انتشار این مقاله


مضرات میدان‌های الکترو مغناطیسی برای سلامت

مطالعات جدید نشان می‌دهند میدان‌های الکترومغناطیسی غیر یونیزان برای زنان باردارمضر اند.

مطالعه ای که بر روی اثرات قرارگیری تحت تابش پرتوهای مغناطیسی غیریونیزان انجام شد نشان داد که این پرتوها شانس زایمان زودرس را در زنان باردار به طرز چشمگیری افزایش می‌دهند.

پرتوهای غیریونیزانِ میدان‌های مغناطیسی زمانی تولید می‌شوند که لوازم الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرند و جریان برق در حال عبور است. این پرتوها می‌توانند از چندین منبع آزاد شوند، مانند: لوازم الکتریکی، خطوط انتقال برق، مبدل‌ها، دستگاه های بیسیم و شبکه‌های بی سیم (wireless)

با اینکه اثرات مضر پرتوهای یونیزان به خوبی شناخته شده‌اند، شواهد مربوط به مضرات پرتوهای مغناطیسی غیریونیزان کننده محدودند.


مقاله مرتبط: آیا تصویربرداری اشعۀ ایکس در دوران بارداری بی‌خطر است؟


مطالعات کمی تا بحال قادر به اندازه‌گیری میزان دقیق قرارگیری در معرض این پرتوها شده‌اند. علاوه بر این به دلیل کمبود تحقیقات صورت گرفته در این زمینه ما نمیدانیم آستانه خطر در رابطه با قرار‌گیری در معرض این پرتوها چه میزان است. مکانیسم افزایش ریسک خطراین پرتوها برای افراد هم تا بحال شناخته نشده است.

در یک مطالعه جدید، محققان از زنان باردار بالای ۱۸ سال خواستند به مدت ۲۴ ساعت از دستگاه کوچکی برای اندازه گیری میزان قرارگیری تحت تابش پرتوهای مغناطیسی استفاده و اعمال روزمره خود طی آن روز را یادداشت کنند. محققان متغییرهای دیگرِ موثر در زایمان زودرس، مانند حالت تهوع، سابقه قبلی، مصرف کافئین، عفونت و مصرف الکل را نیز کنترل کردند.

طبق این مطالعه در میان ۹۱۳ زن بارداری که مورد بررسی قرار گرفته بودند، میزان زایمان زودرس برای زنانی که تحت کمترین میزان تابش قرار داشتند ۱۰.۴ درصد بود. ولی این میزان برای کسانی که در معرض بیشترین میزان تابش بودند ۲۴.۲ درصد بود.

این مطالعه نشان می‌دهد که تابش‌های غیریونیزانِ حاصل از میدان‌های مغناطیسی می‌توانند اثرات سوء روی سلامت انسان داشته باشند. اما این خطرات احتمالی به مطالعات بیشتری نیاز دارند. محققان امیدوارند نتایج این مطالعه دیگر دانشمندان را به تحقیقات بیشتر در این حوزه ترغیب کند تا اثرات این پرتوها روی سلامت انسان بیشتر شناخته شود.


مقاله مرتبط:استرس در دوران بارداری بر اندازه‌ی نوزاد تأثیر می‌گذارد


 

رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید