انتشار این مقاله


کوررنگی در حیوانات!

بررسی علت و چگونگی بینایی در حیوانات انسان سه گونه سلول مخروطی بینایی دارد که به فرد اجازه می‌دهد طول موج‌های وسیع‌تری را به شکل رنگ ببیند و یا به عبارتی دامنه رنگ‌هایی که یک انسان عادی می‌بیند چیزی در حدود یک میلیون رنگ و یا بیشتر است. ولی سگ‌ها و دیگر پستانداران dichromat هستند، […]

بررسی علت و چگونگی بینایی در حیوانات

انسان سه گونه سلول مخروطی بینایی دارد که به فرد اجازه می‌دهد طول موج‌های وسیع‌تری را به شکل رنگ ببیند و یا به عبارتی دامنه رنگ‌هایی که یک انسان عادی می‌بیند چیزی در حدود یک میلیون رنگ و یا بیشتر است. ولی سگ‌ها و دیگر پستانداران dichromat هستند، یعنی دو گونه سلول مخروطی دارند. البته این بدین معنا نیست که آن‌ها دنیا را سیاه سفید می‌بینند بلکه بدین معنی است که آن‌‌ها رنگ‌های کمتری را نسبت به انسان درک می‌کنند. البته خیلی هم لازم نیست برای آن‌ها احساس تاسف داشته باشید چرا که با همین دو گونه سلول مخروطی آن‌ها چیزی در حدود ده هزار رنگ مختلف را می‌بینند.


مقاله مرتبط: رنگ ها و کور رنگی


بینایی سگ‌ها شباهت زیادی به انسان‌های با کوررنگی سبز- قرمز دارد. در این حالت فرد یا سگ رنگ‌های با طول موج کمتر را به راحتی درک می‌کنند ولی در دریافت و درک طول موج‌های بلندتر مشکل دارند. به این صورت که اگر در رنگی از قرمز یا سبز استفاده شده باشد، فرد نمی‌تواند رنگ را به درستی درک بکند. از آن‌جایی که فرد قرمز را نمی‌تواند ببیند، آن را به رنگ قهوه‌ای تیره درک می‌کند و تمامی رنگ‌های زرد، سبز و نارنجی را به شکل زرد یا زرد قهوه‌ای درک می‌کند. همچنین بنفش که تشکیل شده از آبی و قرمز است را به شکل آبی خالص درک می‌کنند. همچنین آب دریاها و اقیانوس‌ها را که حالتی سبزآبی دارد را در حدود خاکستری درک می‌کنند.

برای این که مطلب ساده‌تر بشود بیایید به شیوه‌ی دیگری آن را بیان کنیم. انسان رنگ‌های رنگین‌کمان را همان‌طور که می‌دانید به طور کامل درک می‌کند که به شکل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش می‌بیند و این در حالی است که سگ‌ها رنگین‌کمان را به شکل قهوه‌ای تیره، قهوه‌ای روشن، زرد، خاکستری، آبی روشن و آبی تیره درک می‌کنند.

اگر حیوان خانگی‌ای دارید، دفعه بعدی که خواستید برای آن‌ها چیزی بخرید بهتر است از قرمز صرف نظر کنید چرا که چیزی بهتر از قهوه را نمی‌توانند درک بکنند. بهتر است که همان آبی و زرد را بخرید که حیوان‌تان واقعا بفهمد که چه چیزی برایش می‌‌خرید.

شاید برای‌تان جالب باشد!

پرچم قرمزی که در گاوبازی استفاده می‌شود واقعا دلیل وحشی شدن گاو نیست. چرا که همان‌طور که گفته شد حتی قرمز را نمی‌بیند. چیزی که واقعا موجب عصبانیت گاو نر می‌شود اجسام متحرک است؛ چه خود گاوباز چه پرچمی که تکان می‌دهد فارق از این که چه رنگی هستند.


مقاله مرتبط: کوررنگی کودکان


محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید