انتشار این مقاله


تشخیص سریع‌تر عفونت TB با تست ادرار

تشخیص آسان‌تر بیماری سل نسبت به روش ‌های قدیمی با تست ادرار

در سال ۲۰۱۶، بیش از ۱۰ میلیون عفونت توبرکلوزیس (TB) گزارش شد که منجر به مرگ ۱.۷ میلیون نفر در سطح جهان گشت؛ چرا که تقریباً در ۴۰ درصد موارد، عفونت تا آشکار شدن کامل علائم شناسایی نشده بود. TB در حال حاضر از طریق تست پوستی یا کشت باکتری‌های موجود در خلط بیمار تشخیص داده می‌شود؛ اما هردو روش مذکور‌، تنها توسط میکروبیولوژیست‌های مجرب قابل انجام بوده و دریافت نتیجه در آن‌ها، چندین روز به طول می‌ا‌نجامد.

حال Alessandra Luchini از دانشگاه George Mason ویرجینیا به همراه تیمش، نوعی تست ادرار برای TB ابداع کرده‌اند که در عرض ۱۲ ساعت نتیجه را تعیین می‌کند. این تست در واقع قند خاص موجود در سطح باکتری‌های TB را شناسایی می‌کند. این قند با غلظت پایین در ادرار افراد آلوده موجود است.


مقاله‌ی مرتبط: در جستجوی واکسن سل


در این تست از گیرنده‌های مولکولی کوچکی استفاده می‌شود که در نوعی رنگ مخصوص جاسازی شده‌اند. بدین صورت مولکول‌های قندی گیر می‌افتند. این امر، امکان شناسایی قند در غلظت‌‍‌های پایین را فراهم کرده و دقت آن نسبت به روش‌های قبلی شناسایی، ۱۰۰۰ برابر بیش‌تر است. در استفاده از این تکنیک برای اولین بار، آلودگی ۴۸ نفر با TB به درستی تشخیص داده شد. حال Luchini قصد دارد استفاده از تست را آسان‌تر کرده و آن را بر روی هزاران نفر از افراد آزمایش کند. به گفته‌ی او، در صورتی که همه‌چیز خوب پیش برود، طی ۳ سال آینده این تست در دسترس همگان خواهد بود.

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید