انتشار این مقاله


غذا دادن به نوزاد با قاشق لزوماً ایمن‌تر نیست

نوزادان با سن بیشتر، بهتر قادر به نشستن و بلعیدن هستند، و این باعث می‌شود که احتمال خفگی کمتر شود.

تحقیق جدید نشان می‌دهد که هنگامی که نوزادان آماده خوردن غذاهای جامد هستند، آن‌هایی که غذای خود را با انگشت می‌خورند احتمال خفگی بیشتری نسبت به نوزادانی که با قاشق غذا می‌خورند، ندارند.

این مطالعه شامل بیش از ۱۱۰۰ مادر با نوزادان ۴ تا ۱۲ ماهه بود. این زنان گزارش دادند که چگونه غذاهای جامد را به فرزند خود ارائه کردند، چه غذاهایی را به کودک داده‌اند، و این که آیا کودک هنگام غذا خوردن دچار خفگی شده است یا خیر.
مطالعه در این زمینه نشان داد که در تکرار حوادث خفگی در میان نوزادانی که اجازه داشتند با دست غذا بخورند و آزمودنی‌هایی که به آن‌ها با قاشق غذا داده می‌شد، هیچ تفاوتی وجود نداشت.

طبق گفته نویسندگان این مقاله، امروزه نوزادان اغلب زمانی که حدوداً در ۶ ماهگی هستند با غذاهای جامد آشنا می‌شوند – چند ماه بعد از زمانی که در گذشته معمول بود. تحقیقات نشان داده است که انتظار بیشتر برای ارائه غذاهای جامد به کودک، بیشتر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی، مانند اسهال و استفراغ کمک کند. محققان همچنین اشاره کردند که نوزادان با سن بیشتر، بهتر قادر به نشستن و بلعیدن هستند، و این باعث می‌شود که احتمال خفگی کمتر شود.


مقاله مرتبط: شیرخام ممکن است از ابتلا به آلرژی و آسم پیشگیری کند، اما آیا سالم است؟


امی براون، نویسنده این مقاله، استادیار بهداشت عمومی کودک در دانشگاه سوانسی در ولز، گفت:

دنبال کردن رویکردِ “از شیر گرفتن کودک” که در آن شما اجازه می‌دهید نوزاد خود به راحتی غذاهای خانگی بخورد، به جای تهیه غذاهای پوره شده یا له شده مخصوص و خوراندن با قاشق، در طول ۱۰ سال گذشته در انگلستان و دیگر کشورها، محبوبیت بیشتری به دست آورده است. با این حال، برخی از مردم نگرانی‌هایی ابراز کرده‌اند، پیرامون این که آیا این روش ایمن است و یا این که ممکن است نوزادان را در معرض خطر خفگی قرار دهد یا نه.

علی‌رغم یافته‌های این مطالعه، براون گفت که هنوز هم توصیه می‌شود که والدین از دستورالعمل‌های خاصی برای خوراندن غذا با دست به فرزندان استفاده کنند. اداره تحقیقات خود این توصیه را ارائه داد:

* اجازه دهید بچه‌ها با سرعت خود غذا بخورند. همچنین غذاهای مختلف را به آن‌ها بدهید تا بتوانند به طعم‌ها و بافت‌های متفاوت عادت کنند. داشتن کنترل بیشتری بر وعده‎های غذایی می‌تواند برای نوزادان در خوردن غذا کمک‌بخش باشد و آن‌ها را به استفاده از انواع غذاها تشویق کند.

* غذاهایی را که احتمال بروز خفگی را به همراه دارند به نوزادان ندهید. این شامل همه آجیل‎ها، سیب خام و قطعات هویج است. همچنین غذاهای لزج یا چسبنده مانند ژلاتین یا سوسیس را برای نوزادان تهیه نکنید. چنین مواد غذایی نباید به کودکان زیر ۵ سال داده شود.

* همیشه نوزادان را در حالی که در حال خوردن هستند نظارت کنید. هنگامی که نوزادان غذاهای لغزنده مانند موز، خربزه و آووکادو می‌خورند، توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید. هنگامی که این مواد غذایی به قطعات بزرگ تبدیل می‌شوند، ممکن است به طور درسته بلعیده شوند و به یک خطر خفگی تبدیل شوند. پوره‌های بسیار خشک و خرد شده نیز می‌تواند در گلوی نوزاد گیر کنند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید