انتشار این مقاله


افرادی که قدرت ذهنی بالایی دارند چگونه فکر می‌کنند؟

مثبت‌اندیشی می‌تواند به اندازه افکار منفی مضر باشد.

در رابطه با اهمیت مثبت‌اندیشی حرف‌های زیادی وجود دارد. اعتماد داشتن به خود و دیدن نیمه‌ی پر لیوان برای پشت سر گذاشتن چالش‌های سخت زندگی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. اما بیش از اندازه مثبت‌اندیش بودن مضر است و می‌تواند قدرت ذهنی‌ را کاهش دهد. کسی که در ابتدای انجام کاری است ممکن است بگوید: “می‌دانم که حتما موفق خواهم شد.” یا شخصی که به درحال شروع کار جدید است ممکن است فکر کند این کار بسیار آسان است و نیاز به هیچ آموزشی ندارد، این نوع طرز تفکر می‌تواند مشکل بزرگی باشد.

خطرات مثبت‌اندیشی بیش از اندازه

به عنوان یک درمانگر، کمک به جایگزینی افکار منفی با عبارات سالم‌تر راحت‌تر است. افکار منفی افراد احساس بدی را در آن‌ها ایجاد می‌کند بنابراین مایل‌اند از این افکار دور شوند تا احساس بهتری داشته باشند. اما افکار مثبت احساس خوبی در افراد ایجاد می‌کند که تمایلی به از دست دادن آن ندارند! بنابراین در برابر شنیدن هر حرف منطقی که نشان دهد اوضاع آنطور که فکر می‌کنند خوب نیست، مقاومت می‌کنند. این سه نوع افکار مثبت بیش از آن که مفید باشند مضر هستند:

۱. اغراق کردن در نکات مثبت. افکاری مانند: “همه چیز را درمورد رابطه جدیدم دوست دارم” یا “همه از سخن‌رانی من خوششان آمد” می‌تواند باعث دور شدن از واقعیت شود. افرادی که تا این حد خود را عالی می‌دانند هیچ تلاشی برای پیشرفت نخواهند کرد. و افرادی که فقط نقاط مثبت دیگرن را می‌بینند از معایب شخص مقابل غافل شده و در شرایط بدی گیر می‌افتند.

۲. اعتماد بیش از اندازه به توانایی‌ها خود. اگرچه همواره درباره اهمیت اعتماد به نفس بالا می‌کنیم اما اعتماد به نفس بیش از اندازه نیز مضر است. تصور اینکه به اندازه کافی مهارت دارید باعث می‌شود آمادگی کمتری داشته باشید. ممکن است برای امتحان آماده نشوید یا از تمرین کردن بپرهیزید زیرا فکر می‌کنید در آنچه انجام می‌دهید فوق‌العاده هستید!

۳. دست بالا گرفتن احتمال موفقیت. اینکه باور داشته باشید کار جدیدتان شکست نخواهد خورد یا سرمایه‌گذاری اخیرتان سود زیادی خواهد داشت، باعث می‌شود متوجه ریسک‌های احتمالی نشوید. اگر به اندازه کافی درمورد عواقب منفی کار فکر نکرده باشید نمی‌توانید مانع از رخ‌دادهای بد شوید.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۱ مهارت دستیابی به ابرموفقیت


قدرت ذهنی ریشه در واقع‌بینی دارد

افکار شما باید رشه در منطق داشته باشند بدین ترتیب می‌توانید روی جنبه‌ی مثبت افکار واقع‌بینانه تمرکز داشته باشید. کنار آمدن با واقعیت کمک خواهد کرد قدرت ذهنی بالایی داشته باشید. و زمانیکه قدت ذهنی بالایی داشته باشید نیازی به پوشاندن مشکلات با اظهارات غیرواقعی یا اغراق‌های پیش پا افتاده نخواهید داشت.

پس یک فرد دارای قدرت ذهنی بالای به جای تصور اینکه “من در این امتحان خواهم درخشید”، فکر می‌کند “آنچه در توانم است را انجام خواهم داد”. این افراد آرامش درونی بالایی دارند زیرا مطمئن هستند نتیجه هرچه که باشد آن‌ها بهترین عملکرد خود را داشته‌اند. البته این به آن معنی نیست که هر اتفاقی که بیافتد افراد دارای قدرت ذهنی بالا پذیرای آن خواهند بود، درواقع آن‌ها نسبت به کارهای خود جدی و واقع‌بین هستند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند. اما تا اندازه‌ای نسبت به خود شناخت دارند که محدودیت‌ها، نقاط ضعف و شکست‌ها را نیز درنظر می‌گیرند. خبر خوب این است که این توانایی یاد گرفتنی است و با تمرین کردن دور از دسترس نیست.


نویسنده منبع: Amy Morin، روان درمانگر و مددکار اجتماعی

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید