زیادی وارد بکند. مثلا در شرایطی که فرد خیلی نزدیک به ایربگ نشسته باشد، باز شدن ایربگ در آن زمان می‌تواند موجب سوختگی و جراحات زیادی بشود. حتی اگر در زمان باز شدن ایربگ شما کمربند ایمنی را نبسته باشید یا چیزی در حد فاصل شما با ایربگ قرار داشته باشد می‌تواند آسیب جدی‌ای به شما وارد بکند؛ وسایلی مانند بطری آب، لیوان و حتی خود تلفن همراه.

افرادی که در معرض بیشترین خطر هستند، کودکان و بزرگسالان کم‌سن‌وسال اند، دلیل آن هم این است که بدن آن‌ها نمی‌تواند این حجم از نیرو را تحمل و آن را دفع کند. علاوه بر ناتوانی تحمل بدن آن‌ها، کودکانی که در صندلی‌های مخصوص کودکان قرار دارند، در خطر بالاتری قرار می‌گیرند؛ چون این صندلی‌ها برای دریافت نیروی ایربگ ساخته نشده‌اند و اگر این صندلی را در جایی قرار بدهیم که ایربگ داشته باشد، کودک در خطری جدی قرار دارد. به همین دلیل نباید کودکانی که در صندلی مخصوص جابجا می‌شوند، را روی صندلی جلو گذاشت و حتی اگر مجبور به جابجایی آن‌ها در صندلی جلو هستید، باید ایربگ آن طرف را خاموش کنید. چون در این حالت ایربگ نه‌تنها کمکی نکرده، بلکه موجب آسیب جدی و حتی مرگ نیز می‌شود.

حل مشکل آسیب‌زا بودن!

ایربگ‌ها بدون شک جان افراد زیادی را نجات داده‌اند، البته اگر به شکل درستش از آن‌ها استفاده شود، این تکنولوژی برای بزرگسالان به صورت کلی خطر کمی دارند. تنها نگرانی‌ای که وجود دارد در بعضی خودروها، غیراستاندارد بودن ایربگ‌ها و آسیب‌پذیر بودن کودکان و برخی از جوانان است. برای رفع مشکل دوم می‌توانید در بعضی موارد ایربگ را خاموش کنید و اگر نمی‌توانید خاموش کنید، به کودک خود بگویید که با فاصله از ایربگ بنشیند؛ مثلا در وسط صندلی‌های عقب بنشیند.

نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که موادی که در ایربگ‌ها موجب باد شدن کیسه می‌شود یا به عبارتی موجب فعال شدن ایربگ می‌شوند، تاریخ انقضا دارند و بعد از چند سال باید آن‌ها را تعویض کرد. در صورت گذشتن تاریخ انقضا، سرعت عملکرد آن‌ها افت می‌کند و در زمان مورد نظر عمل نمی‌کنند و نه تنها از آسیب جلوگیری ننموده بلکه موجب بدتر شدن شرایط نیز می‌شوند.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید