انتشار این مقاله


آیا زندگی در لحظه، کافی است؟

آیا زندگی در لحظه و فکر نکردن به گذشته یا آینده، زندگی شادی را به ارمغان می‌آورد؟!

مشکلات زندگی غیر قابل اندازه‌گیری است و اغلب ما را آشفته می‌سازد. در مدتی که سعی می‌کنیم  مشکلات بی‌شماری را حل کنیم، فاکتور‌های زیادی را مثل همدلی دوستان، در نظر می‌گیریم. مقاله‌ی «زندگی در لحظه کافیست» نوشته‌ی Allison Carmen, شرحی از مشکلات و موانع زندگی و تسلیم شدن در برابر آنهاست. در این مطلب، آلیسون نحوه‌ی کنار آمدن با مشکلات زندگی را بیان می‌کند.

ما اغلب روی چیز‌هایی که نداریم تمرکز می‌کنیم و از زندگی در لحظه غافل می‌شویم

زندگی به سرعت در جریان است و هیچ لحظه‌ای دوباره تکرار نمی‌شود. درواقع بیش‌تر مشکلات ما، ناشی از استرس و فشاری است که از فکر کردن به موانع آینده و مشکلات گذشته به‌وجود می‌آید. ما نگران چیزهایی هستیم که شاید در آینده اتفاق بیفتد یا به چیزهایی را می‌خواهیم، دست پیدا نکنیم. ما هیچ‌گاه از زمان حال و دستاورد‌هایش لذت نمی‌بریم و به دنبال موفقیت‌های بیش‌تر در آینده هستیم که این پروسه پایان ندارد. ما باید این پروسه‌ی خسته‌کننده را تمام کنیم تا بتوانیم شاد زندگی کنیم.


مقاله‌ی مرتبط: در جست‌وجوی شادی: زندگی در زمان حال


لذت بردن از زمان حال به تمرین زیادی نیاز دارد. در واقع زمانی این اتفاق می‌افتد که برنامه‌های زندگی بر‌اساس زمان حال نوشته شده و انجام شود. زندگی در لحظه، احساس امنیت و رضایت در فرد ایجاد می‌کند، به بیان ساده، فرد از اشتباهات گذشته‌ی خود درس گرفته و امیدوارانه منتظر آینده است.

با وجود این‌که کسی از آینده خبر ندارد، چرا از آن می‌هراسیم؟

ترس از آینده به دلیل ترس از شکست است. متاسفانه، جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، ارزشی برای شکست‌ها قائل نمی‌شود که باعث فراهم‌شدن بستر برای مشکلات و موانع بیش‌تر است. آیا می‌شود در این جامعه پیشرفت کرد؟‌ چه کسی بدون خاموش کردن منبع آتش، می‌تواند جلوی آتش‌سوزی را بگیرد؟ در واقع، با زندگی در لحظه، از چیزهایی که داریم، قدر‌دانی می‌کنیم و با نگاه مثبت به آینده و درس گرفتن از اشتباهات گذشته، می‌توانیم در هر جامعه‌ای پیشرفت کرده و به اهدافمان دست یابیم.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۰ درس زندگی که قبل از ۳۰ سالگی بهتر است یاد‌‌گرفته‌ باشید


دالایی لاما می‌گوید: «هدف زندگی، شاد بودن است.» در واقع وقتی ما برای رسیدن به هدفی تلاش می‌کنیم، نتیجه‌ی آن تلاش و هدف، باید شادی باشد. اگر انسان‌ها هدف اصلی زندگی شان رسیدن به شادی قرار دهند، زندگی با شادی احاطه می‌شود. زندگی، هدیه‌ای است که به ما این امکان را می‌دهد تا آینده‌ای را که دوست داریم، بسازیم.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید